USA: konsolidacja rynku pomogła liniom lotniczym

Mimo ostrzeżeń ze strony organizacji konsumenckich przed skutkami zmniejszania konkurencji, konsolidacja rynku lotniczego w USA przyniosła pozytywne efekty. Pasażerowie mają nadal dobry dostęp do siatki połączeń, a ceny biletów utrzymują się na niskim poziomie.

Publikacja: 27.01.2014 21:39

USA: konsolidacja rynku pomogła liniom lotniczym

Foto: Bloomberg

Takie konkluzje przynosi najnowsza ekspertyza opublikowana przez PwC (tak brzmi nowa nazwa firmy konsultingowej PricewaterhouseCoopers).  Z badania wynika, że połączenia pozwoliły w dokapitalizowaniu floty i zakupie nowocześniejszych, bardziej oszczędnych samolotów. Wyeliminowano też z siatek połączeń deficytowe trasy. Powstające luki szybko jednak zaczęły wypełniać linie niskokosztowe, przede wszystkim Southwest oraz JetBlue – twierdzi współautor badań PwC Jonathan Kletzel.  Z kolei dane rządowe wskazują, że przewoźnikom udało się poprawić punktualność. Linie lotnicze gubią też mniej bagaży swoich pasażerów.

Ostatnią poważną fuzję na rynku lotniczym w USA zatwierdzono w grudniu ubiegłego roku. Władze regulacyjne zezwoliły na połączenie American Airlines i  US Airways. W wyniku przejęcia, nowe linie American przejmą od United Airlines palmę pierwszeństwa, stając się największym przewoźnikiem na świecie.

Po kilkunastu latach połączeń i bankructw, na rynku w USA pozostało czterech wielkich graczy, kontrolujących (wraz z regionalnymi liniami filialnymi) około 80 proc. wszystkich wewnętrznych połączeń. Są to American, United, Delta i Southwest.

Ze studium wynika, że w latach 2004-2013 ceny biletów, po uwględnieniu kosztów inflacji obniżyły się o 0,5 proc. Należy jednak pamiętać, że w analizie nie uwględniono dodatkowych opłat pobieranych od pasażerów (np. za bagaż, albo zmianę rezewrwacji), które w coraz większym stopniu stają się dla przewoźników poważnym źródłem dochodu. W skali globalnej dodatkowe oplaty przynoszą liniom lotniczym ok. 27 miliardów dolarów rocznie.

Nie wszyscy zgadzają się z konluzjami raportu PwC. Według prezes American Antitrust Institute Diany Moss, konsumenci nie mieli jeszcze okazji odczuć skutków konsolidacji. "Sądzę, że w przyszłości zobaczymy zarówno podwyżki cen biletów, jak i ograniczenia zdolności przewozowych" – ostrzega Moss na łamach "Los Angeles Times". Kwestionuje też metodologię badań, zwracając uwagę, że nie uwzględniają one specyficznej sytuacji mniejszych, lokalnych rynków, gdzie ceny przewozów wzrosły nawet o 19 proc. Jej instytut, podobnie jak szereg innych organizacji reprezentujących konsumentów lobbował przeciwko zatwierdzeniu fuzji American i US Airways.

Takie konkluzje przynosi najnowsza ekspertyza opublikowana przez PwC (tak brzmi nowa nazwa firmy konsultingowej PricewaterhouseCoopers).  Z badania wynika, że połączenia pozwoliły w dokapitalizowaniu floty i zakupie nowocześniejszych, bardziej oszczędnych samolotów. Wyeliminowano też z siatek połączeń deficytowe trasy. Powstające luki szybko jednak zaczęły wypełniać linie niskokosztowe, przede wszystkim Southwest oraz JetBlue – twierdzi współautor badań PwC Jonathan Kletzel.  Z kolei dane rządowe wskazują, że przewoźnikom udało się poprawić punktualność. Linie lotnicze gubią też mniej bagaży swoich pasażerów.

Biznes
NATO wzmacnia swoją północ. Gdzie pojawią się kolejne wojska sojuszników?
Biznes
Rekordowa liczba odwiedzających Warszawę
Biznes
Nvidia znów najwięcej wartą spółką na świecie. Mimo zamknięcia rynku chińskiego
Biznes
Szczyt NATO, zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach i nowy podatek bankowy
Materiał Promocyjny
Z pieluszek produkowanych w warszawskiej fabryce Procter & Gamble korzystają miliony dzieci na całym świecie