Instytucje finansowe opracowały zbiór dobrych praktyk w reklamach kredytów finansowych

Koszt kredytu w reklamie ma być przedstawiony w sposób jednoznaczny i zrozumiały. Ale nie zawsze tak jest, dlatego firmy finansowe opracowały zbiór dobrych praktyk w tym zakresie.

Aktualizacja: 14.03.2016 17:40 Publikacja: 14.03.2016 14:28

Instytucje finansowe opracowały zbiór dobrych praktyk w reklamach kredytów finansowych

Foto: Bloomberg

Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych, organizacja samorządu finansowego, zrzeszającego ponad 70 firm z siedmiu sektorów rynku finansowego, została sygnatariuszem „Dobrych praktyk w zakresie standardów reklamowania kredytu konsumenckiego". Dokument wypracowany został w ramach współpracy Związku Banków Polskich, Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych i Związku Firm Pożyczkowych ma charakter rekomendacyjny. Dzięki temu może wpłynąć na jednolitą praktykę reklamowania produktów finansowych.

Dobre praktyki formułują szczegółowe rekomendacje w obszarze konstruowania przekazów reklamowych, skierowane w głównej mierze do przedsiębiorstw rynku kredytowego, czy szerzej finansowego. Dokument skupia się na trzech aspektach: przedstawia sposób prezentacji treści pouczenia prawnego, zawiera ogólne wytyczne dla tworzenia materiałów reklamowych, a także precyzyjnie określa, jak powinna wyglądać reklama produktu kredytowego w zależności od nośnika, by była zrozumiała i przejrzysta dla odbiorców komunikatu.

Celem było stworzenie dokumentu opisującego dobre praktyki reklamy, wypracowane przez instytucje udzielające lub pośredniczące w udzielaniu kredytów konsumenckich, które byłyby akceptowane przez UOKiK. – Ten dokument stanie się pożytecznym narzędziem nie tylko dla kredytodawców, lecz także dla Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w jego działaniach kontrolnych dotyczących różnych przekazów reklamowych na rynku finansowym, a tym samym będzie pomocny w eliminowaniu z tego rynku podmiotów uciekających się do nieuczciwej konkurencji – mówi Norbert Jeziolowicz, dyrektor Zespołu Bankowości Detalicznej i Rynków Finansowych ZBP.

Ustawa o kredycie konsumenckim z 12 maja 2011 r. (w art. 7) nakazuje kredytodawcy lub pośrednikowi kredytowemu podawanie danych dotyczących kosztu kredytu w sposób „jednoznaczny, zrozumiały i widoczny". Jednak zdaniem KPF dopiero dobre praktyki przedstawiają odpowiednie definicje. Treść dobrych praktyk ma precyzyjnie formułować zasady tworzenia przekazu reklamowego. Odnoszą się one zarówno do wymaganej przepisami treści pouczenia prawnego, jak i sedna materiału reklamowego, określając nawet takie parametry, jak układ graficzny, wielkość czcionki, czy objętość i tempo tekstu odczytywanego przez lektora. Każdemu rodzajowi reklamy – telewizyjnej, radiowej, outdoroowej i internetowej – poświęcono w dokumencie odrębne zalecenia, w każdym przypadku mając na uwadze przede wszystkim jasność i czytelność przekazu z punktu widzenia konsumenta – potencjalnego kredytobiorcy.

– Dzięki takiemu podejściu instytucje finansowe reklamujące produkty kredytowe wypracowały przydatne wskazówki, w jaki sposób należy konstruować przekaz reklamowy, by spełniał on właściwą rolę informacyjną, zapewniając równocześnie poprawny jego odbiór przez potencjalnych klientów – komentuje Krzysztof Grabowski, doradca KPF ds. Ładu Korporacyjnego.

Prace nad dokumentem zasad dobrych praktyk zostały zainicjowane w marcu 2015 r. Sygnatariuszami dokumentu są trzy organizacje samorządu finansowego – ZBP, KPF i ZFP, a także Provident Polska. – Jestem przekonany, że szczegółowe rekomendacje, zastosowane w praktyce, pozwolą na takie reklamowanie produktów finansowych, by dla wszystkich stron przekazów reklamowych uczynić je jednoznacznie akceptowanymi. W efekcie pozwoli to uwolnić je od zarzutów wprowadzania w błąd, zarówno w odniesieniu do istotnych cech reklamowanego produktu, jak i praw i obowiązków klienta, korzyści i rodzajów ryzyka, wiążącego się z pozyskaniem reklamowanego kredytu, jego kosztów i okresu dostępności – mówi Andrzej Roter, Dyrektor Generalny KPF.

Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych, organizacja samorządu finansowego, zrzeszającego ponad 70 firm z siedmiu sektorów rynku finansowego, została sygnatariuszem „Dobrych praktyk w zakresie standardów reklamowania kredytu konsumenckiego". Dokument wypracowany został w ramach współpracy Związku Banków Polskich, Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych i Związku Firm Pożyczkowych ma charakter rekomendacyjny. Dzięki temu może wpłynąć na jednolitą praktykę reklamowania produktów finansowych.

Dobre praktyki formułują szczegółowe rekomendacje w obszarze konstruowania przekazów reklamowych, skierowane w głównej mierze do przedsiębiorstw rynku kredytowego, czy szerzej finansowego. Dokument skupia się na trzech aspektach: przedstawia sposób prezentacji treści pouczenia prawnego, zawiera ogólne wytyczne dla tworzenia materiałów reklamowych, a także precyzyjnie określa, jak powinna wyglądać reklama produktu kredytowego w zależności od nośnika, by była zrozumiała i przejrzysta dla odbiorców komunikatu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Banki
Zysk Pekao wyraźnie powyżej oczekiwań. Mocny początek roku
Banki
Lista hańby. Największe banki UE wciąż wspierają rosyjską wojnę
Banki
Lepszy początek roku Deutsche Banku, gorszy BNP Paribas
Banki
Saga frankowa drenuje banki. Czy uchwała Sądu Najwyższego coś zmieni?
Banki
Zmiany w zarządzie największego polskiego banku. Nowy wiceprezes PKO
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił