Polskie fabryki aut zwalniają

Fabryki samochodów w Polsce nie mogą się rozpędzić. W styczniu produkcja wyniosła 47.164 samochody osobowe i dostawcze, o 866 sztuk mniej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. W dodatku w całości produkcji spadł udział samochodów osobowych: było to 85,8 proc., podczas gdy rok wcześniej 87 proc.

Publikacja: 10.02.2014 10:51

Polskie fabryki aut zwalniają

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

Według Instytutu Samar, liderem produkcji w Polsce pozostaje Fiat Auto Poland. Udział tego producenta w rynku wyniósł w styczniu 57,1 proc., o 0,9 pkt. proc. więcej niż przed rokiem. Na drugiej pozycji znajduje się Volkswagen Poznań z udziałem 27,8 proc. (wzrost o 0,15 pkt. proc.), a na trzeciej Opel Polska (z udziałem 15,1 proc. i spadkiem o 1 pkt. proc.).

- Znaczący wzrost produkcji mógłby nastąpić, gdyby któraś z istniejących fabryk rozpoczęła wytwarzanie nowego modelu auta, lub na terenie Polski powstałaby nowa fabryka – podkreśla Samar. Jedno i drugie jest prawdopodobne, ale żadne oficjalne decyzje jeszcze nie zapadły. Niewykluczone jest wprowadzenie do produkcji nowego modelu samochodu w tyskiej fabryce Fiata. Natomiast pewny jest tylko wzrost produkcji w gliwickiej fabryce Opla, gdzie od połowy przyszłego roku będzie powstawała piata generacja astry. – Spodziewamy się wtedy wzrostu zamówień o 30-40 proc. – powiedział „Rz" szef General Motors Manufacturing Poland, Andrzej Korpak. W tym roku wielkość produkcji gliwickich zakładów pozostanie prawdopodobnie na poziomie ubiegłorocznym.

W lutym ma natomiast zapaść formalna decyzja w sprawie budowy w Polsce drugiej fabryki Volkswagena: nowy zakład będzie produkował duży samochód dostawczy – Crafter. Ma być całkowicie nowa konstrukcja auta, które obecnie produkowane jest w kooperacji z Daimlerem. Obecny model wykorzystuje bowiem platformę z dostawczego auta Mercedesa – Sprintera. Ale umowa o współpracy kończy się w 2016 roku. Wtedy Volkswagen ma już mieć całkowicie własne auto, z nową platformą. Nieoficjalnie szacuje się, że roczna produkcja Craftera mogłaby sięgnąć 100 tys. sztuk.

 

Volkswagen zainwestuje w Polsce?

Według Instytutu Samar, liderem produkcji w Polsce pozostaje Fiat Auto Poland. Udział tego producenta w rynku wyniósł w styczniu 57,1 proc., o 0,9 pkt. proc. więcej niż przed rokiem. Na drugiej pozycji znajduje się Volkswagen Poznań z udziałem 27,8 proc. (wzrost o 0,15 pkt. proc.), a na trzeciej Opel Polska (z udziałem 15,1 proc. i spadkiem o 1 pkt. proc.).

- Znaczący wzrost produkcji mógłby nastąpić, gdyby któraś z istniejących fabryk rozpoczęła wytwarzanie nowego modelu auta, lub na terenie Polski powstałaby nowa fabryka – podkreśla Samar. Jedno i drugie jest prawdopodobne, ale żadne oficjalne decyzje jeszcze nie zapadły. Niewykluczone jest wprowadzenie do produkcji nowego modelu samochodu w tyskiej fabryce Fiata. Natomiast pewny jest tylko wzrost produkcji w gliwickiej fabryce Opla, gdzie od połowy przyszłego roku będzie powstawała piata generacja astry. – Spodziewamy się wtedy wzrostu zamówień o 30-40 proc. – powiedział „Rz" szef General Motors Manufacturing Poland, Andrzej Korpak. W tym roku wielkość produkcji gliwickich zakładów pozostanie prawdopodobnie na poziomie ubiegłorocznym.

Biznes
Jak deregulacja może pomóc firmom? Ich oczekiwania sprawdził PIE
Biznes
Rodzina Trumpa aktywnie inwestuje. Skok cen akcji
Biznes
Chiński inwestor kupił kultową włoską markę Bialetti
Biznes
Groźby Trumpa wobec Chin, problemy polskich firm i niepokojąca siła rubla
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Ruszyła karuzela nazwisk kandydatów na nowego prezesa UKE