Media i internet

TVN w amerykańskich rękach

materiały prasowe
Pół miliarda dolarów zapłaci amerykański koncern Scripps za kontrolny pakiet telewizji TVN

584 mln euro (około 2,4 mld zł) otrzymają Grupa ITI i Grupa Canal+ za spółkę N-Vision, posiadającą kontrolny pakiet akcji notowanej w Warszawie stacji TVN od amerykańskiego koncernu Scripps. Amerykanie ogłoszą też wezwanie. Zdaniem analityków, po najniższej możliwej cenie.

Do N-Vision należy  - jak podano w komunikacie - 52,7 proc. kapitału TVN, czyli około 180 mln akcji. Cena, jaką płacą Amerykanie w przeliczeniu na jeden walor wynosiłaby więc około 13,5 zł. Obniża ją dług. Jak podał dziś TVN, kupujący przejmie także zobowiązania wynikające z obligacji, których łączna cena nominalna to 840 ml euro.

Scripps zapowiedział w komunikacie, że zamierza ogłosić wezwanie wymagane przez prawo. Formalnie, przejmującym kontrolny pakiet TVN będzie zarejestrowana w Wielkiej Brytanii firma Southbank Media. Zgodnie z przepisami, ponieważ przekroczy próg 33 proc. akcji w TVN, musi ogłosić wezwanie na papiery odpowiadające w sumie puli do 66 proc. głosów na walnym zgromadzeniu notowanej w warszawie medialnej firmy.

Według analityków, z którymi rozmawialiśmy dziś rano, aby ustalić, ile wyniesie cena w wezwaniu nie jest istotne, ile Amerykanie płacą za udziały w N-Vision. Nie dla wszystkich jest też istotne, ile nowy akcjonariusz płaci w sumie za przejęcie kontrolnego pakietu giełdowej firmy. Zdaniem sceptyków, dla ceny w wezwaniu – także nie będzie się to specjalnie liczyło. Po uwzględnieniu, że Scripps bierze na siebie także dług grupy, czyli dodatkowe 300 mln euro, wydatek koncernu na polską stację telewizyjną sięga około 3,8 mld zł, 20,6 zł. - Spodziewam się, że cena w wezwaniu będzie zbliżona do tej, którą płaci w przeliczeniu na akcję TVN kupujący pakiet kontrolny, czyli około 20,5 zł - mówi Łukasz Kosiarski, analityk DM BZ WBK.

Włodzimierz Giller, analityk DM PKO BP podkreśla, że strony transakcji nie ujawniły ile dokładnie Amerykanie zapłacą za akcję TVN. Można sobie tę cenę jedynie oszacować na podstawie podanych informacji.  Zaznacza również, że kupujący nie ma obowiązku zaoferować giełdowym akcjonariuszom ceny, jaką uiszcza na rzecz Grupy ITI i Canal+.

Przepisy mówią, że cena w wezwaniu nie może być niższa niż średni kurs ważony obrotami z ostatnich sześciu miesięcy, ani niższa niż analogiczna średnia z ostatnich trzech miesięcy.  

- Z naszych analiz wynika, ze będzie to minimum 3-miesieczna średnia ważona, czyli około 17,65 zł. Scripps teoretycznie mógłby  dać więcej, ale nie ma takiego obowiązku – mówi Włodzimierz Giller, analityk DM PKO BP.  Podkreśla, że wezwanie będzie dotyczyło około 13-proc. pakietu akcji.

- W przyszłości Scripps mógłby dążyć do przejęcia 100-proc. akcji TVN, ale nie jestem pewien, czy fundusze zgodziłyby się je sprzedać przy dzisiejszej cenie. Nie uwzględnia ona, że właśnie zaczyna się nowy cykl gospodarczy. Wydaje mi się, że na kolana nie powala – dodaje Giller.

Według banku UBS, cytowanego przez dzisiejszy „Puls Biznesu”, „podstawą” w wezwaniu miałaby być ostatnia cena, jaką TVN płacił za własne papiery w buy-backu (około 20 zł).

Przemysław Sawala-Uryasz, analityk Pekao Investment Banking uważa, że przy ocenie, jaką cenę Scripps zaoferuje w wezwaniu należy brać pod uwagę dwa scenariusze. Pierwszy to taki, w którym liczyć będzie się, że jeden z wehikułów wykorzystywanych w strukturze właścicielskiej TVN – Polish Television Holding – był podmiotem kupującym akcje od inwestorów po około 20 zł w buy-backu. – Jeśli przyjąć, że nowy właściciel wchodzi w obowiązki PTH wezwanie powinno mieć miejsce po cenie nie niższej niż ta, którą płacił PTH – mówi Sawala-Uryasz.

Wskazuje on jednak, że obecnie podmiotem przejmowanym przez Scripps jest N-Vision. – A według ostatnich raportów TVN, N-Vision nie był podmiotem nadrzędnym wobec PTH, choć kiedyś należało do niego 100 proc. udziałów PTH – mówi. – W tej sytuacji za realny można uważać także scenariusz, w którym cena w wezwaniu jest równa średniej cenie z trzech minionych miesięcy – mówi analityk Pekao IB.

W piątek na zamknięciu sesji, akcja TVN kosztowała nieco ponad 18 zł.

Aby do transakcji doszło, muszą zgodzić się na niż odpowiednie urzędy: ochrony konkurencji i – niewykluczone – Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, choć głosy prawników nie są jednoznaczne.

„Zamknięcie Umowy uzależnione jest od spełnienia zwyczajowych warunków zawieszających, w tym uzyskania właściwych zgód regulacyjnych” – napisał zarząd TVN w komunikacie giełdowym.

Scripps Network Interactive jest właścicielem marek telewizyjnych i internetowych takich jak HGTV, DIY Network, Food Network, Cooking Channel, Travel Channel oraz Great American Country, które docierają łącznie do ponad 190 milionów odbiorców miesięcznie.

Serwisy internetowe uzupełniają treści telewizyjne o inspirujące informacyjne materiały video i mediów społecznościowych. W ujęciu globalnym kanały Scripps Networks Interactive docierają do milionów odbiorców w Ameryce Północnej i Południowej, Azji, Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki.

Cytowany w informacji prasowej Kenneth W. Lowe, przewodniczący rady nadzorczej, prezes zarządu i dyrektor generalny Scripps Networks Interactive, stwierdził: “Transakcja ta stanowi ważny krok w nieustającym strategicznym umacnianiu naszej międzynarodowej pozycji oraz zapewnia nam znaczący wzrost zasięgu w Europie. Polska posiada dynamiczny rynek medialny z dużym potencjałem rozwojowym. TVN posiada imponujące portfolio kanałów oraz serwisów i stanowi niezwykle kreatywną firmę, osiągającą pod kierownictwem Markusa Tellenbacha świetne wyniki finansowe. TVN będzie znaczącym wzmocnieniem dla działalności Scripps Networks Interactive i cieszy nas perspektywa pracy nad osiągnięciem naszych ambitnych celów w regionie, razem z całym zespołem TVN.”

Bruno Valsangiacomo, Prezydent i współzałożyciel Grupy ITI, skomentował: “Wraz z naszym partnerem, Grupą Canal+, uzgodniliśmy warunki sprzedaży naszego większościowego udziału w TVN. Jesteśmy dumni, że możemy przekazać spółkę w ręce Scripps Networks Interactive – firmy o 140-letniej historii, jednej z najlepiej przewidujących nowe trendy koncernów mediowych w Ameryce. Po utworzeniu TVN w 1997 roku i zapewnieniu jej pozycji najważniejszej telewizję w Polsce, najistotniejszym naszym celem było zabezpieczenie ciągłości działania, utrzymania wysokiej jakości oraz dziennikarskiej niezależności firmy. Jestem przekonany, że Scripps Networks Interactive jest idealnym partnerem dla TVN, takim który zapewni spółce dalszy rozwój, jednocześnie ze świeżym spojrzeniem na polski rynek mediów.”

Nomura International Plc pełni rolę wyłącznego doradcy finansowego TVN. J.P. Morgan Limited oraz Bank of America Merrill Lynch są doradcami finansowymi Grupy ITI i Grupy Canal+.

Źródło: ekonomia.rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL