Delegacja Ministerstwa Skarbu Państwa z szefem resortu Włodzimierzem Karpińskim i odpowiadającym za Polskie LOT wiceministrem Rafałem Baniakiem rozmawiała wczoraj w Brukseli z komisarzem Joaquinem Almunią. Według informacji „Rz" odpowiadający za konkurencję komisarz miał być zadowolony z dotychczasowych wyjaśnień strony polskiej dotyczących pomocy publicznej dla LOT (przewoźnik otrzymał 200 mln euro w grudniu 2012 na ratowanie firmy) i wyjaśnień strony polskiej.
Zresztą i LOT, i MSP są w nieustannym kontakcie z Komisją. –Wszyscy są nastawieni na merytoryczną pracę i zdeterminowani, żeby szybko wydać decyzję w sprawie LOT – powiedział Włodzimierz Karpiński po spotkaniu z komisarzem Almunią. Podkreślił, że dotychczasowa współpraca przebiega bez zakłóceń, a teraz kluczowa jest praca nad planem restrukturyzacji. Dodał, że wszystkie fakty przeczą tezie, iż KE była kiedykolwiek negatywnie nastawiona do sprawy ratowania LOT.
– To, co dzisiaj jest najważniejsze, to plan restrukturyzacji, który przewiduje docelowy powrót do rentowności firmy i jest realizowany dużo efektywniej, niż przewidywano. Mimo trudności związanych z redukcją kosztów wzrastają przychody. To są dobre informacje – mówił Karpiński.
Czas dla konkurentów
Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu postępowania wyjaśniającego w sprawie przyznania LOT pomocy publicznej w listopadzie 2013 r. Formalną decyzję opublikowano 7 lutego. Teraz konkurencja LOT ma miesiąc, żeby zapoznać się z dokumentem i zgłosić do niego uwagi.
Wiadomo, że najbardziej uważnie dokument będą czytać Ryanair, Wizz Air i Lufthansa, główni konkurenci LOT. Ale przeciwko zgodzie KE na udzielenie LOT pomocy publicznej protestowały British Airways.