Reklama

USA: konsolidacja rynku pomogła liniom lotniczym

Mimo ostrzeżeń ze strony organizacji konsumenckich przed skutkami zmniejszania konkurencji, konsolidacja rynku lotniczego w USA przyniosła pozytywne efekty. Pasażerowie mają nadal dobry dostęp do siatki połączeń, a ceny biletów utrzymują się na niskim poziomie.

Publikacja: 27.01.2014 21:39

USA: konsolidacja rynku pomogła liniom lotniczym

Foto: Bloomberg

Takie konkluzje przynosi najnowsza ekspertyza opublikowana przez PwC (tak brzmi nowa nazwa firmy konsultingowej PricewaterhouseCoopers).  Z badania wynika, że połączenia pozwoliły w dokapitalizowaniu floty i zakupie nowocześniejszych, bardziej oszczędnych samolotów. Wyeliminowano też z siatek połączeń deficytowe trasy. Powstające luki szybko jednak zaczęły wypełniać linie niskokosztowe, przede wszystkim Southwest oraz JetBlue – twierdzi współautor badań PwC Jonathan Kletzel.  Z kolei dane rządowe wskazują, że przewoźnikom udało się poprawić punktualność. Linie lotnicze gubią też mniej bagaży swoich pasażerów.

Ostatnią poważną fuzję na rynku lotniczym w USA zatwierdzono w grudniu ubiegłego roku. Władze regulacyjne zezwoliły na połączenie American Airlines i  US Airways. W wyniku przejęcia, nowe linie American przejmą od United Airlines palmę pierwszeństwa, stając się największym przewoźnikiem na świecie.

Po kilkunastu latach połączeń i bankructw, na rynku w USA pozostało czterech wielkich graczy, kontrolujących (wraz z regionalnymi liniami filialnymi) około 80 proc. wszystkich wewnętrznych połączeń. Są to American, United, Delta i Southwest.

Ze studium wynika, że w latach 2004-2013 ceny biletów, po uwględnieniu kosztów inflacji obniżyły się o 0,5 proc. Należy jednak pamiętać, że w analizie nie uwględniono dodatkowych opłat pobieranych od pasażerów (np. za bagaż, albo zmianę rezewrwacji), które w coraz większym stopniu stają się dla przewoźników poważnym źródłem dochodu. W skali globalnej dodatkowe oplaty przynoszą liniom lotniczym ok. 27 miliardów dolarów rocznie.

Nie wszyscy zgadzają się z konluzjami raportu PwC. Według prezes American Antitrust Institute Diany Moss, konsumenci nie mieli jeszcze okazji odczuć skutków konsolidacji. "Sądzę, że w przyszłości zobaczymy zarówno podwyżki cen biletów, jak i ograniczenia zdolności przewozowych" – ostrzega Moss na łamach "Los Angeles Times". Kwestionuje też metodologię badań, zwracając uwagę, że nie uwzględniają one specyficznej sytuacji mniejszych, lokalnych rynków, gdzie ceny przewozów wzrosły nawet o 19 proc. Jej instytut, podobnie jak szereg innych organizacji reprezentujących konsumentów lobbował przeciwko zatwierdzeniu fuzji American i US Airways.

Reklama
Reklama

Takie konkluzje przynosi najnowsza ekspertyza opublikowana przez PwC (tak brzmi nowa nazwa firmy konsultingowej PricewaterhouseCoopers).  Z badania wynika, że połączenia pozwoliły w dokapitalizowaniu floty i zakupie nowocześniejszych, bardziej oszczędnych samolotów. Wyeliminowano też z siatek połączeń deficytowe trasy. Powstające luki szybko jednak zaczęły wypełniać linie niskokosztowe, przede wszystkim Southwest oraz JetBlue – twierdzi współautor badań PwC Jonathan Kletzel.  Z kolei dane rządowe wskazują, że przewoźnikom udało się poprawić punktualność. Linie lotnicze gubią też mniej bagaży swoich pasażerów.

Reklama
Biznes
Hyundai w ogniu napięć USA–Korea Płd. Fabryka w Georgii opóźniona przez akcję służb
Biznes
Zakupy systemów antydronowych, kłopoty niemieckiego eksportu i decyzja EBC
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego: Jest silne lobby, które chce znieść monopol państwa
Biznes
Elon Musk nie jest już najbogatszym człowiekiem świata. Jest nowy król bogactwa
Biznes
Rosyjskie drony nad Polską, strategia rozwoju do 2035 i IPO Smyka
Reklama
Reklama