fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Finanse

Ruszyła światowa wystawa Expo

PAP
Żagle, tężnia solankowa, żubr i piłkarze promują nasz kraj.Polska ekspozycja na rozpoczętej w Hiszpanii wystawie kosztowała 8 mln euro
Goście odwiedzający polski pawilon mogą przez chwilę poczuć się jak na dalekomorskiej wyprawie. Zaraz po wejściu otaczają ich bowiem wyobrażające wodę projekcje wyświetlane bez przerwy na wszystkich ścianach. Nie jest to zaskoczeniem. Tematem przewodnim tegorocznej wystawy jest woda, a jej hasło brzmi: „Woda a zrównoważony rozwój”. Dominującym elementem dekoracji naszej sekcji są białe konstrukcje inspirowane żaglami.
– Niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, ale Polska jest potęgą w produkcji luksusowych jachtów. W naszym kraju działa kilkanaście prężnych firm sprzedających prawie całą produkcję za granicę – podkreśla komisarz polskiej sekcji Expo 2008 Maciej Pawlicki.
Dzięki ciekawemu wystrojowi polski pawilon należy na pewno do najbardziej oryginalnych, mimo że na wystawie można znaleźć większe i bardziej okazałe.
Promujemy Polskę jako kraj nowoczesny, nie zabrakło jednak miejsca dla żubra skubiącego w trakcie multimedialnej projekcji trójwymiarową trawę. Nie wszystkie pomysły na zagospodarowanie pawilonu wydają się jednak trafione. Oprócz instalacji wodnej, nawiązującej do hasła przewodniego wystawy, oraz wspomnianego żubra, znalazło się miejsce również dla… polskich piłkarzy, chociaż na tym polu wciąż nie mamy zbyt wielu powodów do dumy. Dlaczego? – Chcemy w ten sposób promować organizację w Polsce mistrzostw Europy w 2012 roku – odpowiada Maciej Pawlicki. Na zakończenie zwiedzania na gości czeka kilkunastominutowy film promujący Polskę. Na tle historii o miłości hiszpańskiego żeglarza i pięknej polskiej syreny można zobaczyć malownicze zakątki kraju od Bałtyku po Tatry.
Jeszcze dwa tygodnie temu teren wystawy Expo przypominał ogromny plac budowy. Cudu nie było, dlatego pierwsi goście mogli podziwiać m.in. sterty materiałów budowlanych i śmieci. Trudno było jednak zauważyć większe problemy z organizacją. Może ze względu na stosunkowo niewielką liczbę gości, która pierwszego dnia odwiedziła imprezę.
Przygotowanie polskiej ekspozycji kosztowało 8 mln euro. To znaczna kwota, o jedną trzecią wyższa od rocznego budżetu Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, odpowiedzialnej m.in. za promocję gospodarczą i przyciąganie inwestycji zagranicznych.
– Nasz pawilon jest dowodem, że Polska bardzo poważnie traktuje swój udział w Expo 2008 – podkreśla Maciej Pawlicki.
Sąsiadujący z nami Szwedzi swój pawilon wybudowali jednak za 1,8 mln euro (do tego wyłącznie z pieniędzy sponsorów, podatnicy nie dołożyli do wystawy ani korony).
– Organizacja wystawy kosztowała statystycznego Polaka niespełna 80 zł. Jestem przekonany, że warto było wydać każdą złotówkę – powiedział „Rz” obecny na otwarciu wystawy wiceminister gospodarki Rafał Baniak.Zgodnie z prognozami Expo 2008 odwiedzi ok. 7 mln osób. Twórcy polskiego pawilonu liczą na 500 tys. gości. Pierwszego dnia polską sekcję, przygotowaną przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, obejrzało ponad 2 tys. ludzi. Impreza, w której bierze udział ponad 100 krajów, potrwa do 14 września.
Więcej informacji o polskiej ekspozycji www.expo2008poland.pl
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA