Prezes Scanii pokieruje Volvo AB

Szwedzki producent ciężarówek, autobusów, silników łodzi i sprzętu budowlanego zatrudnił obecnego szefa Scanii Martina Lundstedta na miejsce Olofa Perssona.

Publikacja: 22.04.2015 16:01

Lundstedt obejmie nowe stanowisko od października, do tego czasu obowiązki prezesa będzie pełnić szef pionu finansowego Jan Gurander.

Olof Persson realizował od prawie 4 lat pogram restrukturyzacji zmierzający do zmniejszenia kosztów o 10 mld koron (1,2 mld dolarów) i zwiększenia rentowności do takiego poziomu, aby Volvo mogło dorównać rywalom w rodzaju Scanii.

Program doprowadził do osiągnięcia przez grupę najlepszych wyników za kadencji prezesa: ta największa szwedzka spółka giełdowa wypracowała w I kwartale zysk operacyjny 4,6 mld koron po 2,59 mld rok temu, podczas gdy analitycy liczyli średnio na 3,47 mld. Volvo utrzymało prognozę wzrostu na rynkach pojazdów heavy-duty w Europie i Ameryce Płn., ale obniżyło swe oczekiwania dotyczące Brazylii, przewiduje też duży spadek popytu na chińskim rynku sprzętu budowlanego.

Szef rady nadzorczej, Carl-Henric Svanberg, który jeszcze 1 kwietnia zapewniał, że Persson zostanie, choć już mówiono, że zostanie zwolniony, stwierdził teraz na konferencji prasowej, że Lundstedt został zatrudniony, aby pokierować nowym rozdziałem w Volvo. - Wchodzimy w nowy etap. Nie można osiągnąć przywództwa na świecie samym tylko cięciem kosztów - dodał.

Przedstawiciel drugiego co do liczby głosów właściciela Volvo, Ceviana, Christer Gardell docenił dorobek Perssona, ale jednocześnie poparł decyzję rady o mianowaniu szefa Scanii, powszechnie uważanego za jednego z najlepszych liderów w branży, którego zadaniem będzie teraz zrobienie z Volvo najlepszej firmy ciężarówek na świecie.

Wybór nowego szefa z doskonałymi dokonaniami w zakresie produkcji ciężarówek zwiększy oczekiwania, że dojdzie do dalszego odchudzenia firmy, która nadal osiąga jedną trzecią obrotów z innej działalności i teraz skupi się na pojazdach ciężarowych. Inwestorzy nie robili tajemnicy z tego, że liczą na dalsze wyodrębnianie aktywów po sprzedaży w 2012 r. działu silników lotniczych i rakietowych.

System Scanii

Martin Lundstedt ma za sobą 25 lat pracy w Scanii, której elastyczny system produkcji odwzorowany na nowatorskich rozwiązaniach Toyoty z lat 90. przyczynił się do prześcignięcia Volvo pod względem rentowności w ostatniej dekadzie. Scania doprecyzowała proces produkcji, korzystając z systemu modułowego, który stal się podstawą produkcji samochodów na świecie, był powodem zazdrości w branży ciężarówkowej i skłonił Volkswagena do kupna Scanii w 2014 r.

Właściciele Volvo będą oczekiwać po nowym prezesie wprowadzenia podobnych rozwiązań w rozległej bazie przemysłowej Volvo, która zawsze miała trudności w dostosowaniu się do szybkich zmian w cyklicznym popycie na pojazdy użytkowe.

- Sukces Scanii polegał na tym, że pozostała małą firmą, a miała doskonałą sprzedaż. A Volvo zostało w tyle tworząc swe imperium odgrodzone potężnymi murami pracowników umysłowych - stwierdził analityk w Handelsbanku, Hampus Engellau.

Lundstedt obejmie nowe stanowisko od października, do tego czasu obowiązki prezesa będzie pełnić szef pionu finansowego Jan Gurander.

Olof Persson realizował od prawie 4 lat pogram restrukturyzacji zmierzający do zmniejszenia kosztów o 10 mld koron (1,2 mld dolarów) i zwiększenia rentowności do takiego poziomu, aby Volvo mogło dorównać rywalom w rodzaju Scanii.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Kiedy rząd przedstawi strategię wobec AI i metawersum? Rosną naciski firm
Biznes
PFR żąda zwrotu pieniędzy od części firm. Esotiq i Prymus chcą wyjaśnień
Biznes
Made in Poland z coraz większymi problemami
Biznes
Tajemniczy proces miliarderki. W partii komunistycznej trwa walka
Biznes
Polskie monety na aukcji. 80 dukatów sprzedano za 5,6 mln złotych