Reklama
Rozwiń
Reklama

Szwajcaria przestała być krainą sera

Szwajcarscy mleczarze ostrzegają: na szwajcarskich stołach jest coraz więcej serów z importu. Wszystko przez wysokie ceny rodzimych produktów.

Publikacja: 24.08.2014 17:52

Szwajcarzy jedzą coraz więcej serów z importu

Szwajcarzy jedzą coraz więcej serów z importu

Foto: Bloomberg

Szumiące łąki i szczęśliwe krowy - Szwajcaria jak z obrazka. "To tylko fasada, za którą toczy się wojna producentów" - pisze szwajcarski dziennik "Neue Zürcher Zeitung". Importowane sery są coraz popularniejsze. W drugim kwartale tego roku Szwajcaria po raz pierwszy w historii importowała więcej serów niż wyniósł eksport jej produktów serowych. W czerwcu nadwyżka importu serów nad eksportem wyniosła 445 ton.

Już od lat eksport i import sera były na mniej więcej równym poziomie, zawsze jednak eksport dominował nad importem. Teraz jednak proporcje się odwróciły.

Szwajcarzy wolą sery z importu?

Szwajcaria nadal sprzedaje z roku na rok więcej sera za granicę, ponieważ za granicą wciąż rośnie popyt na produkty mleczarskie. Zmniejsza się jednak eksport dotychczasowych szwajcarskich hitów: Emmenthalera i Tilsitera. W latach 2000 - 2013 eksport tych dwóch gatunków sera spadł o jedna trzecią.

Kłopoty Emmenthalera

Emmenthalera - jeden z najbardziej znanych szwajcarskich serów i najczęściej sprzedawanych. Jest też najczęściej podrabiany. Tańsze "zamienniki" często wypychają z rynków oryginał, który jest droższy, ale jak podkreślają Szwajcarzy, dużo lepszej jakości. Tańsze wersje Emmenthalera trafiają także do Szwajcarii, ale częściej do restauracji i do gotowych produktów spożywczych niż bezpośrednio do klientów.

Reklama
Reklama

Duży wpływ na wzrost importu sera maja też wpływ niemieckie sieci handlowe Aldi i Lidl, a także dyskontowe wersje rodzimych supermarketów Migrosa i Coopa. Jednak zdaniem analityków zmieniły się upodobania klientów, którzy wolą łagodne sery w plasterkach i w atrakcyjnych cenach. Na dodatek szwajcarscy serowarzy skarżą się na "atak marketingowy" zagranicznych producentów serów, który najwyraźniej odnosi w ojczyźnie sera skutki - My wkładamy więcej pieniędzy w ser, niż w promocję - Stefan Kohler, szef związku branżowego Milch.

A Switzerland Cheese Marketing postanowił zawalczyć o rodzimy i zagraniczne rynki. Szwajcarskie sery potrzebują nowej strategii uważają eksperci z Switzerland Cheese Marketing - to jednak oznacza wyższe ceny na i tak już nie tak tanie szwajcarskie sery. Switzerland Cheese Marketing jest jednak optymistycznie nastrojony i wierzy, że konsumenci wybiorą wysoką jakość, a nie niską cenę.

szwajcarscy producenci serów postanowili też innej metody walki o klienta - wytwarzają sery tradycyjnie kojarzone z innymi regionami i krajami, np. Mozzarellę. Organizacje konsumenckie przyznają jednak, że klienci wybierają włoskie marki tego sera, ponieważ im bardziej ufają i uważają, ze włoska Mozzarella smakuje lepiej.

 

 

Biznes
Europa, czyli spokojna przystań
Biznes
Co zadecyduje o losach świata w 2026 roku
Biznes
Coraz trudniejsza droga do bezemisyjności
Biznes
Chcemy być przy wszystkich dużych inwestycjach w infrastrukturę
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama