Styl życia

Minisiłownia we własnym domu

Rzeczpospolita
Brak ci czasu na regularne wizyty w fitness klubie? Nie ma problemu. Ławkę, rowerek czy bieżnię można kupić i ćwiczyć w domu. Jaki sprzęt wybrać?
– Wykonywanie ćwiczeń na większości oferowanych na rynku urządzeń jest bezpieczne i nie przynosi szkody, pod warunkiem że stosuje się zasady opisane w instrukcji – mówi Dorota Ślebioda, kierownik rehabilitacji kliniki medycznej Lux-Med przy ul. Szernera. – Przed rozpoczęciem treningów warto zapytać profesjonalnego trenera fitness o to, jakie ćwiczenia będą dla nas najlepsze i najbezpieczniejsze. Można też kupić filmy instruktażowe.
Lekarka przestrzega, by przy doborze sprzętu pamiętać o przeciwwskazaniach, które mogą wykluczyć część ćwiczeń na danym urządzeniu. Dlatego najlepiej dobierać sprzęt po konsultacji z instruktorami. Wszystkie sklepy sportowe oferują duży wybór urządzeń do ćwiczeń. Mogą to być urządzania areobowe lub siłowe. Z tych pierwszych największym zainteresowaniem cieszą się rowery stacjonarne lub eliptyczne (łączą funkcje klasycznego roweru, bieżni i stepera). Taki sprzęt angażuje wszystkie ważniejsze grupy mięśni, trenuje układ krążenia i w idealny sposób wspomaga spalanie tłuszczów.
– Steper w przeciwieństwie do biegania i chodzenia po schodach nie obciąża nadmiernie stawów, dlatego mogą go używać nawet osoby z dużą nadwagą – tłumaczą sprzedawcy w Delta Sport. Michał Otulak, trener fitness z Focus Gymnasion w Warszawie, poleca też urządzenie do ćwiczeń mięśni brzucha. – Mogą to być ławeczki lub atlasy. Można również zdecydować na zakup piłki albo trampoliny. Dyscypliną, która nikomu nie zaszkodzi i nie wymaga fitness klubu, jest jogging. A jak długo i często ćwiczyć? – Czas treningu powinien zależeć między innymi od wieku, stanu zdrowia i stopnia wytrenowania. Każda osoba, która zamierza podjąć regularny, intensywny wysiłek fizyczny, a przez długi czas tego nie robiła, powinna wcześniej zgłosić się do lekarza i przejść badania, zwłaszcza jeśli ukończyła 40. rok życia. W oparciu o wyniki lekarz doradzi, jakie ćwiczenia są w jej przypadku najlepsze – wyjaśnia Dorota Ślebioda. W zaciszu domowym nie musimy zwracać uwagi na modny strój, liczy się wygoda. Ale ubiór musi być nie tylko wygodny, ale lekki i przewiewny. – Bielizna, koszulki i spodenki oraz skarpety powinny zapewnić przenikanie potu na zewnątrz ubioru, aby zachować odpowiednią temperaturę ciała – w okolicach 36 stopni – oraz suchą skórę – tłumaczy Maja Filipiak z Delta Sport. Dobrze jeśli stroje mają płaskie szwy, które zapobiegną powstaniu podrażnień. ? rowery eliptyczne 749 – 6899 ? rowery stacjonarne 499 – 7689 ? bieżnie 999 – 17 499 ? atlasy 999 – 10 499 ? ławeczki 199 – 1599 ? wioślarze 799 – 2799 ? buty do biegania 89 – 799 męskie ? spodenki 49 – 159 ? koszulki 69 – 79 ? kurtki 199 – 359 damskie ? topy 89 – 189 ? spodenki 89 – 229 ? spodnie 179 – 349 ? Decathlon Reduta, M1 Marki ? Delta Sport Klif, Reduta, Auchan Piaseczno, Blue City ? Go Sport Promenada, CH Ursynów, Wola Park, CH Wileńska, Galeria Mokotów, CH Janki, M1 Marki ? Inter Sport Arkadia Ski Team ul. 17 Stycznia 36/38, ul. Karolkowa 17/19
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL