fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Podatki

Zwrot otrzyma i ten, kto odprowadził podatek do budżetu, i ten, kto zapłacił go w cenie auta

Wszystkie osoby, które poniosły ciężar akcyzy od używanego samochodu osobowego sprowadzonego z UE, otrzymają jej częściowy zwrot. Prawdopodobnie nie nastąpi to jednak wcześniej niż jesienią
To jest istotą projektu ustawy o zwrocie podatku akcyzowego od wewnątrzwspólnotowego nabycia albo importu samochodu osobowego. Jego autorem jest Ministerstwo Finansów, a przyjął go wczoraj rząd.
Projekt umożliwia zwrot podatku tym, którzy go zapłacili, gdy przywozili auto na terytorium Polski albo kupili je w kraju z akcyzą zawartą w cenie. - Chodzi o zrównanie szans wszystkich, którzy ponieśli ciężar podatku niezgodnego z przepisami wspólnotowymi. Nie powinno mieć znaczenia, czy fizycznie odprowadzili akcyzę do budżetu, czy stanowiła ona element ceny, którą musieli zapłacić jako kolejni właściciele - wyjaśnia MF. Zdaniem MF zasady zwrotu części akcyzy od samochodów trzeba opracować, bo wynika to z wyroku ETS z 18 stycznia 2007 r. (sygn. C 313/05) w sprawie Macieja Brzezińskiego. Trybunał odpowiadał wówczas na pytanie prejudycjalne WSA w Warszawie. Stwierdził, że przywożone z Unii auta nie mogły być opodatkowane akcyzą wyższą niż podobne samochody krajowe. Jest to bowiem niezgodne z art. 90 TWE. Tymczasem w Polsce stawki dla pojazdów krajowych wynosiły 3,1 proc. (do 2 l pojemności) albo 13,6 proc. (powyżej 2 l pojemności), a dla unijnych rosły wraz z wiekiem pojazdu i osiągały nawet 65 proc. - Trybunał jasno określił, w jaki sposób liczyć podatek do zwrotu. Nie było więc potrzeby tworzenia specjalnej ustawy. Opóźni to tylko zwroty, a budżet będzie musiał wypłacić podatnikom wyższe odsetki - zauważa Jerzy Martini, doradca podatkowy z Baker & McKenzie i pełnomocnik Macieja Brzezińskiego w ETS. Projekt MF uwzględnia wskazanie ETS, że zwrot może obejmować tylko różnicę między podatkiem zapłaconym a tym, jaki byłby zapłacony, gdyby auto zostało wcześniej zarejestrowane w Polsce. Kwota akcyzy do zwrotu ma być obliczana według następującego wzoru: a - n = Z gdzie: Z - kwota akcyzy do zwrotu, a - kwota akcyzy zapłacona od nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu auta n - akcyza zawarta w cenie pojazdu zarejestrowanego w Polsce Istotny jest przy tym sposób liczenia podatku, czyli wielkości oznaczonej we wzorze jako n. Dla samochodów osobowych o pojemności silnika powyżej 2 l ma to być wartość rynkowa pojazdu podzielona przez 1,22, podzielona przez 1,136, a potem pomnożona przez 0,136. Dla pozostałych samochodów osobowych: wartość rynkowa podzielona przez 1,22, podzielona przez 1,031, a następnie pomnożona przez 0,031. Wartość rynkowa pojazdu będzie musiała być przyjmowana na podstawie powszechnie dostępnego publikatora, np. Eurotaksu. Oczywiście auta unijne i krajowe powinny mieć nie tylko taki sam wiek, ale i podobny stan techniczny czy usprawnienia. Jeśli sprowadzono je jako uszkodzone, można pomniejszyć ich wartość, ale powinno to być (jeśli istnieje taka możliwość) udokumentowane np. przez zakład naprawczy, zdjęcie, informację na umowie kupna-sprzedaży. Ostateczna decyzja o sposobie ustalenia wartości rynkowej konkretnego samochodu pozostawiona jest organom podatkowym. Mogą posiłkować się zestawieniem średnich wartości rynkowych w określonym miesiącu (opublikowanych np. w katalogach cen pojazdów) czy opinią biegłych. - Porównywanie aut powypadkowych sprowadzonych z UE z krajowymi będzie bardzo trudne, jeśli nie niemożliwe. Jeżeli ostateczne rozstrzygnięcie znajdzie się w rękach celników, spory z podatnikami są niemal pewne -zauważa Krzysztof Stefanowicz ze spółki doradczej KMPG. Zwrot ma być dokonywany w ciągu sześciu miesięcy na podstawie przepisów ordynacji podatkowej właściwych dla nadpłaty. Żeby go uzyskać, niezbędne będzie złożenie wniosku do naczelnika urzędu celnego (w ciągu pięciu lat od wejścia w życie ustawy) i być w tym czasie właścicielem pojazdu, od którego została zapłacona akcyza. Projekt przewiduje też, że jeżeli wcześniej została zwrócona część akcyzy od danego samochodu, jego obecni właściciele (osoba lub firma) mogą się ubiegać o zwrot pozostałej części. Nowe przepisy będą dotyczyły aut nabytych od 1 maja 2004 r. do 30 listopada 2006 r. Mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA