Renault i Nissan zwiększają integrację

Renault i Nissan ogłosiły najśmielsze dotąd decyzje prowadzące do połączenia głównych działów i osiągania oszczędności, aby rywalizować z innymi gigantami motoryzacji

Publikacja: 17.03.2014 17:06

Carlos Ghosn, prezes Renault i Nissan Motor

Carlos Ghosn, prezes Renault i Nissan Motor

Foto: Bloomberg

Szef obu firm, Carlos Ghosn ogłosił teraz o powołaniu ekipy kierowniczej sojuszu po 15 latach bardziej luźnej współpracy. Posunięcia te zaczną obowiązywać od 1 kwietnia i dadzą "natychmiastowy wzrost skuteczności, a powstałe z kolei synergie ułatwią dostarczanie konsumentom pojazdów o wyższej wartości dodanej i zapewnią zachowanie wiodącej pozycji w zakresie innowacji" - stwierdził w komunikacie.

Potwierdzając  wcześniejsze plany Ghosn mianował nowych wiceprezesów połączonych działów produkcji, prac badawczo-rozwojowych, zakupów i spraw personalnych. Japończycy z Nissana obejmą kluczowe działy. Tsuyoshi Yamaguchi, wcześniej szef działu płyt i części, będzie odpowiadać za prace badawczo-rozwojowe nad silnikami i pojazdami, także elektrycznymi, a Shohei Kimura pokieruje działem strategii przemysłowej,  produkcji i łańcuchem dostaw.

Członkowie kierownictwa Renaulta, Christian Vandenhende  i Marie-Francoise Damesin pokierują połączonym działem zakupów i spraw osobowych.

Zachodnie firmy samochodowe przyciśnięte rosnącymi u siebie kosztami z powodu przepisów o emisji spalin, mające do czynienia z ostrzejszą konkurencją na wschodzących rynkach i malejącym popytem poszukiwały fuzji, sojuszy i doraźnych umów o wspólnej  produkcji, aby ograniczyć koszty i zwiększyć rentowność.

Renault i Nissan należący do Francuzów w 43,4 proc. (Nissan ma 15 proc.  w Renault) wypuszczały nowe modele na wspólnie projektowanych płytach przeznaczone dla masowego odbiorcy, a w styczniu  zwiększyły do 4,3 mld euro plany oszczędności do 2016  r.

Obie firmy pozostają jednak za Volkswagenem, Hyundaiem-Kia i Toyotą pod względem płyt podłogowych, liczby pojazdów tworzonych na wspólnej konstrukcji. Gdy rywale działali szybciej, dokonując np. fuzji Fiata z Chryslerem, Ghosn twierdził, że odmienności kulturowe nie pozwalają na szybką integrację Renaulta i Nissana.

W wyniku tego - twierdzą analitycy i przedstawiciele sektora -  obie firmy straciły w ostatnich latach duże okazje oszczędzania, bo realizowały własne programy np. pojazdów elektrycznych i lekkich pojazdów dostawczych. Najnowsze posunięcia w sojuszu będą sprawdzianem, czy ten długi okres "narzeczeństwa" ułatwi integrację.

Szef obu firm, Carlos Ghosn ogłosił teraz o powołaniu ekipy kierowniczej sojuszu po 15 latach bardziej luźnej współpracy. Posunięcia te zaczną obowiązywać od 1 kwietnia i dadzą "natychmiastowy wzrost skuteczności, a powstałe z kolei synergie ułatwią dostarczanie konsumentom pojazdów o wyższej wartości dodanej i zapewnią zachowanie wiodącej pozycji w zakresie innowacji" - stwierdził w komunikacie.

Potwierdzając  wcześniejsze plany Ghosn mianował nowych wiceprezesów połączonych działów produkcji, prac badawczo-rozwojowych, zakupów i spraw personalnych. Japończycy z Nissana obejmą kluczowe działy. Tsuyoshi Yamaguchi, wcześniej szef działu płyt i części, będzie odpowiadać za prace badawczo-rozwojowe nad silnikami i pojazdami, także elektrycznymi, a Shohei Kimura pokieruje działem strategii przemysłowej,  produkcji i łańcuchem dostaw.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca