Satysfakcja z usług ma wpływ na lojalność klientów, a lojalność kształtowana jest m.in. przez wizerunek marki, ceny oraz zaangażowanie racjonalne i emocjonalne konsumenta. Taki model został zastosowany w Badaniu Satysfakcji Klientów Banków Detalicznych, przeprowadzonym przez ARC Rynek i Opinia. Respondenci byli pytani, w jakim stopniu są zadowoleni z usług banku, w którym mają swój główny rachunek.
Badanie zostało przeprowadzone w dwóch falach: w pierwszym i czwartym kwartale 2016 r. W tak krótkim czasie trudno było się spodziewać dużych przesunięć w rankingu. Satysfakcja z usług banku oraz lojalność wobec niego nie zmieniają się dynamicznie. Wyjątek mogłyby stanowić sytuacje, kiedy wydarzyło się coś szczególnego, co zachwiało relacjami z bankiem. Generalnie instytucje finansowe, które opierają swoją działalność na zaufaniu, bardzo dbają, by nie zawieść klientów.
Odpowiadać na potrzeby klientów
Na dwóch najwyższych miejscach w rankingu lojalności (podobnie jak w pierwszej fali badania) znajdują się ING Bank Śląski oraz Bank Millennium. Wyraźnie zwiększyła się lojalność klientów Credit Agricole (+7), Citi Handlowego (+4) oraz PKO BP (+5). Ranking zamyka BGŻ BNP Paribas.
Ranking satysfakcji różni się nieco od rankingu lojalności, ale liderem w obu jest ING Bank Śląski.
– Jest to bank niezwykle wszechstronny, odpowiadający na potrzeby klientów zarówno z młodszej, jak i starszej grupy wiekowej. Udało mu się trafić w gusty szerokiej grupy odbiorców, co jest nie lada wyzwaniem – twierdzi Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek i Opinia.