Koszty za płatności kartą spadną, ale handlowcy o tym nie wiedzą

Tylko 43 proc. firm słyszało o uchwalonej przez polski parlament ustawie ograniczającej poziom opłaty interchange do 0,5 proc. jednak większości przedsiębiorców nadal nie jest ona znana (57 proc.). Lepiej w tym zakresie poinformowane są firmy średnie i duże (56 proc. ), niż mikrofirmy (43 proc.).

Publikacja: 17.02.2014 13:07

Jednocześnie z  badania wykonanego przez instytut badawczy Ipsos na zlecenie Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego wynika, że zdecydowana większość (81 proc.) nie odczuła zmiany wysokości opłat związanych z akceptacją kart płatniczych, po wymuszonej presją na organizacjach płatniczych, samoregulacji w styczniu 2013 r.

Tylko co dziesiąty przedstawiciel firmy twierdzi, że zauważył różnicę (10 proc.). Zmiana wysokości opłat najczęściej wskazywana była przez firmy średnie i duże (17 proc.).

Autorzy badania tłumaczą, że jego głównym celem  było opracowanie diagnozy sytuacji na rynku kart płatniczych, w tym uzyskanie informacji na temat aktualnej wiedzy przedsiębiorców dotyczącej obowiązujących stawek opłaty interchange, a także planowanych zmian ich wysokości oraz wpływu spodziewanych rozwiązań ustawowych na przyszły kształt rynku płatności kartowych.

Z badania wynika też, że pomimo relatywnie niskiej świadomości dotyczącej nowych stawek opłaty interchange, zdecydowana większość przedsiębiorców (82 proc.) jest zdania, że jej obniżenie o blisko 70 proc.  w stosunku to średniej stawki wyjściowej z 2012 r. (1,6 proc.) do poziomu 0,5 proc. wpłynie pozytywnie na poziom kosztów związanych z akceptacją kart płatniczych Visa i MasterCard.

- Ten optymizm cieszy, ale stanowi ogromne wyzwanie dla agentów rozliczeniowych. To na nich będzie ciążyła odpowiedzialność za przekładanie obniżek opłat interchange na faktyczne korzyści dla przedsiębiorców. FROB liczy na to, że tempo tych zmian będzie szybsze niż w ubiegłym roku tym bardziej, że większość przedsiębiorców oczekuje, że nastąpi to niezwłocznie po tym, gdy zacznie obowiązywać ustawa dla wszystkich umów, czyli z dniem 1 lipca br. – mówi  Robert Łaniewski, prezes FROB komentując wyniki badania.

Badanie pokazało też, że większość przedsiębiorców nie zmieniała agentów rozliczeniowych od momentu, gdy rozpoczęła akceptowanie płatności kartowych w swojej firmie.

Jednocześnie z  badania wykonanego przez instytut badawczy Ipsos na zlecenie Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego wynika, że zdecydowana większość (81 proc.) nie odczuła zmiany wysokości opłat związanych z akceptacją kart płatniczych, po wymuszonej presją na organizacjach płatniczych, samoregulacji w styczniu 2013 r.

Tylko co dziesiąty przedstawiciel firmy twierdzi, że zauważył różnicę (10 proc.). Zmiana wysokości opłat najczęściej wskazywana była przez firmy średnie i duże (17 proc.).

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się