Ponad 95 proc. operatorów telekomunikacyjnych skontrolowanych przez Urząd Komunikacji Elektronicznej w ciągu ostatnich pięciu miesięcy 2013 r. nie przestrzega przepisów nowego prawa telekomunikacyjnego i tym samym narusza prawa użytkowników.
Niewielu operatorów bez winy
Chodzi m.in. o obowiązujące od drugiej połowy stycznia ub.r. przepisy dotyczące treści umów i regulaminów, w których od ubiegłego roku operatorzy mają obowiązek informować konsumentów w szczegółowy sposób m.in. o parametrach oferowanych usług, możliwości i warunkach dokonywania zmian w umowie, jej przedłużania, czy rozwiązania (art. 56 Pt ust. 3). Telekomy nie przestrzegają również przepisów dotyczących postępowania reklamacyjnego.
Nieprawidłowości, poważne i mniejszej wagi, stwierdzono u 95 operatorów, czyli blisko 96 proc. skontrolowanych działających firm. Naruszenie wymienionego wyżej artykułu stwierdzono w przypadku 92 przedsiębiorców na 104 objętych kontrolą.
Uchybienia stwierdzono także u największych operatorów komórkowych (w Plusie, T-Mobile Polska i P4, operatorze sieci Play). Spośród firm nieco mniejszych, ale również znaczących – także w sieci telewizji kablowej Vectra oraz w Multimedia Południe (Grupa Multimedia Polska).
Jak wyjaśnia Magdalena Gaj, prezes UKE, w Orange Polska kontrola nie odbyła się ze względów formalnych. W ubiegłym roku regulator wyczerpał już swój limit i nie mógł kolejny raz zapukać do drzwi giganta.