Zysk PKO BP spadł mocniej niż sądzono

W 2009 r. skonsolidowany zysk netto banku PKO BP spadł rok do roku z 3,12 do 2,31 mld zł, czyli o jedną czwartą. Głównie z powodu wzrostu rezerw na złe kredyty

Publikacja: 15.03.2010 09:26

Zarząd banku planuje utrzymywanie polityki wypłaty dywidendy na poziomie 40 proc. jednostkowego zysk

Zarząd banku planuje utrzymywanie polityki wypłaty dywidendy na poziomie 40 proc. jednostkowego zysku netto banku

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski

Ankietowani przez Agencję Reuters analitycy oczekiwali 2,35 miliarda złotych.

- Chcemy być konserwatywnym bankiem jeśli chodzi o podejście do ryzyka. W tym roku poprawia się sytuacja w kredytach dla firm, natomiast obserwujemy lekkie pogorszenie jeśli chodzi o kredyty konsumpcyjne. W pierwszej połowie roku ekspozycja kredytowa będzie stabilna, natomiast lekkiej poprawy spodziewamy się w drugiej połowie roku - powiedział na konferencji prasowej prezes PKO BP Zbigniew Jagiełło.

Zysk netto grupy w czwartym kwartale 2009 roku wyniósł Zysk banku okazał się poniżej oczekiwań rynku, który spodziewał się, że wyniesie on 557 mln zł.

- Wynik netto jest gorszy od oczekiwań z powodu dość wysokich rezerw. Bank dokonał w ostatnim kwartale przeglądu książki kredytowej. Wyniki operacyjnie są bardzo przyzwoite. Mamy solidne wzrosty zarówno depozytów, jak i kredytów w czwartym kwartale - powiedział analityk UniCredit CAIB Securities Marek Juraś.

Zysk netto banku w IV kwartale 2009 roku i wyniósł 516,4 mln zł - wynika z wyliczeń PAP. Był tym samym o 19 proc. niższy niż w III kwartale 2009 roku, kiedy sięgnął 639 mln zł. Natomiast w całym 2009 roku zysk netto grupy PKO BP przekroczył 2,3 mld zł, co oznacza spadek o 26 proc. w stosunku do 2008 roku.

Wynik odsetkowy banku w IV kwartale wyniósł 1417 mln zł i okazał się o 3 proc. lepszy od oczekiwań analityków, którzy liczyli, że wyniesie on 1377 mln zł (w przedziale oczekiwań 1187-1476 mln zł). Wynik odsetkowy PKO BP wzrósł kwartał do kwartału o 6 proc.

Bank spodziewa się w tym roku utrzymania marzy odsetkowej na poziomie 3,9-4,0 proc.

- Zgodnie ze strategią chcemy mieć dwucyfrowy wzrost więc zakładamy, że minimalny wzrost zysku netto wyniesie 10 proc. i wydaje się, że ten cel jest niezagrożony - powiedział prezes Jagiełło.

Wynik z prowizji w IV kwartale 2009 roku wyniósł 709,9 mln zł i był o 2 proc. gorszy od szacunków rynku, który spodziewał się 726 mln zł (oczekiwania wahały się od 699 mln zł do 767 mln zł). W porównaniu z III kwartałem 2009 roku wynik prowizyjny wzrósł o 1 proc.

Ponad 5,5 proc. spadek w minionym roku bank zanotował na działalności biznesowej.

Wskaźnik kredytów do depozytów na koniec 2009 roku wynosił 93,2 proc.

Zarząd banku planuje utrzymywanie polityki wypłaty dywidendy na poziomie 40 proc. jednostkowego zysku netto banku. Dywidenda PKO BP za 2008 rok wynosiła 1 zł na jedną akcję.

Podczas konferencji, prezes Jagiełło poinformował również, że PKO BP nie będzie uczestniczył w debiucie giełdowym PZU.

Należący do grupy PKO BP ukraiński Kredobank w ubiegłym roku poniósł straty w wysokości 190 mln złotych. Rok wcześniej strata wyniosła o 6 mln zł więcej. - Celem postawionym na ten rok jest restrukturyzacja i odbudowanie wartości. Chcemy wyjść na plus - Jagiełło.

Ankietowani przez Agencję Reuters analitycy oczekiwali 2,35 miliarda złotych.

- Chcemy być konserwatywnym bankiem jeśli chodzi o podejście do ryzyka. W tym roku poprawia się sytuacja w kredytach dla firm, natomiast obserwujemy lekkie pogorszenie jeśli chodzi o kredyty konsumpcyjne. W pierwszej połowie roku ekspozycja kredytowa będzie stabilna, natomiast lekkiej poprawy spodziewamy się w drugiej połowie roku - powiedział na konferencji prasowej prezes PKO BP Zbigniew Jagiełło.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Banki
W Banku Millennium więcej ugód niż pozwów. Kiedy koniec sagi frankowej?
Banki
Sprzedaż Santander Bank Polska da impuls do dużych przetasowań na rynku?
Banki
ING BSK i Citi Handlowy pokazały dobre wyniki
Banki
Kryptowalutowa afera korupcyjna na Litwie. Zamieszany urzędnik banku centralnego
Banki
Zysk Citi Handlowego powyżej oczekiwań rynkowych
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem