Autostrad mało, więcej ekspresówek

W najbliższych latach polska sieć szybkich tras będzie się powiększać głównie o drogi ekspresowe.

Publikacja: 18.09.2014 01:22

W najbliższych latach polska sieć szybkich tras będzie się powiększać głównie o drogi ekspresowe.

W najbliższych latach polska sieć szybkich tras będzie się powiększać głównie o drogi ekspresowe.

Foto: Fotorzepa, Łukasz Solski

W najbliższych dwóch latach drogowcy planują rozpoczęcie budowy 1450 kilometrów szybkich dróg. Podpisanie umów na inwestycje w takiej właśnie skali planuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Projekty, które będą realizowane w ramach perspektywy budżetowej UE na lata 2014–2020, grupuje nowy, kompleksowy program drogowy sporządzany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Dokument prawdopodobnie jest już gotowy, nie można jednak wykluczyć, że nowe kierownictwo resortu będzie chciało dokonać w nim zmian.

Autostrady hamują

Autostrad przybędzie niewiele. W tym roku zacznie się budowa 57-kilometrowego odcinka A4 pomiędzy Pyrzowicami a obwodnicą Częstochowy, który ma być gotowy w roku 2017. Możliwe, że jeszcze przed grudniem uda się podpisać umowę na budowę odcinka A1 pomiędzy Strykowem a Tuszynem.

Znacznie szybciej będzie się wydłużać sieć dróg ekspresowych.

– Będziemy nimi uzupełniać ciągi autostradowe. Przykładem droga S3 już teraz łącząca porty w Szczecinie i Świnoujściu z autostradą A2, a w perspektywie dająca połączenie z A4 z kierunkiem Niemcy – Ukraina – mówi rzecznik GDDKiA Jan Krynicki.

S3 będzie gotowa w roku 2018, w tym samym czasie powstanie S5 łącząca Wrocław z Bydgoszczą. W ciągu trzech lat ma się zakończyć budowa 180 kilometrów S7 z Warszawy do Gdańska i 117 kilometrów tej samej drogi Warszawa – Rabka.  W roku 2019 ekspresówką S17 pojedziemy z Warszawy do Lublina, dwa lata wcześniej gotowe będzie 160 kilometrów S17 z Lublina do Rzeszowa. W latach 2015–2018 powstanie także droga ekspresowa nr S6 Goleniów – Koszalin.

W ramach obowiązującego programu budowy dróg krajowych ruszyły  budowy 11 obwodnic. Większość ma być gotowa w latach 2016–2017. Budowa jeszcze jednej – obwodnicy Sanoka – zacznie się w roku przyszłym, a zakończy w roku 2018.

Obecny rok przyniósł do tej pory wydłużenie sieci szybkich dróg o 126 kilometrów. Autostrady „urosły" niewiele –  zaledwie 27 kilometrów. Do ruchu włączono przeszło 19-kilometrowy odcinek A1 z Pikutkowa do Kowala, który pozwolił na przejechanie bez zdejmowania nogi z gazu z Warszawy i Poznania na Wybrzeże. Kolejnym oddanym odcinkiem był przeszło 7-kilometrowy fragment A1 pomiędzy Świerklanami a Mszaną, niedaleko granicy z Czechami. Ten kawałek przez kilka lat blokowała opóźniona budowa mostu. Teraz południowa część A1 pozwala dojechać autostradą od Czech do Pyrzowic. Trzecia sfinalizowana w tym roku inwestycja autostradowa to pół kilometra A6. Najdłuższy tegoroczny autostradowy kawałek będzie gotowy dopiero w październiku: to 34 kilometry A4 od Tarnowa do Dębicy.

Znacznie lepiej wygląda sytuacja na drogach ekspresowych. Szybko wydłuża się zwłaszcza S8, którą jeszcze w tym roku powinniśmy przejechać od Łodzi do Wrocławia. Już jeździmy po 15-kilometrowym odcinku od węzła Róża do węzła Rzgów oraz prawie 5-kilometrowym od Róży do węzła Dobroń. Drogowcy oddali także 8 kilometrów pomiędzy węzłem Róża a Łaskiem. Samochody wjechały również na 23-kilometrowy odcinek S3 od Gorzowa Wielkopolskiego do Międzyrzecza oraz 30-kilometrowy fragment S5 pomiędzy Lesznem a Korzeńskiem.

S8 prawie gotowa

Do końca roku oddane będzie jeszcze niecałe 190 kilometrów ekspresówek. Najdłuższym odcinkiem będą prawie 34 kilometry S8 od węzła Walichnowy do Wrocławia oraz – na tej samej trasie – w październiku 21 kilometrów na odcinku węzeł Walichnowy – Złoczew oraz prawie 20 kilometrów od Złoczewa do Sieradza.

Jeszcze we wrześniu ma być oddane 12 kilometrów S17 od Bogucina do Dąbrowicy i 13 kilometrów od węzła Lubartów do węzła Witosa. Kolejne 13 kilometrów, od Dąbrowicy do Lubartowa, drogowcy uruchomią w listopadzie.

Przed końcem roku zakończone zostaną prace przy kilku obwodnicach. W październiku kierowcy pojadą obwodnicą Leżajska, w listopadzie gotowa będzie obwodnica Augustowa, w grudniu – obwodnica Hrubieszowa.

W najbliższych dwóch latach drogowcy planują rozpoczęcie budowy 1450 kilometrów szybkich dróg. Podpisanie umów na inwestycje w takiej właśnie skali planuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Projekty, które będą realizowane w ramach perspektywy budżetowej UE na lata 2014–2020, grupuje nowy, kompleksowy program drogowy sporządzany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Dokument prawdopodobnie jest już gotowy, nie można jednak wykluczyć, że nowe kierownictwo resortu będzie chciało dokonać w nim zmian.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca