Airbus: większy zysk, więcej A320

Grupa Airbusa poprawiła wyniki w 2013 r. i zapowiedziała zwiększenie tempa produkcji popularnych samolotów wąskokadłubowych podobnie jak wcześniej Boeing.

Publikacja: 27.02.2014 09:56

Największa w Europie grupa lotniczo-wojskowa, wcześniej o nazwie EADS, zwiększyła roczny zysk operacyjny o 21 proc. do 3,6 mld euro (analitycy liczyli na 3,52 mld). Obroty zwiększyły się o 5 proc. do 59,3 mld euro. Grupa przedstawiła ostrożne prognozy na bieżący rok i zapowiedziała dalsze odpisy na program A350.

Airbusy z USA

Airbus zapowiedział zwiększenie rytmu produkcji samolotów z rodziny A320 do 46 miesięcznie od II kwartału 2016 z 42 obecnie. Oznacza to, że samoloty w cenie ok. 100 mln dolarów będą opuszczać hangary co 7 godzin pracy. Zwiększenie rytmu będzie możliwe po zapowiedzianym podwyższeniu mocy produkcyjnych montowni Airbusa w Mobile w Alabamie. Dostawy z zakładu w USA zaczną się w 2016 r. i wzrosną do 4 sztuk miesięcznie.

- Mobile jest następnym miejscem, gdzie zaczniemy produkcję w 2015 r. i następnie zwiększymy tempo, ale najpierw musi dojść do uruchomienia dostaw w 2016 r. Wszystko przebiega zgodnie z planem, w Hamburgu szkolimy naszych pierwszych amerykańskich kolegów — powiedział prezes grupy Tom Enders. Pośrednio potwierdził tą wypowiedzią, że Airbus nie zmniejszy produkcji w Europie, aby odstąpić część fabryce w USA. Markus Turnwald z DZ Banku ocenia, że dzięki niej grupa może dojść do 48 samolotów co miesiąc w 2017 r.

Dla uniknięcia wąskich gardeł w łańcuchu dostaw Airbus podjął wcześniej odpowiednie działania: przejął mniejszego dostawcę i dokonał zmian w kierownictwie innego, Premium Aerotec. Przed podjęciem decyzji o zwiększeniu produkcji przeprowadził kompleksową ocenę wszystkich dostawców.

A350 droższy, ale w czasie

Airbus odpisał 434 mln euro na program A350 na skutek zmian koncepcji niektórych części. Poślizg finansowy wynika z dodatkowych kosztów na zmiany projektowe części, czego konieczność stwierdzono po próbnych lotach. Odpis wynikał też z trudności niektórych dostawców, głównie Premium Aerotec, filii Airbusa produkującej konstrukcje nośne i kompozyty.

- Proces produkcji nie został ustabilizowany, nie byliśmy na przewidzianym poziomie -- wyjaśnił dyrektor finansowy Harald Wilhelm. — Podjęliśmy działania w 2013 r., nastąpiły zmiany w dyrekcji i dogłębna reorganizacja przedsiębiorstwa, ale na wyniki trzeba poczekać.

Grupa dotrzymuje natomiast harmonogramu na poziomie planowania programu A350. — Trzeci samolot testowy ma dziś wykonać pierwszy lot — zapowiedział Tom Enders. Tego samego dnia dwa następne A350 (MSN2 z pełną kabiną pasażerską i MSN4) wykonały pierwsze loty. Tym samym liczba testowych maszyn zwiększyła się do czterech. MSN2 wykona na wiosnę długie loty z paserami.

Ostrożne prognozy

W tym roku grupa spodziewa się takich samych obrotów, umiarkowanego wzrostu marży operacyjnej i nadal zakłada jej wzrost do 7-8 proc. w 2015 r. z 6 proc. w 2013 r. Airbus mocno zależny od wschodzących rynków nie przewiduje większych zakłóceń w światowej gospodarce, a analitycy uznali, że jego prognoza jest bezbarwna.

Tegoroczne dostawy będą na poziomie ubiegłorocznych, co oznacza, że będzie nadal za Boeingiem. Grupa potwierdziła dostawę pierwszego A350 Qatar Airways pod koniec roku. Zamówienia brutto powinny być wyższe od dostaw. — Nie planujemy żadnych nowych przygód, skupiamy się na wykonaniu wykonaniu, wykonaniu — podkreślił Enders.

W związku z ograniczaniem budżetów przez tradycyjnych klientów sprzętu wojskowego w Europie grupa będzie musiała szukać więcej możliwości eksportowych i dostosować swe produkty do popytu krajów poza Europą. Szanse sprzedania myśliwców Eurofightera innym krajom nie są jednak dobre — przyznał prezes.

Największa w Europie grupa lotniczo-wojskowa, wcześniej o nazwie EADS, zwiększyła roczny zysk operacyjny o 21 proc. do 3,6 mld euro (analitycy liczyli na 3,52 mld). Obroty zwiększyły się o 5 proc. do 59,3 mld euro. Grupa przedstawiła ostrożne prognozy na bieżący rok i zapowiedziała dalsze odpisy na program A350.

Airbusy z USA

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca