Bariery w dostępie do usług

Najczęstszym powodem niekorzystania z usług finansowych i kont jest brak stałego dochodu.

Publikacja: 17.09.2013 23:58

Brak stałych dochodów jest główną barierą.

Brak stałych dochodów jest główną barierą.

Foto: Rzeczpospolita

Średnia wieku osób finansowo wykluczonych – czyli tych, które nie posiadają dostępu do usług bankowych – wynosi 40 lat. W tej grupie nieznacznie przeważają kobiety (55 proc. ), a 51 proc.  to osoby pozostające w związku małżeńskim – wynika z badania firmy Mastercard przeprowadzonego w sześciu krajach europejskich: w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Polsce i Rosji.

Najliczniejsza grupa w segmencie finansowo wykluczonych (40 proc.) nie otrzymywała żadnej formy płatności, wynagrodzenia, zasiłku itp. w ciągu ostatnich trzech miesięcy, a 35 proc.  z nich uzyskiwało w tym okresie różnego rodzaju zarobki.

Wśród osób,  które nie mają dostępu do usług bankowości elektronicznej, największa grupa (36 proc. ) otrzymywała w ciągu ostatnich trzech miesięcy zasiłek z opieki społecznej, podczas gdy jedna trzecia z nich (33 proc.) uzyskiwała różnego rodzaju zarobki.

W obydwu grupach przeważa ten sam powód, dla którego respondenci nie posiadają rachunku bankowego – jedna czwarta z nich twierdzi, że nie posiada wystarczającej ilości pieniędzy. Inne podawane powody to: „nie chcę lub nie potrzebuję rachunku bankowego", „nie lubię banków"  bądź „nie mam do nich zaufania".

Zamiast korzystania z takich funkcjonalności rachunku bankowego, jak: polecenia zapłaty, bankowość internetowa lub możliwość zakupu towarów z upustem w sklepach internetowych, większość osób z tej grupy  płaci gotówką czynsz (98 proc.) i za media (95 proc.), a pieniądze  przechowuje w doniczkach, skrzynkach i tajnych skrytkach w domu – podaje raport.

Jednocześnie z ankiety wynika, że  2/3 tych badanych posiadają standardowy telefon komórkowy, natomiast mniej więcej taki sam odsetek nigdy nie słyszał o bankowości mobilnej jako alternatywie dla pełnego rachunku bankowego. Dostęp do stacjonarnych komputerów osobistych i laptopów jest ograniczony dla ok. jednej czwartej osób finansowo wykluczonych w Europie.

Z sondażu wynika, że karty przedpłacone  byłyby atrakcyjne dla osób nieposiadających konta bankowego. – Karty prepaid mogą pełnić rolę pomostu umożliwiającego wielu osobom integrację finansową, zapewniającego bezpieczeństwo ich środków i dającego okazję, aby dowiedzieć się więcej na temat gospodarowania pieniędzmi – uważa Jennifer Rademaker, wiceprezes odpowiedzialna za kluczowe produkty w Mastercard Europe.

Średnia wieku osób finansowo wykluczonych – czyli tych, które nie posiadają dostępu do usług bankowych – wynosi 40 lat. W tej grupie nieznacznie przeważają kobiety (55 proc. ), a 51 proc.  to osoby pozostające w związku małżeńskim – wynika z badania firmy Mastercard przeprowadzonego w sześciu krajach europejskich: w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Polsce i Rosji.

Najliczniejsza grupa w segmencie finansowo wykluczonych (40 proc.) nie otrzymywała żadnej formy płatności, wynagrodzenia, zasiłku itp. w ciągu ostatnich trzech miesięcy, a 35 proc.  z nich uzyskiwało w tym okresie różnego rodzaju zarobki.

Banki
ZBP: Rezygnacja z „kredytu 0 proc.” paradoksalnie zwiększy popyt na kredyty hipoteczne
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
Prezes NBP Adam Glapiński: Sektor bankowy słabo pełni swoją podstawową funkcję
Banki
EBC znów obciął stopę depozytową. Czwarty raz w 2024 roku
Banki
Niespodziewany ruch banku centralnego Szwajcarii ws. stóp procentowych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Banki
Szwajcarski bank centralny tnie stopy mocniej niż się spodziewano