Reklama
Rozwiń

Setki milionów dolarów kar dla Kii i Hyundaia

Kor­eań­scy pro­du­cen­ci za­pła­cą łącz­nie 100 mln dol. ka­ry za sa­mo za­mknię­cie spra­wy o za­wy­ża­nie da­nych o zu­ży­ciu pa­li­wa w au­tach ofe­ro­wa­nych w USA.

Publikacja: 05.11.2014 03:12

Z łącz­nej su­my 100 mln dol. grzyw­ny Hy­un­dai za­pła­ci 56,8 mln, a resz­tę Kia. To naj­wyższa cy

Z łącz­nej su­my 100 mln dol. grzyw­ny Hy­un­dai za­pła­ci 56,8 mln, a resz­tę Kia. To naj­wyższa cy­wil­na ka­ra na­ło­żo­na do tej po­ry na pod­sta­wie tzw. usta­wy o czy­stym po­wie­trzu (Cle­an Air Act).

Foto: Bloomberg

Grzyw­na pie­nię­żna to jed­nak nie wszyst­ko. W su­mie po­da­wa­nie nie­praw­dzi­wych da­nych kosz­to­wa­ło oba kon­cer­ny po­nad 700 mln dol. Spra­wę są­do­wą Ko­re­ań­czy­kom za­ło­ży­ły wspól­nie rząd USA i stan Ka­li­for­nia, gdzie obo­wią­zu­ją naj­bar­dziej re­stryk­cyj­ne nor­my eko­lo­gicz­ne w Sta­nach.

– Je­ste­śmy za­do­wo­le­ni, że ma­my to już za so­bą – sko­men­to­wał za­war­cie ugo­dy szef ame­ry­kań­skie­go od­dzia­łu Hy­un­da­ia Da­vid Zu­chow­ski.

Wed­ług władz re­gu­la­cyj­nych nie­wła­ści­we pro­ce­du­ry te­sto­wa­nia do­pro­wa­dzi­ły do znie­kształ­ca­nia da­nych o zu­ży­ciu pa­li­wa w mo­de­lach z rocz­ni­ków 2011–2013. Ró­żni­ce się­ga­ły 1–6 prze­je­cha­nych mil (1,6–10 km) na ka­żdy spa­lo­ny ga­lon (3,78 l) pa­li­wa. Do­ty­czy­ło to mo­de­li Hy­un­da­ia Ac­cent, Elan­tra, Ve­lo­ster i San­ta Fe oraz Kii Rio i So­ul.

W USA nor­my spa­la­nia mie­rzy się w licz­bie prze­je­cha­nych mil na jed­nym ga­lo­nie pa­li­wa, a nie w li­trach na 100 km. W naj­bar­dziej dra­stycz­nych przy­pad­kach ró­żni­ce się­ga­ły kil­ku li­trów na ka­żde 100 km.

745 mln dol. kosztowało łącznie Koreańczyków podawanie nieprawdziwych danych o zużyciu paliwa

Z łącz­nej su­my 100 mln dol. grzyw­ny Hy­un­dai za­pła­ci 56,8 mln, a resz­tę Kia. To naj­wyższa cy­wil­na ka­ra na­ło­żo­na do tej po­ry na pod­sta­wie tzw. usta­wy o czy­stym po­wie­trzu (Cle­an Air Act). Ko­re­ań­czy­cy mu­sie­li się także zrzec kre­dy­tów na emi­sję ga­zów cie­plar­nia­nych war­to­ści 200 mln dol., bo wyższe spa­la­nie w 1,2 mln sprze­da­nych aut zwięk­szy­ło tę emi­sję o 4,75 mln m sześc. Ko­lej­nych 50 mln dol. ma zo­stać za­in­we­sto­wa­nych w nie­za­leżne dzia­ły kon­cer­nów ma­ją­cych opra­co­wy­wać w przy­szło­ści sza­cun­ki zu­ży­cia pa­li­wa.

Oba kon­cer­ny ma­ją też stwo­rzyć pro­gra­my dla kon­su­men­tów, aby zre­kom­pen­so­wać im do­dat­ko­we wy­dat­ki za pa­li­wo.

W od­dziel­nej spra­wie wy­to­czo­nej przez sa­mych wła­ści­cie­li aut, a za­mknię­tej w grud­niu ubie­głe­go ro­ku, Ko­re­ań­czy­cy zgo­dzi­li się za­pła­cić 395 tys. dol. od­szko­do­wa­nia. Łącz­ny koszt po­da­wa­nia nie­wła­ści­wych da­nych wy­niósł więc ok. 745 mln dol.

We­dług Agen­cji Ochro­ny Śro­do­wi­ska (EPA) za­rów­no Kia, jak i Hy­un­dai, re­kla­mu­jąc swo­je sa­mo­cho­dy, po­da­wa­ły wy­ni­ki naj­lep­szych te­stów zu­ży­cia pa­li­wa ja­ko wy­ni­ki śred­nie. „Biz­ne­sy prze­strze­ga­ją­ce prze­pi­sów nie po­win­ny kon­ku­ro­wać z fir­ma­mi ła­mią­cy­mi pra­wo" – uza­sad­nia­ła wy­so­kie ka­ry sze­fo­wa EPA Gi­na McCar­thy.

Afe­ra z ko­re­ań­ski­mi pro­du­cen­ta­mi zmu­si­ła ta­kże in­nych wytwórców aut, m.in. For­da, Mer­ce­de­sa i Mi­ni, do zmia­ny in­for­ma­cji o zu­ży­ciu pa­li­wa w pojazdach ofe­ro­wa­nych w Ame­ry­ce.

Grzyw­na pie­nię­żna to jed­nak nie wszyst­ko. W su­mie po­da­wa­nie nie­praw­dzi­wych da­nych kosz­to­wa­ło oba kon­cer­ny po­nad 700 mln dol. Spra­wę są­do­wą Ko­re­ań­czy­kom za­ło­ży­ły wspól­nie rząd USA i stan Ka­li­for­nia, gdzie obo­wią­zu­ją naj­bar­dziej re­stryk­cyj­ne nor­my eko­lo­gicz­ne w Sta­nach.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Biznes
Linda Yaccarino rezygnuje z funkcji prezesa X po kontrowersjach z chatbotem
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Rząd nie wyklucza wyłączenia X w Polsce przez skandaliczne wpisy Groka
Biznes
Norwegia wyrzuciła rosyjskich rybaków ze swoich wód. Stanowili zagrożenie
Biznes
Giełdowe spółki wolne od pozwów synów Zygmunta Solorza
Biznes
Polska bezbronna wobec dronów, negocjacje UE-USA, możliwe spadki cen mieszkań