Wskaźnik intensywności cyfrowej – Digital Intensity Index – mierzy postępy firm w zakresie digitalizacji w 12 różnych kategoriach, dzięki czemu dobrze oddaje ogólny poziom ucyfrowienia sektora przedsiębiorstw. Według tego indeksu tylko 12 proc. polskich firm ma szybkie tempo. Średnia unijna to 19 proc., a w będącej cyfrowym prymusem Szwecji firm z wysokim wskaźnikiem intensywności cyfrowej jest aż 38 proc.

Trzeba przyspieszyć

Sytuacja wcale nie jest lepsza, gdy skupimy się tylko na firmach średniej wielkości.

– Aż trzy czwarte przedsiębiorstw zatrudniających od 50 do 249 pracowników ma bardzo niską (38 proc.) lub niską (37 proc.) intensywność digitalizacji. Tylko o 25 proc. z nich można powiedzieć, że ich cyfryzacja jest szybka (20 proc.) lub bardzo szybka (5 proc.). To grubo poniżej średniej dla Unii (36 proc.) – wskazuje Robert Banisz, dyrektor pionu sprzedaży BPSC. Jego zdaniem stan cyfrowego zaawansowania biznesu w Polsce może niepokoić, zwłaszcza w kontekście rosnących oczekiwań dotyczących budowy konkurencyjnej i odpornej na wstrząsy gospodarki.

– Żeby to zmienić, potrzebne są odgórne działania. Mam na myśli zachęty finansowe, które są najlepszym motywatorem do zmian, ale przede wszystkim inwestycje. Doświadczenia innych, bardziej rozwiniętych państw mówią jasno, że metoda marchewki działa najlepiej – podkreśla Banisz.

W najbliższych latach możemy się spodziewać wzrostu inwestycji firm w nowe technologie, ale jego efekty będą zauważalne najwcześniej w drugiej połowie 2023 r.

Najnowsze dane dotyczące spadku poziomu inflacji w strefie euro dają nadzieję, że sytuacja gospodarcza w nowym roku zacznie się stabilizować. Firmy, również IT, które przetrwają najbliższe miesiące, wyjdą z tego mocniejsze. Bezcennymi narzędziami w walce z kryzysem są otwartość i elastyczność.

– Dzięki elastycznemu podejściu firmy nie tylko przetrwają trudniejszy okres, ale mogą także na nim zyskać i wprowadzić korzystne zmiany, które usprawnią ich działanie i efektywność w najbliższej przyszłości – mówi Piotr Majchrzak, współzarządzający firmą Boldare.

Coraz więcej firm w Polsce podchodzi metodycznie do cyfrowej zmiany. Mają plan, a digitalizacja wpisana jest w ich strategię biznesową.

– Celem wdrożeń w następnym roku będzie dostarczenie odpowiednich narzędzi do analizy danych. Informacje pozyskiwane w czasie rzeczywistym pozwalają na bieżąco monitorować proces produkcji. To będzie wpływało na rynek oprogramowania, w tym kluczowe dla biznesu systemy klasy ERP, które są cyfrowym kręgosłupem przedsiębiorstw – mówi Banisz. Jego zdaniem systemy zintegrowane będą ewoluowały również w kierunku wydajniejszej analizy danych i automatyzacji procesów. W 2023 r. będziemy też świadkami większych inwestycji w obszarze internetu rzeczy i robotyki.

Bezpieczeństwo priorytetem

Rok 2022 stał pod znakiem znaczących inwestycji firm w systemy IT oraz infrastrukturę bezpieczeństwa informatycznego ze strony administracji rządowej i samorządowej, m.in. w sektorze medycznym.

– Duże inwestycje obserwowaliśmy na poziomie gmin, ale również w ochronie zdrowia. Oceniam, że po inwestycjach w kończącym się roku nasze dane medyczne – jako pacjentów – są dużo lepiej chronione w porównaniu z czasami przed pandemią. Warto przy tym zaznaczyć, że te inwestycje pozwoliły nadrobić ogromne zaległości – podkreśla Paweł Jurek, wicedyrektor ds. rozwoju w Dagma Bezpieczeństwo IT. Dodaje, że wciąż jednak w sferze cyberbezpieczeństwa sektor zdrowia ma dużo do zrobienia.

Branżami, które dużo inwestują w IT oraz cyberbezpieczeństwo, są m.in. sektor usług finansowych i bankowy. Niestety tutaj „premia” dla atakujących jest szczególnie wysoka, dlatego mimo istotnych inwestycji wciąż spotykamy się ze stosunkowo częstymi przypadkami ataków. Zwykle koncentrują się one na użytkownikach indywidualnych, uważanych przez atakujących za najłatwiejszy cel.

– Przyszły rok będzie stał pod znakiem wyzwań dla przedsiębiorstw produkcyjnych, szczególnie posiadających unikalne technologie i patenty – uważa Jurek. Dodaje, że świat automatyki przemysłowej, który jest fundamentem ciągłości działania takich firm, coraz częściej zazębia się z obszarem nowych technologii.