Tradycyjne podejście do sprzedaży polegające na wyznaczaniu celów nie przynosi spodziewanych rezultatów. Mimo że handlowcy odbywają spotkania, podejmują nowe aktywności, a nawet od czasu do czasu finalizują transakcje z klientami, nie osiągają oczekiwanych wyników. Źródłem problemu jest najczęściej brak przemyślanej strategii. Bez usystematyzowanego planu zespół sprzedaży jest skazany na chaotyczne działania, nieprzewidywalność ich rezultatów i narastającą frustrację. W wielu firmach taka rzeczywistość staje się standardem.
Dlaczego strategia jest ważna?
Dzięki sensownej strategii sprzedaży przełożonej na działania handlowców firmy mogą poprawić swoją sytuację. Przekonuje o tym dr Frank Cespedes z Harvard Business School, uznany przez Top Sales World za jednego z najważniejszych ekspertów sprzedaży na świecie. W wywiadzie dla „Harvard Business Review Polska”, zapowiadającym jego pierwszą wizytę w Polsce, mówił:
Aby firma przynosiła jeszcze większe zyski, ogólna jej strategia i strategia sprzedażowa powinny być idealnie do siebie dopasowane. W przypadku większości firm plany liderów rozmijają się jednak z realiami, w jakich pracują handlowcy.
W Polsce problem jest o tyle istotny, że większość rodzimych firm nie dysponuje strategią ogólną firmy, a także metodologią oraz odrębną strategią sprzedaży. A bez nich osiąganie oczekiwanych rezultatów jest ogromną trudnością.