Reklama

Setki milionów dolarów kar dla Kii i Hyundaia

Kor­eań­scy pro­du­cen­ci za­pła­cą łącz­nie 100 mln dol. ka­ry za sa­mo za­mknię­cie spra­wy o za­wy­ża­nie da­nych o zu­ży­ciu pa­li­wa w au­tach ofe­ro­wa­nych w USA.

Publikacja: 05.11.2014 03:12

Z łącz­nej su­my 100 mln dol. grzyw­ny Hy­un­dai za­pła­ci 56,8 mln, a resz­tę Kia. To naj­wyższa cy

Z łącz­nej su­my 100 mln dol. grzyw­ny Hy­un­dai za­pła­ci 56,8 mln, a resz­tę Kia. To naj­wyższa cy­wil­na ka­ra na­ło­żo­na do tej po­ry na pod­sta­wie tzw. usta­wy o czy­stym po­wie­trzu (Cle­an Air Act).

Foto: Bloomberg

Grzyw­na pie­nię­żna to jed­nak nie wszyst­ko. W su­mie po­da­wa­nie nie­praw­dzi­wych da­nych kosz­to­wa­ło oba kon­cer­ny po­nad 700 mln dol. Spra­wę są­do­wą Ko­re­ań­czy­kom za­ło­ży­ły wspól­nie rząd USA i stan Ka­li­for­nia, gdzie obo­wią­zu­ją naj­bar­dziej re­stryk­cyj­ne nor­my eko­lo­gicz­ne w Sta­nach.

– Je­ste­śmy za­do­wo­le­ni, że ma­my to już za so­bą – sko­men­to­wał za­war­cie ugo­dy szef ame­ry­kań­skie­go od­dzia­łu Hy­un­da­ia Da­vid Zu­chow­ski.

Wed­ług władz re­gu­la­cyj­nych nie­wła­ści­we pro­ce­du­ry te­sto­wa­nia do­pro­wa­dzi­ły do znie­kształ­ca­nia da­nych o zu­ży­ciu pa­li­wa w mo­de­lach z rocz­ni­ków 2011–2013. Ró­żni­ce się­ga­ły 1–6 prze­je­cha­nych mil (1,6–10 km) na ka­żdy spa­lo­ny ga­lon (3,78 l) pa­li­wa. Do­ty­czy­ło to mo­de­li Hy­un­da­ia Ac­cent, Elan­tra, Ve­lo­ster i San­ta Fe oraz Kii Rio i So­ul.

W USA nor­my spa­la­nia mie­rzy się w licz­bie prze­je­cha­nych mil na jed­nym ga­lo­nie pa­li­wa, a nie w li­trach na 100 km. W naj­bar­dziej dra­stycz­nych przy­pad­kach ró­żni­ce się­ga­ły kil­ku li­trów na ka­żde 100 km.

745 mln dol. kosztowało łącznie Koreańczyków podawanie nieprawdziwych danych o zużyciu paliwa

Reklama
Reklama

Z łącz­nej su­my 100 mln dol. grzyw­ny Hy­un­dai za­pła­ci 56,8 mln, a resz­tę Kia. To naj­wyższa cy­wil­na ka­ra na­ło­żo­na do tej po­ry na pod­sta­wie tzw. usta­wy o czy­stym po­wie­trzu (Cle­an Air Act). Ko­re­ań­czy­cy mu­sie­li się także zrzec kre­dy­tów na emi­sję ga­zów cie­plar­nia­nych war­to­ści 200 mln dol., bo wyższe spa­la­nie w 1,2 mln sprze­da­nych aut zwięk­szy­ło tę emi­sję o 4,75 mln m sześc. Ko­lej­nych 50 mln dol. ma zo­stać za­in­we­sto­wa­nych w nie­za­leżne dzia­ły kon­cer­nów ma­ją­cych opra­co­wy­wać w przy­szło­ści sza­cun­ki zu­ży­cia pa­li­wa.

Oba kon­cer­ny ma­ją też stwo­rzyć pro­gra­my dla kon­su­men­tów, aby zre­kom­pen­so­wać im do­dat­ko­we wy­dat­ki za pa­li­wo.

W od­dziel­nej spra­wie wy­to­czo­nej przez sa­mych wła­ści­cie­li aut, a za­mknię­tej w grud­niu ubie­głe­go ro­ku, Ko­re­ań­czy­cy zgo­dzi­li się za­pła­cić 395 tys. dol. od­szko­do­wa­nia. Łącz­ny koszt po­da­wa­nia nie­wła­ści­wych da­nych wy­niósł więc ok. 745 mln dol.

We­dług Agen­cji Ochro­ny Śro­do­wi­ska (EPA) za­rów­no Kia, jak i Hy­un­dai, re­kla­mu­jąc swo­je sa­mo­cho­dy, po­da­wa­ły wy­ni­ki naj­lep­szych te­stów zu­ży­cia pa­li­wa ja­ko wy­ni­ki śred­nie. „Biz­ne­sy prze­strze­ga­ją­ce prze­pi­sów nie po­win­ny kon­ku­ro­wać z fir­ma­mi ła­mią­cy­mi pra­wo" – uza­sad­nia­ła wy­so­kie ka­ry sze­fo­wa EPA Gi­na McCar­thy.

Afe­ra z ko­re­ań­ski­mi pro­du­cen­ta­mi zmu­si­ła ta­kże in­nych wytwórców aut, m.in. For­da, Mer­ce­de­sa i Mi­ni, do zmia­ny in­for­ma­cji o zu­ży­ciu pa­li­wa w pojazdach ofe­ro­wa­nych w Ame­ry­ce.

Grzyw­na pie­nię­żna to jed­nak nie wszyst­ko. W su­mie po­da­wa­nie nie­praw­dzi­wych da­nych kosz­to­wa­ło oba kon­cer­ny po­nad 700 mln dol. Spra­wę są­do­wą Ko­re­ań­czy­kom za­ło­ży­ły wspól­nie rząd USA i stan Ka­li­for­nia, gdzie obo­wią­zu­ją naj­bar­dziej re­stryk­cyj­ne nor­my eko­lo­gicz­ne w Sta­nach.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Biznes
Sankcje na Rosję opóźnione, spór CDU–SPD i propozycja reparacji Prezydenta
Biznes
Co dalej z prezesem UKE? Zanosi się na bezkrólewie
Biznes
Antydronowa gorączka, porozumienie ws. TikToka i chińskie elektryki z UE
Biznes
Polska wstrzymuje eksport z Chin, PGZ z licencją na amunicję 155 mm
Biznes
Politechnika Warszawska sprzedaje technologie
Reklama
Reklama