Raiffeisen Polbank, który do końca tego półrocza ma przeprowadzić ofertę publiczną i zadebiutować na GPW, podjął decyzję o dokonaniu cyfrowej ewolucji oraz przeprowadzeniu programu optymalizacji w latach 2017-2019. Nadrzędnym celem jest poprawa rentowności banku, osiągnięcie wskaźnika kosztów do dochodów poniżej poziomu 55 proc. począwszy od 2019 r. i dostosowanie modelu biznesowego banku do wyzwań rynkowych. To odpowiedź na zachodzące w otoczeniu sektora bankowego zjawiska, takie jak rosnące koszty regulacyjne czy przyspieszający postęp technologiczny wpływający na zmianę zachowań i preferencji klientów.
Bank planuje pozostać bankiem środka rynku, koncentrującym się na obsłudze podmiotów z segmentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz klientów detalicznych i mikroprzedsiębiorstw. Zamierza również kontynuować współpracę z dużymi firmami i międzynarodowymi korporacjami. Zakłada utrzymanie zyskownego modelu biznesowego w segmencie Bankowości Korporacyjnej opartego na wykorzystaniu ugruntowanych relacji z klientami oraz zachowanie wiodącej pozycji w segmencie Rynków Kapitałowych, przy równoczesnej optymalizacji oferty produktowej i dalszej cyfryzacji swoich działań.
W segmencie bankowości detalicznej bank, w odpowiedzi na zmieniające się preferencje klientów i ich zwrot w kierunku rozwiązań samoobsługowych i zdalnych kanałów dystrybucji, planuje inwestować w cyfryzację przy równoczesnej optymalizacji sieci oddziałów, by lepiej przygotować się do dalszego wzrostu. W konsekwencji zarząd zdecydował o zamknięciu 60 - 70 oddziałów do 2018 r. i przekształceniu do końca 2019 r. kolejnych maksymalnie 90 oddziałów w placówki efektywne kosztowo, o formacie bardziej sprzyjającym realizacji stawianych przed nimi celów. W celu przeprowadzenia cyfrowej transformacji i zwiększenia satysfakcji klientów bank planuje uruchomienie programu inwestycyjnego o wartości około 100 mln zł w ciągu dwóch kolejnych lat. W ramach tego programu będzie realizował inicjatywy zmierzające do automatyzacji i cyfryzacji sprzedaży i obsługi we wszystkich segmentach działalności.
Ponadto, w celu poprawy efektywności operacyjnej i kosztowej, w całym banku zostaną podjęte działania mające na celu redukcję kosztów. Poza wspomnianymi powyżej zmianami w sieci oddziałów, zarząd planuje redukcję zatrudnienia o około 850-950 etatów do 2019 r. Bank zapewni zwalnianym pracownikom pakiety restrukturyzacyjne i program ułatwiania zmiany pracy (outplacement). Inne inicjatywy oszczędnościowe obejmują kontynuację migracji funkcji operacji do nisko kosztowego centrum operacyjnego, usprawnienie działania funkcji wsparcia oraz poprawę zarządzania wydatkami.
Zarząd Banku oczekuje, że program optymalizacji zakończy się w 2019 r., przynosząc do końca 2019 r. oszczędności w wysokości nie niższej niż 200 mln zł w porównaniu do bazy kosztowej banku z 2016 r.