fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Polaków skusiły luksusowe hotele

Z danych KPMG wynika, że w 2014 roku rynek topowych usług hotelarskich wart był 1,3 miliarda złotych
Bloomberg
Polski rynek ekskluzywnych hoteli oraz SPA będzie za dwa lata wart 1,6 miliarda złotych. To obecnie jeden z najszybciej rozwijających się segmentów polskiego rynku dóbr luksusowych. W latach 2014-2017 jego wartość wzrośnie o jedną czwartą – prognozuje firma doradcza KPMG.

Z danych KPMG wynika, że w 2014 roku rynek topowych usług hotelarskich wart był 1,3 miliarda złotych. To o 8 proc. więcej niż ten segment wypracował rok wcześniej. Dynamika wartości jego usług rośnie coraz szybciej, bo przybywa nowych obiektów. - Planowane są otwarcia kolejnych hoteli świadczących usługi o najwyższych standardach, a w naszym kraju obecne są kolejne globalne sieci otwierające i zrzeszające luksusowe obiekty – mówi partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG, Andrzej Marczak.

Przykładem nowych inwestycji jest modernizacja dawnego hotelu Europejski w Warszawie, który ma przejąć luksusowa sieć Raffles Hotels&Resorts. Coraz więcej 5-gwiazdkowych hoteli budowanych jest również w mniejszych miastach i miejscowościach turystycznych. Choć większość takich obiektów działa pod markami globalnych operatorów, to przybywa ekskluzywnych hoteli należących do niezależnych hotelarzy. Popularne stają się m.in. luksusowe hotele butikowe, działające m.in. w Krakowie.

Z danych GUS za 2014 rok wynika, że najwyższy stopień wykorzystania pokoi (66 proc.) odnotowano w segmencie hoteli pięciogwiazdkowych. W hotelach o niższych standardach wartość ta nie przekroczyła 50 proc.

Według KPMG, jednym z motorów wzrostu luksusowego segmentu branży hotelarskiej jest rosnąca liczba osób zamożnych, z dochodami przekraczającymi 7,1 tys. zł. Pod koniec ubiegłego roku ich liczba zbliżała się do 900 tys. W roku przyszłym może przekroczyć milion. W badaniu przeprowadzonym w 600-osobowej grupie takich osób okazało się, że jedna czwarta respondentów regularnie korzysta z pięcio- lub czterogwiazdkowych hoteli, a ponad połowa korzysta z nich okazjonalnie. KPMG podaje, że w najzamożniejszej grupie, obejmującej osoby o miesięcznych dochodach brutto powyżej 20 tys. zł, 42 proc. badanych bywa w ekskluzywnych hotelach regularnie. W przypadku SPA korzysta z takich usług 17 proc. badanych, a przeszło połowa przyznała, że robi to okazjonalnie. - Rosnący popyt na takie usługi jest związany nie tylko z modą na zdrowy tryb życia, ale z chęcią poprawiania swojego wyglądu i samopoczucia – mówi partner w dziale doradztwa finansowego w KPMG, Tomasz Wiśniewski.

Do wzrostu w branży hotelarskiej będzie się w najbliższych dwóch latach przyczyniał wzrost polskiego PKB i większy ruch gości zagranicznych. Według branżowej firmy doradczej Horwath HTL, w roku 2015 można spodziewać się zwiększenia przychodów na pokój w granicach 3-4 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Ekspansję będą kontynuować wielkie międzynarodowe sieci, już obecne w Polsce: Hilton, Carlson Rezidor, czy Louvre Hotels Group. Ale zupełną nowością ma być pojawienie się na polskim rynku marek dotychczas nieobecnych, a należących do globalnych potentatów, jak Marriott (Moxy, AC Hotels, Autograph), Choice Hotels (Clarion, Quality, Comfort), Steigenberger (InterCity Hotel), czy Motel One (Motel One).

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA