NBP walczy z przesądami

Bank chce poprawić wiedzę ekonomiczną Polaków. W przyszłym roku wyda na ten cel ponad 15 mln zł. Wciąż bowiem niektóre przekonania panujące w społeczeństwie utrudniają prowadzenie skutecznej polityki gospodarczej

Aktualizacja: 28.12.2007 05:13 Publikacja: 28.12.2007 04:15

NBP walczy z przesądami

Foto: Fotorzepa, Piotr Kała Pio Piotr Kała

Na produkcję programów radiowych i telewizyjnych, dofinansowanie fundacji i instytucji oraz stypendia i działalność wydawniczą Narodowy Bank Polski przeznaczy w przyszłym roku 15 mln zł.

To większość budżetu, który bank zaplanował na edukację ekonomiczną. Ta suma nie zmieniła się znacząco w ostatnich latach, ale coraz wyraźniej widać, że NBP preferuje produkcję w mediach elektronicznych kosztem tradycyjnych wydatków na granty.

Choć kilkanaście milionów złotych nie jest zawrotną sumą, mimo to jednak NBP jest największym finansowo promotorem edukacji ekonomicznej w Polsce. Nic dziwnego, bo stan wiedzy ekonomicznej Polaków jest bardzo, czasem zatrważająco, niski. Także w kwestiach bezpośrednio związanych z polityką pieniężną banku.

Przeprowadzone w ubiegłym roku przez Wyższą Szkołę Przedsiębiorczości i Zarządzania badania wskazują m.in., że połowa Polaków twierdzi, iż inflację należałoby uregulować ustawowo. A najprostszym sposobem byłoby zakazania producentom podnoszenia cen. Takich księżycowych opinii krąży więcej. NBP wskazuje, że wśród najbardziej rozpowszechnionych poglądów jest ten, iż rząd powinien budować nowe fabryki i zakłady, aby zwiększyć zatrudnienie, a niskie zarobki w Polsce są wynikiem nieuczciwych praktyk stosowanych przez prywatnych przedsiębiorców.

Nic dziwnego zatem, że już za prezesury Leszka Balcerowicza edukacja ekonomiczna stała się oczkiem w głowie zarządzających bankiem centralnym.

Wciąż największą pulę pieniędzy NBP przeznacza na dofinansowanie instytucji prowadzących projekty edukacyjne. Na ten cel w 2008 r. zarezerwowano 7,6 mln zł. O dofinansowanie mogą się starać nie tylko największe i znaczące fundacje, ale także małe podmioty w gminach czy powiatach. Organizują one często szkolenia dotyczące zasad przedsiębiorczości, starając się pobudzić mieszkańców do zakładania własnych firm. Ale kwota przeznaczana na tego typu granty znacząco w ostatnich latach zmalała. Jeszcze w 2005 r. wynosiła 12,3 mln zł. Natomiast NBP zwiększył pulę pieniędzy przeznaczaną na współprodukcję programów w mediach elektronicznych. W 2005 r. wydał na ten cel milion złotych, w przyszłym roku będzie to już 5 mln zł. Bank m.in. współfinansuje słuchowisko radiowe Program u 1 Polskiego Radia "Motel w pół drogi", nad którym patronat sprawuje "Rz". Bohaterowie słuchowiska to młodzi ludzie stawiający pierwsze kroki w biznesie. NBP realizuje również z telewizją TVN cykl spotów "Polaków portfel własny", w którym gwiazdy telewizyjne opowiadają o tym, jak efektywnie oszczędzać pieniądze i planować domowy budżet.

Coraz więcej pieniędzy NBP wydaje również na stypendia i nagrody dla uczniów i studentów. Jeszcze w 2005 r. przeznaczył na ten cel milion złotych, w 2008 r. będą to już 2 mln zł. Kilkaset tysięcy złotych rocznie NBP wydaje również na publikacje wydawnictw edukacji ekonomicznej. W 2008 r. przeznaczy na ten cel 270 tys. zł.

Na produkcję programów radiowych i telewizyjnych, dofinansowanie fundacji i instytucji oraz stypendia i działalność wydawniczą Narodowy Bank Polski przeznaczy w przyszłym roku 15 mln zł.

To większość budżetu, który bank zaplanował na edukację ekonomiczną. Ta suma nie zmieniła się znacząco w ostatnich latach, ale coraz wyraźniej widać, że NBP preferuje produkcję w mediach elektronicznych kosztem tradycyjnych wydatków na granty.

Pozostało 86% artykułu
Banki
Ludwik Kotecki, RPP: Adam Glapiński złamał naszą dżentelmeńską umowę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
Były prezes państwowego banku chińskiego idzie do więzienia
Banki
Kolejna awaria w największym polskim banku w ciągu dwóch dni
Banki
Bank centralny Rosji wspomaga wojnę Putina
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Materiał Promocyjny
Click to Pay podbija polski rynek - Mastercard rozszerza nowy standard płatności kartą w internecie