Czy Korytarz Środkowy będzie remedium na problemy dystrybucyjne? Co z Polską?

Wojna na Ukrainie wymusiła zmianę szlaków dystrybucyjnych biegnących przez Rosję i Ukrainę z Europy Zachodniej do Azji Centralnej i Chin. Dla polskich firm dodatkowym utrudnieniem jest ograniczenie ruchu na przejściach granicznych z Białorusią.

Publikacja: 11.03.2023 17:44

Gruziński port Poti nad Morzem Czarnym to część Transkaspijskiego Międzynarodowego Szlaku Transporto

Gruziński port Poti nad Morzem Czarnym to część Transkaspijskiego Międzynarodowego Szlaku Transportowego (TITR), czyli tzw. Korytarza Środkowego.

Foto: Adobe Stock

Od roku zamknięte pozostaje przejście w Kuźnicy, a od 10 lutego strona polska wprowadziła blokadę na przejazdy dla ciężarówek białoruskich przez przejście w Bobrownikach i od 21 lutego w Kukurykach-Kozłowiczach. Spowodowało to odwetową reakcję Mińska, który ogłosił blokadę dla ruchu ciężarówek unijnych, praktycznie zamykając w ten sposób granicę polsko-białoruską dla transportu kołowego. W konsekwencji wjazd na Białoruś z obszaru UE jest możliwy tylko przez granice z Litwą i Łotwą. To jednak nie rozwiązuje kwestii transportu dóbr między Chinami a Europą Zachodnią.

Pozostało 95% artykułu

Dostęp do artykułu wymaga aktywnej subskrypcji!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Azja centralna
Kazachstan inwestuje w Korytarz Środkowy i szuka partnerów w Europie
Azja centralna
Kazachstan to nie tylko surowce, to również nowoczesne usługi finansowe
Azja centralna
Rok 2024 może stać się okresem nowego otwarcia w relacjach Polski z Uzbekistanem
Azja centralna
Kazachstan pokazuje jak dbać o małych i średnich inwestorów
Azja centralna
Czy wyniki ekonomiczne uzbeckiej gospodarki przyciągną inwestorów?