EASA: A350 dostanie certyfikat latem

Airbus planowo zmierza do uzyskania pod koniec lata certyfikatu dla najnowszego samolotu A350 - wskazał główny urząd bezpieczeństwa lotniczego w Europie

Publikacja: 08.05.2014 18:38

EASA: A350 dostanie certyfikat latem

Foto: Bloomberg

Airbus poinformował, że dobrze przebiegają testy najnowszego  odrzutowca średniej wielkości, zbudowanego z lekkich materiałów kompozytowych, którego zaprojektowanie i wyprodukowanie kosztowało 15 mld dolarowy, a ma konkurować z B787 Dreamliner.

W ramach harmonogramu samolot będzie teraz sprawdzany na Florydzie w specjalnym hangarze w skrajnych warunkach klimatycznych, od mrozu 40 stopni do upału 40 stopni Celsjusza.

- W dalszym ciągu nastawiamy się na koniec lata - powiedział dyrektor Europejskiego Urzędu Bezpieczenstwa Lotniczego EASA, Patrick Ky.

Urząd wyda prawdopodobnie odpowiednie dokumenty pod koniec sierpnia albo na początku września, co pozwoli Airbusowi dostarczyć pierwszy egzemplarz pierwszemu klientowi Qatar Airways pod koniec roku.

A350 i B787 rywalizują w segmencie rynku ocenianym na kilka tysięcy samolotów dalekiego zasięgu zabierających po 250-350 pasażerów.

Reklama
Reklama

Poślizg za Atlantykiem

Europejskie i amerykańskie władze nadzoru rynku często pracują wspólnie, ale teraz mówi się, że może dojść do kilkumiesięcznej zwłoki w uzyskaniu dla A350 zgody po drugiej stronie Atlantyku na loty na długich odcinkach nad wodą. Przepisy o przedłużonym zasięgu działania ETOPS określają maksymalny czas lotu, jaki może dzielić samoloty do najbliższego lotniska. Airbus wystąpił o przydział co najmniej 3 godzin, podobnie jakie otrzymał B787.

Osoby znajace plan certyfikacji samolotu Airbusa twierdzą, że przewidziano w nim od samego początku limit 180 minut w ramach ETOPS, ale amerykański urząd lotnictwa FAA może potrzebować  kilku miesięcy na wydanie zgody na taki sam limit czasu. Eksperci w branży lotniczej uważają, że nie zakłóci to natychmiast dostaw, bo  pierwsze A350 przewidziano dla linii, które używają samolotów Airbusa z certyfikatami EASA.

Airbus będzie jednak musiał spełnić te same reguły obowiązujące w FAA przed dostarczaniem samolotów przewoźnikom w innych częściach świata, gdzie obowiązują normy amerykańskie. Europejczycy twierdzili, że chcieli, by od samego początku EASA i FAA zatwierdziły mu normę ponad 180 minut.

Normy ETOPS maja zasadnicze znaczenie dla planów biznesowych producentów i użytkowników obu samolotów kompozytowych, bo zaprojektowano je do dalekich lotów z dwoma silnikami, podczas gdy starsze maszyny mają cztery.

Boeing ogłosił na początku maja, że FAA rozpatruje jego wniosek o wydłużenie limitu ETOPS dla B787 do 330 minut. Airbus będzie dążyć  docelowo do podwyższenia własnego.

"Dziadkowanie"

Urzędy nadzoru ograniczane swymi  budżetami często korzystają z dokumentów i testów producentów samolotów przy zatwierdzaniu ich, co skrytykowano, gdy pojawił się ogień z baterii B787. Niektórzy krytykują także te urzędy za pozwalanie, by firmy lotnicze wykorzystywały aktualne certyfikaty do wprowadzania zmian projektowych we  wcześniejszych modelach, co w branży nazywa sie "dziadkowaniem", zamiast występować o nowe certyfikaty, co więcej kosztuje.

Reklama
Reklama

Nowy szef europejskiego urzędu jest zwolennikiem korygowania certyfikatów dla bardziej nowoczesnych wersji samolotów. EASA skupi się teraz na zasadniczych zmianach przy ocenie najnowszej wersji Boeinga B777X - zapowiedział.

Zwróci szczególną uwagę na składane końcówki skrzydeł, zapewniajace większą manewrowość samolotu na lotnisku, ale wiekszą rozpiętość w locie.

Airbus poinformował, że dobrze przebiegają testy najnowszego  odrzutowca średniej wielkości, zbudowanego z lekkich materiałów kompozytowych, którego zaprojektowanie i wyprodukowanie kosztowało 15 mld dolarowy, a ma konkurować z B787 Dreamliner.

W ramach harmonogramu samolot będzie teraz sprawdzany na Florydzie w specjalnym hangarze w skrajnych warunkach klimatycznych, od mrozu 40 stopni do upału 40 stopni Celsjusza.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Biznes
Ultimatum Trumpa dla Putina, mniej ofert pracy, Bruksela szykuje cła odwetowe
Biznes
Nowy szef Konfederacji Lewiatan: Wyobrażam sobie fuzje organizacji biznesowych
Biznes
Trump straszy UE, Ryanair wraca do Modlina, KE planuje nowe podatki
Biznes
Będzie drastyczna unijna podwyżka akcyzy na papierosy? Okoniem staje Szwecja
Biznes
Cenny ręcznik z Wimbledonu. Iga Świątek rozsławiła nie tylko kluski z truskawkami
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama