Odkrycia dokonał zespół archeologów podczas badań ratunkowych prowadzonych w Ein Cipori w latach 2011 — 2013.

„Dr Ianir Milevski i Nimrod Getzov metodycznie złożyli z kawałków gliniane naczynia znalezione podczas wykopalisk. Naukowcy chcieli ustalić do czego używali ich mieszkańcy tego obszaru" - napisała w oświadczeniu Izraelska Rada Starożytności. „Dr Dvory Namdar z Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie zbadała małe kawałki ceramiki. Badacze wykorzystali najnowocześniejsze metody chemiczne i zidentyfikowali szczątki organiczne, które pozostały na powierzchni naczyń. "

Naukowcy doszli do wniosku, że ceramika pochodząca z wczesnej epoki brązu zawierała oliwę z oliwek. Z 20 naczyń jakie znaleźli archeolodzy, dwa okazały się znacznie starsze od innych. Badacze określili ich wiek na ok 5,8 tys. lat p. n. e.

„W trakcie podwodnych badań archeologicznych kierowanych przez dr Ehuda Galili w pobliżu Kfar Samir, na południe od Hajfy, badacze znaleźli pozostałości przyborów do produkcji oliwy z tego samego okresu"- piszą naukowcy. „Wraz z odkryciem z Kfar Samir, naczynia z Ein Cipori to dowody najwcześniejszego użycia oliwy z oliwek w Izraelu, a być może w całym basenie Morza Śródziemnego. "

Naukowcy twierdzą, że odkrycie wzmacnia teorię, że oliwa z oliwek była wykorzystywana już we wczesnej epoce brązu do przygotowywania potraw i być może używana do oświetlenia.

Badacze uważają, że uprawa zboża i roślin strączkowych była znane co najmniej 2 tys. lat wcześniej, niż osadnictwo Ein Cipori Wtedy zaczęła się kształtować podstawowa dieta śródziemnomorska. Kompletna stała się wraz z wykorzystywaniem oliwy z oliwek. Pożywienie z ziaren zbóż, roślin strączkowych i oliwy z oliwek stanowi podstawę diety o której w wielu miejscach wspomina Biblia.

Krzysztof Urbański