Reklama

UTC przejmuje Rockwella

Amerykański konglomerat United Technologies (UTC), firma matka Pratta&Whitneya zawarł umowę kupna za 30 mld dolarów (25,2 mld euro) koncernu Rockwell Collins

Publikacja: 06.09.2017 10:44

Dzięki tej operacji UTC stanie się jednym z największych na świecie producentów podzespołów dla lotnictwa cywilnego i wojskowego. Kupujący zapłaci po 140 dolarów za akcję (93,33 w gotówce i 46,67 akcjami), co oznacza premię 17,6 proc. wobec kursu kupowanej spółki z 4 sierpnia, gdy pojawiły się pierwsze pogłoski o fuzji.

UTC z Farmington (Connecticut) poinformował, że zawiesza programy skupowania swych akcji na 3-4 lata w związku z tym zakupem. Nadal będzie wypłacać dywidendę finansowaną z dostępnych rezerw gotówki i z emisji nowych papierów dłużnych.

Umwa przewiduje, że Rockwell Collins z Cedar Rapids (Iowa) wyspecjalizowany w awionice i wyposażaniu kabin (fotele, toalety, kuchnie) i dział lotniczy UTC (silniki, kokpity, systemy wentylacji, podwozia, obudowy silników) połączą się w nowy podmiot Collins Aerospace Systems.

W ostatnich latach dochodziło do konsolidowania mniejszych podmiotów w tym sektorze zmuszonych do inwestowania w nowe technologie dla zachowania konkurencyjności. UTC i Rockwell będą mogły podobnie inwestować, a ich obszerne portfele produktów mało dublują się.

Do utworzenia nowego giganta wśród dostawców podzespołów lotniczych dochodzi w czasie, gdy Airbus i Boeing starają się przejąć znaczną część zysków osiąganych przez dostawców. Obaj nakłaniają tych ostatnich do obniżania cen i dążą do wejścia w segment części zamiennych o dużej marży zysku. Boeing ogłosił w lipcu utworzenie własnego działu awioniki.

Reklama
Reklama

- Jeśli producenci przejmują większą część rynku części zamiennych, to my powinniśmy zastanowić się nad systemem ustalania naszych cen — stwierdził w lipcu szef UTC, Greg Hayes. Jego firma rozszerzając gamę wyrobów zyska teraz argumenty pozwalające oprzeć się naciskom producentów samolotów. Silniki P&W są wykorzystywane przez Airbusa, Bombardiera, Embraera i innych, ta firma produkuje także silniki dla samolotu bojowego F-35 Joint Strike Fighter Lockheeda Martina

UTC i Rockwell Collins negocjowały warunki umowy przez miesiąc. UTC przewiduje sfinalizowanie transakcji w III kwartale 2018. Ich łączne obroty przekroczą 62 mld dolarów (52,1 mld euro), Boeing osiąga 95 mld. Konglomerat o wartości rynkowej 94,2 mld dolarów ma też producenta wind i schodów ruchomych Otis i klimatyzatorów Carrier. Rockwell Collins jest wart 21,2 mld dolarów.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama