Biznes

Orbis Travel ogłasza upadłość

Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski
Biuro Orbis Travel bankrutuje. Wczoraj złożyło wniosek o upadłość, ale za granicą przebywa ponad tysiąc klientów biura
Wszelkie imprezy turystyczne, które miały się zacząć od 29 września, zostały anulowane.
Biuro było ubezpieczone, więc turyści odpoczywający w tej chwili za granicą, zostaną do kraju sprowadzeni z kasy marszałka woj. mazowieckiego. - Aktualnie ponad tysiąc osób przebywa poza granicami kraju, a 2 tys. wykupiło wycieczki - poinformowała na antenie TVP Info Izabela Stelmańska, kierownik ds. turystyki w Departamencie Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.
- Powroty będą pokrywane z gwarancji ubezpieczeniowej Signal Iduna, która łącznie wynosi ponad 6 mln zł - dodała Stelmańska. - Wszystkie bilety zarezerwowane i wystawione przez Orbis do 28 września powinny być honorowane przez przewoźników. Rezerwacje hotelowe mogą jednak nie być uznawane - informuje Polskie Biuro Podróży Orbis na swoich stronach internetowych. [b] Orbis prosi o kontakt z przewoźnikami osoby, które dokonały wstępnej rezerwacji, ale jeszcze nie opłaciły biletu za przewóz czy przelot.[/b] W komunikacie zamieszczonym na stronach internetowych Orbis informuje, że zawiesza wszystkie imprezy turystyczne zaplanowane od 29 września. Już w lutym Orbis Tavel mocno przyciął program wyjazdów. Liczba kierunków wycieczek stopniała z siedemnastu do ośmiu, a z 5 podstawowych miejsc wylotów, z których wylatywali turyści, pozostały lotniska w Warszawie i Katowicach. - Będziemy się koncentrować na kierunkach, które były najbardziej opłacalne. A ograniczenie miejsc wylotów pozwoli nam lepiej wykorzystać samoloty - mówił "Rzeczpospolitej" prezes Andrzej Studnicki. Klientów miały przyciągnąć obniżki cen o blisko 20 proc. które firma chciała wprowadzić dzięki redukcji kosztów: o 10-15 proc. na hotelach, które Orbis Travel kontraktował razem z litewskim Novaturasem także należącym do Enterprise investors i o 20 proc. na przelotach. [srodtytul]Orbis S.A. odbiera prawa do marki[/srodtytul] Orbis SA, dawny właściciel Orbis Travel, odebrał nowemu właścicielowi spółki turystycznej prawo do posługiwania się marką Orbisu. - Jesteśmy rozczarowani postawą funduszu z grupy EI - mówi wiceprezes Orbis SA. Ireneusz Węgłowski. Enterprise Investors powiadomił 14 września o niefinansowaniu zakupionej w I kwartale tego roku spółki PBP Travel Time (dawniej PBP Orbis), która działa na rynku pod znaną marką Orbis Travel. Podejmując tę decyzję fundusz nie uwzględnił oferowanego przez Orbis SA pakietu pomocowego dla biura podróży. - Podczas trwających wiele tygodni rozmów wykazaliśmy maksimum dobrej woli, by pomóc spółce. Zadeklarowaliśmy na przykład dodatkowe środki finansowe w postaci gotówki oraz umorzenie części zobowiązań w stosunku do Orbis SA - mówi Węgłowski. Warunkiem było to, żeby właściciel również zainwestował w spółkę. Fundusz tego nie zrobił. Akcje Orbisu w reakcji na informację, że PBP Orbis złożył wniosek o upadłość tracą 4 proc., mimo że spółki, poza nazwą, nie mają już ze sobą wiele wspólnego. Większościowym udziałowcem PBP Orbis są fundusze z rodziny Enterprise Investors. Giełdowa spółka pożyczyła jednak wcześniej PBP Orbis 7,64 mln zł i dodatkowo udzieliła poręczeń na kwotę 6 mln zł. [b]Pełna treść oświadczenia Zarządu PBP Orbis Sp. z o.o.:[/b] [ramka]Zarząd PBP Orbis Sp. z o.o. z przykrością informuje, iż w dniu 28.09.2010 r. skierował do Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy, X Wydziału Gospodarczego ds. Upadłościowych i Naprawczych, wniosek o ogłoszenie upadłości Spółki. W związku z powyższym z dniem 29.09.2010 r. zawieszona zostaje wszelka działalność operacyjna Spółki, zaś wszystkie imprezy turystyczne zaplanowane w terminach począwszy od 29.09.2010 r. zostają anulowane. Pragniemy poinformować, iż o fakcie złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości Spółki poinformowany został Marszałek Województwa Mazowieckiego, który jako beneficjent gwarancji turystycznej nr M182138 (zobacz) o wartości 6.036.041,00 złotych, udzielonej przez SIGNAL IDUNA Polska Towarzystwo Ubezpieczeń S.A., dotyczącej pokrycia kosztów powrotu klientów do kraju, a także zwrotu wpłat wniesionych przez klientów, uruchomi przewidzianą w ustawie o turystyce procedurę. Dochodzenie roszczeń w ramach posiadanej przez Spółkę gwarancji turystycznej odbędzie się na zasadach określonych przez Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz SIGNAL IDUNA Polska Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. Jednocześnie informujemy, że wszystkie bilety zarezerwowane i wystawione do dnia 28.09.2010 w naszym biurze, z mocy prawa powinny być honorowane przez przewoźników. W sytuacji dokonanej rezerwacji bez wystawienia i opłacenia biletu, prosimy o kontakt z biurem linii lotniczej lub przewoźnika, bezpośrednio dokonujących usługi przewozu, w celu ustalenia sposobu i możliwości wykorzystania przedmiotowej rezerwacji. W przypadku dokonanych przez PBP Orbis Sp. z o.o. rezerwacji hotelowych, mogą one nie być honorowane przez hotele. Podobna sytuacja może mieć miejsce dla rezerwacji samochodów. W celu potwierdzenia statusu aktywnych rezerwacji hotelowych i samochodowych sugerujemy bezpośredni kontakt z hotelem lub wypożyczalnią samochodów. Zarząd PBP Orbis Sp. z o.o.[/ramka]
Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL