Jak uniknąć błędów w harmonogramie i ewidencji godzin pracy

Układając grafik czasu pracy, pracodawcy źle definiują tydzień pracy. Powoduje to niewłaściwy wymiar czasu pracy i błędnie rozłożone odpoczynki u pracowników. Nieprawidłowości pojawiają się również w ewidencji czasu pracy. Dziś wskazujemy najczęściej popełniane błędy przy układaniu rozkładów oraz omawiamy podstawowe zasady tworzenia ewidencji czasu pracy.
Właściwe ustalenie harmonogramu czasu pracy nie jest szczególnie trudne, pod warunkiem że pracodawcy uda się uniknąć kilku błędów. Jakie najczęściej mogą się zdarzyć?Zanim pracodawca rozpocznie tworzenie harmonogramu czasu pracy, musi określić obowiązujący w firmie okres rozliczeniowy. Następnie ustala dla niego wymiar czasu pracy. Sama technika liczenia tego wymiaru nie sprawia szefom większej trudności, ale mimo to mylą się w obliczeniach. Dlaczego?Wielu z nich traktuje tydzień pracy jako 7 kolejnych dni kalendarzowych od poniedziałku do piątku. Tymczasem jest to 7 dni kalendarzowych, poczynając od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego (art. 128 § 3 pkt 2 k.p.).Ustalając wymiar czasu pracy na luty br., pracodawca mnoży 40 godzin przez 3 pełne tygodnie okresu rozliczeniowego: 5- 9 lutego, 12 - 16 lutego, 19 - 23 lutego (40 x 3 tygodnie = 120 godzin). Do tego dodaje 40 godzin (8 godzin x 5 dni wystających = 40 godzin, tj. 1-2 lutego i 26 - 28 lutego).Praco...
Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL