Niemiecka prasa: krzyż pański z Deutsche Bahn

Deutsche Bahn chce wyjść z kryzysu i poprawić punktualność pociągów. Niemiecka prasa komentuje.

Aktualizacja: 18.01.2019 10:56 Publikacja: 18.01.2019 10:52

Niemiecka prasa: krzyż pański z Deutsche Bahn

Foto: Bloomberg

Dziennik „Mittelbayerische Zeitung” ma wątpliwości. „Nie jest pewne, czy dwukrotnie zwołany przez ministra transportu Andreasa Scheuera szczyt Deutsche Bahn (DB) w tym tygodniu oraz zapowiedziany następny na koniec stycznia, przestawi rzeczywiście DB na właściwe tory w przyszłości. Wątpliwe. Również poprzednicy Scheuera nie szczędzili mocnych zapowiedzi. Alexander Dobrindt plótł o przyspieszeniu inwestycyjnym. Z Deutsche Bahn mamy prawdziwy krzyż pański. Szef DB Richard Lutz i spółka muszą wreszcie zacząć działać, zamiast tylko obwieszczać”.

W podobnym tonie pisze „Südwest-Presse” z Ulm: „Ani minister transportu Scheuer, ani tym bardziej klienci nie mogą oczekiwać, że w ciągu kilku miesięcy wszystko będzie w porządku. Trzeba zakończyć remonty i odnowić infrastrukturę. Trzeba naprawić pociągi i wyprodukować nowe. Ale przede wszystkim potrzebny jest personel. Tego nie uda się zrealizować do lata, jak domaga się Scheuer. Potrzeba na to wielu lat. Pasażerowie okazali już dużo cierpliwości i będą musieli okazać jej jeszcze więcej. Podobnie jak rząd federalny. Przynajmniej do momentu, kiedy Deutsche Bahn jako środek transportu nie stanie się długoterminowo numerem jeden”.

Dziennik „Der neue Tag” konstatuje: „Według Federalnego Trybunału Obrachunkowego zaniedbany został główny cel, jakim było przeniesienie na większą skalę transportu na szyny. A w obliczu zmian klimatycznych i ciasnoty w miastach, musi do tego dojść. Trybunał słusznie monituje, że rząd Niemiec określał przez lata złe warunki ramowe. Kilka spotkań kryzysowych, które minister transportu Niemiec Andreas Scheuer (CSU) ustalił z kierownictwem Deutsche Bahn jest dalece niewystarczających”.

„Mannheimer Morgen” komentuje: „W ciągu ostatnich dziesięciu lat ministerstwem transportu, zatem także Deutsche Bahn, rządziła CSU. Wcześniej przez dziesięć lat robiła to SPD - obie partie są w mniejszym lub większym stopniu zwolennikami samochodów. Obie ponoszą też odpowiedzialność za to, że cele z 1994 r. zreformowania Deutsche Bahn zostały drastycznie zaniechane. Dzisiaj transport szynowy nie tylko, że nie jest większy, lecz jest zgoła mniejszy niż wtedy. Obie partie preferowały transport drogowy zaniedbując szyny. Opinia Federalnego Trybunału Obrachunkowego jest policzkiem dla tej polityki”.

"Pytanie, jak długo administratorzy Deutsche Bahn i politycy zamierzają tak postępować - zastanawia się dziennik "Badische Neuste Nachrichten". "Przede wszystkim rząd federalny musi działać, aby DB nie popadało jeszcze bardziej w długi i udźwignęło inwestycje potrzebne do przywrócenia większej punktualności".

Dziennik „Mittelbayerische Zeitung” ma wątpliwości. „Nie jest pewne, czy dwukrotnie zwołany przez ministra transportu Andreasa Scheuera szczyt Deutsche Bahn (DB) w tym tygodniu oraz zapowiedziany następny na koniec stycznia, przestawi rzeczywiście DB na właściwe tory w przyszłości. Wątpliwe. Również poprzednicy Scheuera nie szczędzili mocnych zapowiedzi. Alexander Dobrindt plótł o przyspieszeniu inwestycyjnym. Z Deutsche Bahn mamy prawdziwy krzyż pański. Szef DB Richard Lutz i spółka muszą wreszcie zacząć działać, zamiast tylko obwieszczać”.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej