Banki rozwijają usługi dostępne przez Internet

Przed­się­bior­cy przez In­ter­net w wy­god­ny spo­sób mo­gą ko­mu­ni­ko­wać się z ban­kiem i za­rzą­dzać fi­nan­sa­mi swo­ich firm, ko­rzy­sta­jąc z za­awan­so­wa­nych usług i pro­duk­tów.

Publikacja: 19.11.2012 02:22

Banki rozwijają usługi dostępne przez Internet

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Bankowość elektroniczna dla firm w Polsce jest już produktem dojrzałym i dlatego wszelkie zmiany, które jej dotyczą, mają charakter ewolucyjny, a nie rewolucyjny – oceniają eksperci. Banki najczęściej uzupełniają ofertę produktową dostępną przez Internet, zwiększają bezpieczeństwo systemów transakcyjnych oraz wprowadzają lepsze rozwiązania z zakresu bankowości mobilnej.

– W bankowości elektronicznej dla firm praktycznie każda nowa funkcja, rozwiązanie czy cecha są wprowadzane pod konkretne potrzeby klienta. Wówczas znacznie mniejsze jest ryzyko nietrafienia w gust klienta – wyjaśnia Maciej Glapa, dyrektor pionu Cash Management w BNP Paribas Banku.

Usługi na życzenie

ING Bank kilka miesięcy temu dla grupy Żywiec wdrożył nowy model obsługi wpłat gotówkowych.

– W oddziałach firmy umieściliśmy wrzutnie online, które pozwalają na deponowanie pieniędzy i księgowanie ich w czasie rzeczywistym. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce – informuje Adam Walendziewski z Departamentu Produktu Zarządzania Środkami Finansowymi w ING Banku.

Wrzutnie online oferuje również PKO?BP. Ale wpłaty gotówkowe dokonane za ich pośrednictwem nie są księgowane od razu, choć cała operacja nie powinna trwać dłużej niż pół godziny.

Natomiast BNP Paribas planuje niedługo uruchomić platformę do zarządzania wydatkami służbowymi pracowników, którzy używają prywatnych kart kredytowych.

– Drogą elektroniczną firmy mogą już zlecać naszemu bankowi masowe płatności oraz polecenia zapłaty – mówi Maciej Glapa.

Przedstawiciele instytucji finansowych podkreślają, że w ostatnich latach to klient ma decydujący wpływ na to, jak będzie wyglądał jego system bankowości elektronicznej, a nie eksperci. Są korporacje, które wolą kontaktować się z bankiem z poziomu swojego systemu finansowo-księgowego niż tego należącego do banku. Niektóre duże instytucje – jak np. ING oraz Pekao – oferują już taką zaawansowaną technologicznie usługę, która to umożliwia. Inne – jak np. BNP Paribas oraz Raiffeisen – dopiero planują ją wdrożyć. – Klient przekaże wszystkie zlecenia i odbierze wyciągi z rachunków już w swoim systemie, co oznacza, że nie będzie musiał logować się do systemu bankowości elektronicznej – wyjaśnia Maciej Glapa.

Adam Walendziewski uważa, że dzięki stałemu dostępowi do dokumentów i ich wymianie w trybie online sprawniejsze jest ich przetwarzanie, co pozwala zwiększyć wydajność procesów księgowych w przedsiębiorstwach.

Innym przykładem rozwiązania, które w pełni wykorzystuje możliwości bankowości elektronicznej, jest GForce. Oferuje je Raiffeisen Bank. Łączy ono gwarancję zapłaty za fakturę z możliwością jej finansowania. Importer zleca bankowi wystawienie gwarancji zapłaty na rzecz eksportera i jednocześnie na własnym rachunku ustawia płatność za fakturę z przyszłą datą. Eksporter na podstawie otrzymanej gwarancji handlowej GForce może złożyć zlecenie wcześniejszej jej realizacji i otrzymać pieniądze przed terminem. Wszystko odbywa się drogą elektroniczną. Podobnie jak w przypadku ostatnio wdrożonego przez bank Pekao modułu „Gwarancje online", który pozwala zlecić bankowi otwarcie gwarancji.

Doradca z ekranu

Banki wykorzystują również Internet do lepszej komunikacji z klientem i zapewnienia mu dostępu do wartościowych źródeł informacji.

Klienci korporacyjni Raiffeisen Banku z wybranych miast (Lublin, Wrocław, Kraków, Łódź) mogą skorzystać z porady eksperta znajdującego się w centrali. Doradztwo w zakresie transakcji walutowych, faktoringu oraz gwarancji jest świadczone za pomocą wideokonferencji. Z kolei BRE Bank dla użytkowników bankowości transakcyjnej udostępnił iBRE News. To moduł bankowości internetowej dający dostęp do informacji rynkowych dostarczanych przez światowe serwisy informacyjne.

Bankowość mobilna

Nowym trendem w bankowości jest też udoskonalanie aplikacji na urządzenia mobilne, które pozwalają klientom monitorować stan rachunków i przeprowadzać niektóre transakcje.

Przykładowo Raiffeisen udostępnił aplikację, która umożliwia zakup walut.

Z kolei Bank Millennium dla klientów instytucjonalnych stworzył aplikację pozwalającą na pełną obsługę firmowych rachunków z telefonu komórkowego. W pełni wdroży ją już w grudniu. Według przedstawicieli banku to pierwsza w Polsce tak rozbudowana aplikacja przeznaczona dla firm.

Jak podkreślają eksperci, klienci korporacyjni nie wybierają usługodawcy, kierując się głównie oceną jego internetowego sytemu. Ale jeśli się okaże, że system jest niewystarczająco stabilny, bezpieczny i funkcjonalny, to szybko mogą zrezygnować z usług banku.

Dariusz Paczewski, kierownik w Departamencie Bankowości Elektronicznej Raiffeisen Bank Polska

Świat zmienia się szybko – nie chodzi tylko o zmiany technologiczne, ale również ekonomiczne i społeczne. Można powiedzieć, że kolejne pokolenia pracowników są już naturalnymi użytkownikami smartfonów, wideokomunikatorów, serwisów społecznościowych lub zaawansowanych portali internetowych i oczekują, że w pracy będą mogli skorzystać z mechanizmów, do których są przyzwyczajeni. Pracodawcy niezmiennie oczekują tego, że banki zapewnią stabilne i funkcjonalne narzędzie do zarządzania zasobami finansowymi – co nie zawsze może iść w parze z nowymi technologiami. Bardziej świadomi klienci banków oczekują natomiast czegoś ekstra, wartości dodanej wynikającej z korzystania z systemów danej instytucji. Niewątpliwie inwestycja w innowacje w obszarze bankowości elektronicznej może być źródłem przewagi konkurencyjnej. Z drugiej strony innowacje kojarzą się z ryzykiem, na które apetyt maleje w atmosferze kryzysu. W tej sytuacji jedyną drogą do osiągnięcia sukcesu wydaje się konsekwentna realizacja przez banki strategii innowacji nastawionej na problemy i potrzeby klienta.

Bankowość elektroniczna dla firm w Polsce jest już produktem dojrzałym i dlatego wszelkie zmiany, które jej dotyczą, mają charakter ewolucyjny, a nie rewolucyjny – oceniają eksperci. Banki najczęściej uzupełniają ofertę produktową dostępną przez Internet, zwiększają bezpieczeństwo systemów transakcyjnych oraz wprowadzają lepsze rozwiązania z zakresu bankowości mobilnej.

– W bankowości elektronicznej dla firm praktycznie każda nowa funkcja, rozwiązanie czy cecha są wprowadzane pod konkretne potrzeby klienta. Wówczas znacznie mniejsze jest ryzyko nietrafienia w gust klienta – wyjaśnia Maciej Glapa, dyrektor pionu Cash Management w BNP Paribas Banku.

Pozostało 89% artykułu
Banki
Ludwik Kotecki, RPP: Adam Glapiński złamał naszą dżentelmeńską umowę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
Były prezes państwowego banku chińskiego idzie do więzienia
Banki
Kolejna awaria w największym polskim banku w ciągu dwóch dni
Banki
Bank centralny Rosji wspomaga wojnę Putina
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Materiał Promocyjny
Click to Pay podbija polski rynek - Mastercard rozszerza nowy standard płatności kartą w internecie