Linie lotnicze i lotniska

Tanie linie lotnicze pytają już o Modlin

Terminal dla 2 mln pasażerów będzie kosztował ponad 300 mln zł
Materiały Inwestora
Lotnisko w Modlinie ma podczas Euro 2012 przyjmować małe samoloty biznesowe. Za rok będą na nim lądować odrzutowe samoloty pasażerskie. Linie niskokosztowe już negocjują wejście na nowe lotnisko
Lotnisko w Modlinie pod Warszawą nabiera kształtów. W konstrukcji stalowej dachu jest już gotowych 12 z 18 przęseł. Powstał też jeden z dwóch betonowych progów na pasie startowym. Trwa budowa parkingów na 800 aut.
– Osiągniemy zdolność operacyjną przed Euro 2012 – twierdzi prezes spółki Port Lotniczy Modlin Piotr Okienczyc. Przyspieszenie prac wymusza nadciągająca zima. W dwupoziomowym terminalu pasażerskim – niewiele mniejszym od Terminalu 1 na Okęciu – skończyły się prace żelbetowe. Trwa montaż stalowej konstrukcji dachu.
– Do końca listopada terminal będzie przykryty. Dzięki temu, zimą będzie można prowadzić prace wykończeniowe. Do kwietnia przyszłego roku skończymy terminal – obiecuje prezes Mostostalu Warszawa Jarosław Popiołek. Z powodu remontu drogi startowej, małe sportowe samoloty lądują na razie trawie, obok betonowego pasa. Warte 88 mln zł prace przy remoncie pasa są zaawansowane. Erbud ułożył na 540-metrowym zachodnim krańcu pasa betonową nawierzchnię o grubości 80 cm. Zanim przyjdzie mróz, to samo musi zrobić w części wschodniej. Według naszych informacji, z powodu procedur środowiskowych opóźnia się przebudowa hangarów. Jednak to nie będzie miało wpływu na termin uruchomienia lotniska. W trakcie piłkarskiej imprezy, Modlin będzie przyjmował ruch tzw. general aviation, czyli małe maszyny biznesowe zamożnych kibiców – taki jest scenariusz UEFA. Pełną parą port ma ruszyć jesienią. Jak mówi prezes Okienczyc, o możliwość latania z Modlina pytało już kilkunastu przewoźników niskokosztowych. W rozmowy zaangażowany jest m.in. irlandzki Ryanair. Zgłosili się też przewoźnicy, którzy dotąd nie latali z Polski. Szczegóły poznamy po konferencji Routes w Berlinie, gdzie spotkają się zarządcy lotnisk z przewoźnikami, żeby negocjować umowy. Jak będzie można dojechać do lotniska Modlin? Duża część pasażerów wybierze samochód. Z  Warszawy droga jest prosta - Wisłostradą, a dalej  krajową „siódemką" i mostem w Nowym Dworze Mazowieckim albo ul. Modlińską i drogą nr 61. Ale w godzinach szczytu obie trasy są zakorkowane. Urząd Marszałkowski obiecywał pasażerom na Euro 2012 łącznik kolejowy z podziemną stacją tuż przed terminalem. Teraz okazuje się, że przed mistrzostwami budowa nawet nie ruszy. Szykowany jest więc plan awaryjny. – Spod terminalu do stacji PKP?Modlin będą jeździły autobusy wahadłowe Kolei Mazowieckich. Z jednym biletem kupionym na lotnisku dojedziemy autobusem i pociągiem do centrum Warszawy – ujawnia Piotr Okienczyc. Drugie rozwiązanie to połączenie kolejowe z dworca PKP Modlin, oddalonego od lotniska kilka kilometrów. Pociągi stamtąd kursują do Dworca Gdańskiego w Warszawie. Tu pasażerowie mogą przesiąść się do metra lub autobusu miejskiego. Raz na godzinę ma też jechać z Modlina przez Dworzec Wschodni i Centralny pociąg na lotnisko Okęcie. Właśnie powstaje podziemny łącznik kolejowy umożliwiający połączenie Centralnego z lotniskiem Chopina. Tym sposobem przejazd z Modlina do centrum Warszawy potrwa co najmniej 45 minut. Do obsługi tej linii Koleje Mazowieckie kupiły 16 pociągów Elf. A co z budową ponad pięciokilometrowej trasy pod terminal w Modlinie, koszt której szacuje się na 200 mln zł? – Wznowiliśmy postępowanie środowiskowe. Jest szansa, że pociąg dojedzie na lotnisko w 2013 r. – mówi wicemarszałek Mazowsza Marcin Kierwiński. Lotnisko całą dobę Zakładana przepustowość lotniska to 2 mln pasażerów rocznie. Modlin będzie przyjmować samoloty średniego zasięgu, np. typu Boeing 737. Port będzie oferował niższy standard niż Okęcie, ale przebije je niższymi opłatami lotniskowymi i możliwością przyjmowania samolotów 24 godziny na dobę. Zarządca lotniska Modlin poszukuje inwestora, który wybuduje tu hotel.
Źródło: zyciewarszawy.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL