EASA: A350 dostanie certyfikat latem

Airbus planowo zmierza do uzyskania pod koniec lata certyfikatu dla najnowszego samolotu A350 - wskazał główny urząd bezpieczeństwa lotniczego w Europie

Publikacja: 08.05.2014 18:38

EASA: A350 dostanie certyfikat latem

Foto: Bloomberg

Airbus poinformował, że dobrze przebiegają testy najnowszego  odrzutowca średniej wielkości, zbudowanego z lekkich materiałów kompozytowych, którego zaprojektowanie i wyprodukowanie kosztowało 15 mld dolarowy, a ma konkurować z B787 Dreamliner.

W ramach harmonogramu samolot będzie teraz sprawdzany na Florydzie w specjalnym hangarze w skrajnych warunkach klimatycznych, od mrozu 40 stopni do upału 40 stopni Celsjusza.

- W dalszym ciągu nastawiamy się na koniec lata - powiedział dyrektor Europejskiego Urzędu Bezpieczenstwa Lotniczego EASA, Patrick Ky.

Urząd wyda prawdopodobnie odpowiednie dokumenty pod koniec sierpnia albo na początku września, co pozwoli Airbusowi dostarczyć pierwszy egzemplarz pierwszemu klientowi Qatar Airways pod koniec roku.

A350 i B787 rywalizują w segmencie rynku ocenianym na kilka tysięcy samolotów dalekiego zasięgu zabierających po 250-350 pasażerów.

Poślizg za Atlantykiem

Europejskie i amerykańskie władze nadzoru rynku często pracują wspólnie, ale teraz mówi się, że może dojść do kilkumiesięcznej zwłoki w uzyskaniu dla A350 zgody po drugiej stronie Atlantyku na loty na długich odcinkach nad wodą. Przepisy o przedłużonym zasięgu działania ETOPS określają maksymalny czas lotu, jaki może dzielić samoloty do najbliższego lotniska. Airbus wystąpił o przydział co najmniej 3 godzin, podobnie jakie otrzymał B787.

Osoby znajace plan certyfikacji samolotu Airbusa twierdzą, że przewidziano w nim od samego początku limit 180 minut w ramach ETOPS, ale amerykański urząd lotnictwa FAA może potrzebować  kilku miesięcy na wydanie zgody na taki sam limit czasu. Eksperci w branży lotniczej uważają, że nie zakłóci to natychmiast dostaw, bo  pierwsze A350 przewidziano dla linii, które używają samolotów Airbusa z certyfikatami EASA.

Airbus będzie jednak musiał spełnić te same reguły obowiązujące w FAA przed dostarczaniem samolotów przewoźnikom w innych częściach świata, gdzie obowiązują normy amerykańskie. Europejczycy twierdzili, że chcieli, by od samego początku EASA i FAA zatwierdziły mu normę ponad 180 minut.

Normy ETOPS maja zasadnicze znaczenie dla planów biznesowych producentów i użytkowników obu samolotów kompozytowych, bo zaprojektowano je do dalekich lotów z dwoma silnikami, podczas gdy starsze maszyny mają cztery.

Boeing ogłosił na początku maja, że FAA rozpatruje jego wniosek o wydłużenie limitu ETOPS dla B787 do 330 minut. Airbus będzie dążyć  docelowo do podwyższenia własnego.

"Dziadkowanie"

Urzędy nadzoru ograniczane swymi  budżetami często korzystają z dokumentów i testów producentów samolotów przy zatwierdzaniu ich, co skrytykowano, gdy pojawił się ogień z baterii B787. Niektórzy krytykują także te urzędy za pozwalanie, by firmy lotnicze wykorzystywały aktualne certyfikaty do wprowadzania zmian projektowych we  wcześniejszych modelach, co w branży nazywa sie "dziadkowaniem", zamiast występować o nowe certyfikaty, co więcej kosztuje.

Nowy szef europejskiego urzędu jest zwolennikiem korygowania certyfikatów dla bardziej nowoczesnych wersji samolotów. EASA skupi się teraz na zasadniczych zmianach przy ocenie najnowszej wersji Boeinga B777X - zapowiedział.

Zwróci szczególną uwagę na składane końcówki skrzydeł, zapewniajace większą manewrowość samolotu na lotnisku, ale wiekszą rozpiętość w locie.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca