Przejęcie Pekao prostsze, niż planowano

Zamiast przez specjalną spółkę, PZU i PFR kupią akcje Pekao bezpośrednio.

Aktualizacja: 31.03.2017 07:24 Publikacja: 30.03.2017 21:29

Foto: Fotorzepa/Marta Bogacz

Powszechny Zakład Ubezpieczeń, Polski Fundusz Rozwoju i włoski UniCredit upraszczają strukturę transakcji kupna akcji Banku Pekao. Instytucje podpisały aneks do zawartej w grudniu umowy, w wyniku którego transakcja nie będzie przebiegała dwuetapowo, ale PZU i PFR kupią akcje banku bezpośrednio i w jednej transzy. Chodzi o 32,8 proc. kapitału Pekao, które kosztować będzie w sumie 10,6 mld zł (20 proc. kupi PZU, pozostałe 12,8 proc. PFR).

Pierwotny plan zakładał, że w pierwszym etapie PZU miało przejąć 100 proc. udziałów w spółce celowej (SPV – Special Purpose Vehicle), która będzie właścicielem akcji Pekao dających 20 proc. ogólnej liczby głosów. W tym samym momencie PFR miał bezpośrednio kupić 10 proc. akcji. W drugim etapie, przeprowadzonym nie wcześniej niż po 60 dniach od pierwszego, PFR miał kupić bezpośrednio pozostałe akcje (2,8 proc.). Chodziło o to, aby uniknąć konieczności przeprowadzania wezwania – w ciągu 60 dni można kupić nie więcej akcji niż 10 proc. w głosach, powyżej tego progu konieczne jest wezwanie (spółka była krytykowana za to rozwiązanie). Zmiana sposobu przeprowadzenia transakcji wynika prawdopodobnie stąd, że od 17 marca zaczęła obowiązywać znowelizowana ustawa o ofercie publicznej, co doprowadziło do uchylenia obowiązku przeprowadzania tzw. małych wezwań.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Banki
W Banku Millennium więcej ugód niż pozwów. Kiedy koniec sagi frankowej?
Banki
Sprzedaż Santander Bank Polska da impuls do dużych przetasowań na rynku?
Banki
ING BSK i Citi Handlowy pokazały dobre wyniki
Banki
Kryptowalutowa afera korupcyjna na Litwie. Zamieszany urzędnik banku centralnego
Banki
Zysk Citi Handlowego powyżej oczekiwań rynkowych
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem