Reklama

Toyota inwestuje po gwarancjach Londynu

Brytyjski rząd przyczynił się do decyzji Toyoty o zainwestowaniu ponad 240 mln funtów w jej zakład pismem potwierdzającym jej handlowe udogodnienia po Brexicie — podali informatorzy

Publikacja: 17.07.2017 10:06

Toyota inwestuje po gwarancjach Londynu

Foto: Bloomberg

Toyota ogłosiła 16 marca o wprowadzeniu w zakładzie w Burnaston nowej płyty podłogowej. Miała podjąć tę decyzję do końca grudnia, ale odroczyła ją, bo rozważała różne czynniki, także skutki wyjścia W. Brytanii z UE.

Resort przemysłu potwierdził istnienie takiego pisma, ale odmówił jego publikacji. Według jednego informatora, było podobne do przesłanego w 2016 r. Nissanowi, gdy postanowił produkować 2 nowe modele w swej fabryce w północnej Anglii. Pismo zawierało kilka gwarancji. — Dostali podobny zestaw ciepłych słów jak Nissan o pojazdach elektrycznych, zobowiązanie dalszego szkolenia i zapewnienie konkurencyjności brytyjskiego przemysłu samochodowego — powiedział drugi informator.

Rzecznik Toyoty odmówił potwierdzenia takiego pisma, nawiązał tylko do komunikatu firmy z 16 marca, który mówił o zapewnieniu przez brytyjski rząd środków na szkolenie i prace badawczo-rozwojowe. Toyota stwierdziła też wtedy, że „dalszy bezcłowy dostęp do rynku ma zasadnicze znaczenie dla jej sukcesu".

Władze ogłosiły w marcu, że poprą inwestycje Toyoty, która produkuje ok. 10 proc. brytyjskich 1,7 mln samochodów, przeznaczając 21,3 mln funtów na szkolenie i doskonalenie zawodowe, prace badawczo-rozwojowe i innowacje.

Rzecznik resortu przemysłu nie chciał udzielić żadnej informacji w tej sprawie. Minister Greg Clark powiedział w ubiegłym roku, że gwarancje udzielone Nissanowi są dostępne też dla innych firm. Agencja Reutera zwróciła się do resortu na podstawie ustawy o wolnym dostępie do informacji o udostępnienie dokumentów dotyczących decyzji inwestycyjnej, ale urzędnik resortu odmówił twierdząc, że „oba dokumenty są wysoce poufne i ich ujawnienie mogłoby zaszkodzić interesom handlowym tej firmy". Minister Clark też odmówił publikacji pisma do Nissana i powiedział, że zostanie ujawnione, gdy nie będzie poufne ze względów handlowych.

Reklama
Reklama

Toyota podjęła swą decyzję na spotkaniu jej europejskiego prezesa Johana van Zyl z ministrem Clarkiem 15 marca, dzień przed jej ogłoszeniem — podał kolejny informator. Resort przemysły wyjaśnił Reuterowi, że były 3 dokumenty dotyczące rozmów tej firmy z rządem od czasu nominacji Clarka w lipcu 2016: pismo, poufny briefing firmy i wymiana emaili. Resort odmówił początkowo ich ujawnienia, ale po odwołaniu się agencji przedstawił tak zredagowane emaile po spotkaniu Clark — van Zyl, że nie można zorientować się, kto był ich adresatem.

Toyota nie ogłosiła jeszcze, jakie modele będzie produkować w Burnaston w najbliższej dekadzie.

Największe firmy samochodowe nie są pewne długofalowej drożności ich brytyjskich fabryk, uzależniają swe decyzje o inwestowaniu od obietnic Londynu utrzymania wolnego handlu z Unią po Brexicie, co ma nastąpić w marcu 2019.

Biznes
Asseco bije rekordy wyników. Czy inwestorzy mogą liczyć na kolejną hossę?
Biznes
Asseco pokazuje wyniki. Polska noga rośnie najmocniej
Biznes
Polska gospodarka przyspiesza, fundusze obligacji, chmurowy sojusz Amazon–Google
Biznes
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Zaproszenie AfD było błędem. Związek Przedsiębiorców Rodzinnych koryguje stanowisko
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama