Wymieńmy dwie przyczyny tego zjawiska. Pierwsza to rozwój świadomości konsumenckiej. Każdego dnia przechodzimy naturalną edukacją konsumencką, dokonując zakupów i ponosząc ich konsekwencje. W perspektywie długofalowej taka edukacja wpływa na nasze schematy podejmowania decyzji zakupowych – dzieje się tak nawet w przypadku osób, których nawyki było mocno ugruntowane. Symbolem zachodzącej zmiany może być zastępowanie zwrotu „nie stać mnie na to" frazą „nie stać mnie na niską jakość".
Druga przyczyna to procesy demograficzne. Do grona odbiorców stolarki dołącza coraz więcej osób urodzonych w latach 80. i później. Są to klienci skupieni na swoich potrzebach i wartościach, często stawiający w centrum uwagi styl życia, czas wolny i komfort. Jednocześnie podchodzą oni z dystansem do tego co mówią do nich marki i weryfikują ten przekaz, sięgając w tym celu zwłaszcza do sieci.
Uśrednionym wynikiem tych zmian jest stopniowe przekierowanie zainteresowania klientów z problemu najniższej ceny na kwestię spełnienia oczekiwań związanych z jakością, estetyką i wygodą. Towarzyszący temu wzrost poczucia bezpieczeństwa finansowego pozwala klientom przekuwać to zainteresowanie w decyzje zakupowe. Polacy nie tylko oczekują więcej, ale też coraz częściej czują, że mogą sobie na to pozwolić.
W kształtowaniu rynku aktywnie uczestniczą również producenci poszukujący przewagi konkurencyjnej. Jeszcze kilka lat temu konkurencja w zakresie jakości opierała się o licytację na izolacyjność termiczną. Dziś oferty różnią się na dużo głębszym poziomie. Trwa proces poszukiwania takiej interpretacji frazy „dobra stolarka", która najlepiej trafi w potrzeby zmieniających się klientów. Jedni producenci eksponują kompleksowość oferty i holistyczne podejście do domu; inni wprowadzają nowe tematy, takie jak doświetlenia wnętrz lub inteligentne zarządzanie domem; co chyba najważniejsze, za staraniami producentów stoją poważne próby autentycznego zrozumienia wrażliwość odbiorców i spełnienia ich oczekiwań.
Autor jest dyrektorem ds. handlu i promocji marki firmy DAKO