Fordy dla Afryki i Bliskiego Wschodu

Ford planuje w najbliższych 2 latach 25 premier albo aut po liftingu dla Afryki i Bliskiego Wschodu, bo liczy na rozwój klasy średniej w tych regionach

Publikacja: 20.07.2014 14:10

Fordy dla Afryki i Bliskiego Wschodu

Foto: Bloomberg

Prezes koncernu na oba te regiony Jim Benintende określił je jako ostatnią granicę dla motoryzacji, bo oczekuje się, że ten rynek wzrośnie do końca dekady o 40 proc. do 5,5 mln pojazdów. Firmy samochodowe obawiają się zwolnienia tempa dotąd zawrotnego wzrostu sprzedaży w Chinach, stwierdziły, że Rosja i Brazylia nie spełniły ich oczekiwań. To zmusiło je do rozglądania się gdzie indziej za wzrostem, zwróciły więc uwagę na Afrykę i Azję Płd. -Wsch.

Obecnie afrykański rynek samochodów jest maleńki, w 54 krajach sprzedano w zeszłym roku zaledwie 1,5 mln sztuk, w tym 200 tys. w części subsaharyjskiej bez RPA.. Pozostałe 1,3 mln przypadło na Algierię Egipt i RPA, najbardziej rozwinięty kraj na kontynencie.

Według Benintende, Ford będzie zwiększać agresywnie obecność na kontynencie, chce dojść w 2020 r. do 2,1 mln sprzedanych pojazdów. Zainteresowanie koncernu Afryką wskazuje na imponujące tempo wzrostu gospodarczego i zwiększający się popyt konsumpcyjny, co zwraca uwagę firm ponadnarodowych.

Koncern przewiduje, że do 2024 r. 840 mln Afrykanów będzie mieć samochody, o 60 proc. więcej niż teraz. — Wszyscy producenci są zainteresowani Afryką, widać to po fabryce Renaulta w Maroko i Nissana w Nigerii — mówi regionalny szef Forda.

Nissan uruchomił w 2014 r. wspólnie z konglomeratem Stalion montownię w Lagos jako pierwszy większy producent. PSA Peugeot Citroen ogłosił właśnie o podpisaniu umowy o montowaniu samochodów w Nigerii. Ford ma 2 fabryki w RPA — pierwsza produkuje terenowe Ranger, druga — silniki eksportowane do 148 krajów. W 2013 r. Ford sprzedał w RPA 60 tys. nowych pojazdów i 15 t 500 w Afryce subsaharyjskiej, co dało mu 10 proc. udziału w rynku. Koncern planuje ekspansję na całym kontynencie, ale skupi się na Nigerii, Angoli, Ghanie i Kenii.

W styczniu koncern uruchomił piąte regionalne biuro w Dubaju do obsługi Bliskiego Wschodu. W Arabii Saudyjskiej powstał już pion sprzedaży i marketingu, podobny powstanie w Maroko.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne