Śmigłowce Airbusa próbują wylądować w Polsce

Airbus Helicopters, czyli d. Eurocopter, pozostaje światowym liderem produkcji śmigłowców. W zeszłym roku utrzymał 46 proc. globalnego rynku helikopterów cywilnych i służb porządku publicznego i – poinformował w Paryżu zarząd firmy, który podsumowuje 20 lecie francusko – niemieckiej korporacji.

Publikacja: 28.01.2014 15:38

Helikopter EC 725 Caracal firmy Eurocopter

Helikopter EC 725 Caracal firmy Eurocopter

Foto: AFP, Alexander Klein Alexander Klein

Lotniczy koncern, zatrudniający przede wszystkim we Francji, Niemczech i Hiszpanii  23 tys. pracowników ( 6,3 mld euro rocznych przychodów w 2012 r., 12 tys. śmigłowców  w dyspozycji firm i i służb w 150 krajach )  rywalizuje  w Polsce z Sikorsky Aircraft i Agusta Westland w największym od czasu  zakupu myśliwców F 16 , wartym 8 mld zł, wojskowym przetargu na wielozadaniowe śmigłowce. Polskiej armii oferuje maszyny EC 725 caracal.

We wtorek  podczas paryskiego spotkania  z menadżerami grupy, Guillaume Faury prezes Airbus Helicopters zapewniał, że Polski przetarg na 70 helikopterów transportowych i wsparcia pola walki  będzie w 2014 r dla AH sprawą priorytetową. – Wynika to również ze strategicznego celu całej Grupy Airbus, by Polska  stała się dla lotniczej korporacji  kolejnym, rodzimym rynkiem – podkreślił Faury.

Francusko – niemiecki producent próbuje nadrabiać czas: jego konkurenci w polskim przetargu: amerykański Sikorsky Aircraft i włosko- brytyjska AgustaWestland mają w naszym kraju swoje fabryki: Amerykanie produkują w przejętych w połowie poprzedniej dekady PZL Mielec, swoje najnowsze, eksportowe wersje helikopterów S-70i Black Hawk a Włosi, którzy oferują armii  zupełnie nowe konstrukcje - maszyny AW 149,  od 2010 roku  rządzą w  WSK PZL Świdnik, największej spółce  śmigłowcowej w kraju, zatrudniającej 3,5 tys. ludzi.

Kuszenie inwestycjami

2014 rok, który ma przynieść rozstrzygniecie  w helikopterowym przetargu  dekady,  francuski gigant  śmigłowcowy (w zeszłym roku sprzedał 497 helikopterów i umocnił pozycje lidera na globalnym rynku), zamierza wykorzystać do przemysłowej ofensywy w Polsce. Według zapowiedzi szefów AH, jeśli koncern zwycięży w przetargu,  w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 w Łodzi uruchomi linię montażu EC 725 caracal.  Przeszkoli też obsługę techniczną i przekaże technologie serwisu i napraw  nie tylko helikopterowych struktur ale również silników produkowanych przez Turbomeca (  utrzymaniem sprawności napędów miałyby się zająć dęblińskie WZL).  To nie jedyne przemysłowe propozycje dla  branży lotniczej i zbrojeniowej w kraju.

Lotniczy gigant szuka partnerów

Na początku grudnia 2013  przedstawiciele Grupy Airbus (wówczas, przed zmianą nazwy, jeszcze EADS)  przez prawie tydzień spotykali się w Warszawie i Łodzi z prezesami i przedstawicielami 200 polskich spółek, nie tylko zbrojeniowych,  aby przygotować  spektakularne otwarcie drzwi do przemysłowej współpracy. Szefowie i  menedżerowie firm  należących do grupy: Airbusa, Cassidiana ( systemy łączności kryzysowej i wojskowej optoelektroniki), Thalesa ( awionika, radiolokacja)  Europejskiego Domu Rakietowego MBDA w bezpośrednich rozmowach z przedsiębiorcami badali możliwości współdziałania w biznesie. Grupa Airbus – zatrudniająca na świecie 130 tys. ludzi,  ogromny konglomerat lotniczy, zbrojeniowy i kosmiczny, o rocznych przychodach  sięgających 56 mld euro, w Polsce dotąd nie rozwinęła skrzydeł. Warszawskie zakłady na warszawskim Okęciu – oddział Airbus Military, zatrudniające 850 pracowników, robią treningowe, turbośmigłowe samoloty Orlik,   serwisują wojskowe transportowce Casa 95 M i produkują  trzecią część  struktur do budowy każdego nowego samolotu sprzedawanego potem przez AM. Z Okęcia  do innych firm Airbusa jadą też wiązki elektryczne i inne elementy wyposażenia  nie tylko do maszyn o wojskowym przeznaczeniu ale też do  cywilnych samolotów   A 330. Do Airbus Group  należy niewielki Zakład Usług Agrolotniczych w Mielcu, grupa ma też połowę udziałów w spółce Astri,  utworzonej wspólnie  z Centrum Badań Kosmicznych PAN.

Strategiczny ruch

Cały polski biznes AG przynosi obecnie  ok. 200 mln euro rocznie.  Korporacja chciałaby to zmienić. Szefowie lotniczego giganta zakładają, że niedawna marketingowa kampania  powinna doprowadzić w ciągu najbliższych pięciu lat do  potrojenia obrotów i wzrostu zatrudnienia w  spółkach związanych z Grupą Airbus z obecnego tysiąca  do ok. 3 tys. fachowców.

Ale nie chodzi wyłącznie o biznesowe wyniki. Już wiele miesięcy temu szefowie lotniczej korporacji z Tuluzy   zapowiadali strategiczną zmianę w podejściu do biznesu w Polsce. Jean-Pierre Talamoni, wiceprezes ds. międzynarodowych grupy , twierdzi, że  nadszedł czas na strategiczny krok w stronę zacieśnienia stosunków pomiędzy polskim a europejskim przemysłem i otwarcie  wszystkich spółek korporacji na długotrwałą i ustrukturyzowaną współpracę przemysłową z naszymi firmami.

Lotniczy koncern, zatrudniający przede wszystkim we Francji, Niemczech i Hiszpanii  23 tys. pracowników ( 6,3 mld euro rocznych przychodów w 2012 r., 12 tys. śmigłowców  w dyspozycji firm i i służb w 150 krajach )  rywalizuje  w Polsce z Sikorsky Aircraft i Agusta Westland w największym od czasu  zakupu myśliwców F 16 , wartym 8 mld zł, wojskowym przetargu na wielozadaniowe śmigłowce. Polskiej armii oferuje maszyny EC 725 caracal.

We wtorek  podczas paryskiego spotkania  z menadżerami grupy, Guillaume Faury prezes Airbus Helicopters zapewniał, że Polski przetarg na 70 helikopterów transportowych i wsparcia pola walki  będzie w 2014 r dla AH sprawą priorytetową. – Wynika to również ze strategicznego celu całej Grupy Airbus, by Polska  stała się dla lotniczej korporacji  kolejnym, rodzimym rynkiem – podkreślił Faury.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki