Jak i kiedy ustalić regulamin pracy

Rysuje Paweł Gałka
Nieznane
Dla każdego pracownika najważniejszym dokumentem związanym z wykonywanymi w firmie obowiązkami jest umowa o pracę. Natomiast dla wielu pracodawców będzie to regulamin pracy. Ale i dla zatrudnionych to też bardzo istotny dokument
Należy on do tzw. zakładowego prawa pracy. Jest to swoista konstytucja firmy. Podpowiadamy więc pracodawcom, jak uniknąć błędów przy tworzeniu i ogłaszaniu regulaminu pracy.Po co wprowadza się regulamin pracy? Aby ustalić "organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników" (art. 104 § 1 kodeksu pracy).Jest to rozkład jazdy w firmie i źródło prawa pracy (art. 9 k.p.). Co prawda ma ono najniższą rangę w hierarchii, ale nie może zawierać postanowień mniej korzystnych dla pracownika niż wyższe przepisy prawa pracy, np. kodeks pracy lub układ zbiorowy (art. 9 § 2 i 3 k.p.).Zmiany przepisów prawa pracy wyższej rangi, dokonane po wydaniu regulaminu pracy, uchylają moc obowiązującą tych postanowień regulaminu, które stały się dla pracowników mniej korzystne od nowych regulacji wyższej rangi. Treść regulaminu pracy trzeba więc zawsze dostosować do zmienionej treści przepisów ważniejszych.[b]Przykład ...
Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL