Oni rozdają karty w kosmetykach...

Gdyby oceniać producentów kosmetyków wyłącznie pod względem wielkości przychodów ze sprzedaży, czołówka rynku składałaby się ze spółek międzynarodowych korporacji. Jednak biorąc pod uwagę popularność marek i dynamikę wzrostu, gwiazdami branży jest też grupa polskich firm, które bez kompleksów konkurują z globalnymi graczami.

Publikacja: 07.11.2017 19:37

Oni rozdają karty w kosmetykach...

Foto: materiały prasowe

Woletta Rosołowska, prezes L'Oréal Polska, dyrektor generalna L'Oréal Polska i Kraje Bałtyckie

L'Oreal, największa firma kosmetyczna na świecie, od 1992 r. buduje w Polsce swoją pozycję lidera rynku urody i czołowego producenta kosmetyków. W tym roku firma obchodzi 25-lecie działalności w naszym kraju i 20-lecie fabryki L'Oréal Warsaw Plant (dawniej Kosmepol), w którą zainwestowała już 750 mln zł. Z końcem 2016 r. zakład stał się największą fabryką L'Oréal na świecie pod względem liczby produkowanych jednostek (380 mln w 2016 r.). Ok. 92 proc. produkcji L'Oréal Warsaw Plant trafia na eksport, głównie do krajów Europy Zachodniej. W ciągu kolejnych pięciu lat firma chce zainwestować 250 mln zł w dalszą rozbudowę zakładu. Pozwoli to zwiększyć jego produkcję do ponad 400 mln sztuk.

Barbara Goździkowska, dyrektor generalna Avon Cosmetics Polska

Zarówno na świecie, jak i w Polsce Avon jest liderem sprzedaży bezpośredniej kosmetyków. Udział firmy w polskim rynku urody, na którym Avon działa od 1992 r. Euromonitor Int. szacuje na 6 proc.(za 2016 r). Amerykański koncern, a konkretnie jego działająca od końca lat 90. fabryka w Garwolinie – Avon Operations Polska, to jedna z największych i najnowocześniejszych fabryk kosmetyków w Europie, a także największy w Polsce producent tej branży. Rocznie wytwarza ponad 500 mln kosmetyków, które są wysyłane do ponad 59 krajów świata. W Garwolinie znajdują się również Laboratoria Chemiczne i Mikrobiologiczne oraz Regionalne Laboratorium Badawczo-Rozwojowe Avon. W 2016 r. przychody AOP przekroczyły 2,6 mld złotych.

Henryk Orfinger, współwłaściciel Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris

Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris to jeden z największych i najbardziej znanych w świecie polskich producentów kosmetyków. Firma, którą w 1983 r. założyła Irena Eris wraz z mężem, Henrykiem Orfingerem, konsekwentnie buduje pozycję na rynku kosmetyków pielęgnacyjnych (choć od trzech lat konkuruje też na rynku makijażu). Rozwija marki skierowane do różnych grup klientów: flagową Dr Irena Eris oraz Lirene, U-20 i Pharmaceris. Motorem wzrostu firmy, która w ub. roku uzyskała 204 mln zł przychodów ze sprzedaży, jest eksport. Spółka – która niedawno otworzyła pierwszy firmowy butik, Concept Store Dr Irena Eris– rozbudowuje teraz fabrykę, by zwiększyć moce produkcyjne z 30 mln do 60 mln sztuk.

Zenon Ziaja, założyciel i prezes Ziaja Ltd

Firma założona w 1989 roku przez Aleksandrę i Zenona Ziajów jest dzisiaj największym producentem kosmetyków z polskim kapitałem i najdroższą krajową marką kosmetyków – wycenianą w rankingu „Rzeczpospolitej" za 2016 r. na ponad 118 mln zł. Rodzinna spółka konsekwentnie i z powodzeniem realizuje strategię produkcji kosmetyków łączących dobrą jakość z atrakcyjną ceną. W zwiększaniu sprzedaży i wzmacnianiu marki od kilku lat pomaga licząca już ponad 200 punktów w całej Polsce sieć sklepów Ziaja dla Ciebie. Firma, która rocznie wytwarza ok. 70 mln kosmetyków i produktów farmaceutycznych, coraz szybciej rozwija też eksport. Jak podkreśla prezes Zenon Ziaja, eksport firmy ub. roku wzrósł o ponad 40 proc. i stanowił już 12 proc. przychodów ze sprzedaży, które sięgnęły niemal 270 mln zł.

Wojciech Soszyński, współwłaściciel firmy Oceanic SA

Wraz z żoną Dorotą zbudował firmę, która była w Polsce pionierem rynku kosmetyków dla osób o skórze wrażliwej i skłonnej do alergii. Dzisiaj Oceanic jest największym w Europie Środkowo-Wschodniej producentem preparatów hipoalergicznych. Rodzinna firma, która w tym roku obchodzi 35-lecie działalności, wytwarza rocznie ok. 36 mln sztuk kosmetyków pod markami AA i Long for Lashes, dermokosmetyków Oillan i preparatów farmaceutycznych. Oceanic sprzedaje je na ponad 40 rynkach świata. W ubiegłym roku eksport markowych produktów spółki zwiększył się o ponad 80 proc., a udział zagranicznej sprzedaży w przychodach sięgnął 10 proc. W tym roku, po latach specjalizacji w kosmetykach pielęgnacyjnych, spółka postanowiła zawalczyć o rynek makijażu z nową marką AA Wings off Color.

Zbigniew Inglot, prezes spółki Inglot

Firma, którą w 1983 r. założył brat Zbigniewa Inglota, Wojciech Inglot, udowodniła, że również z Polski, a konkretnie z Przemyśla można budować globalną markę. I to bez inwestycji w tradycyjną reklamę. Logo Inglot widnieje już na ponad 740 firmowych sklepach w 80 krajach. Rodzinna spółka z Przemyśla jako pierwsza krajowa firma kosmetyczna postawiła na rozwój firmowych stoisk i salonów. Była też pionierem ekspansji za granicą. Zaczęła ją w 2006 r., od Kanady, od początku stawiając na firmowe punkty w starannie dobranych lokalizacjach. Firma, którą od 2013 r. (po nagłej śmierci Wojciecha Inglota) zarządza Zbigniew Inglot, stale inwestuje – zarówno w rozwój firmowych sklepów, jak i w rozwój produkcji. Tym bardziej że od kilku miesięcy próbuje sił na nowym dla niej rynku kosmetyków pielęgnacyjnych.

Woletta Rosołowska, prezes L'Oréal Polska, dyrektor generalna L'Oréal Polska i Kraje Bałtyckie

L'Oreal, największa firma kosmetyczna na świecie, od 1992 r. buduje w Polsce swoją pozycję lidera rynku urody i czołowego producenta kosmetyków. W tym roku firma obchodzi 25-lecie działalności w naszym kraju i 20-lecie fabryki L'Oréal Warsaw Plant (dawniej Kosmepol), w którą zainwestowała już 750 mln zł. Z końcem 2016 r. zakład stał się największą fabryką L'Oréal na świecie pod względem liczby produkowanych jednostek (380 mln w 2016 r.). Ok. 92 proc. produkcji L'Oréal Warsaw Plant trafia na eksport, głównie do krajów Europy Zachodniej. W ciągu kolejnych pięciu lat firma chce zainwestować 250 mln zł w dalszą rozbudowę zakładu. Pozwoli to zwiększyć jego produkcję do ponad 400 mln sztuk.

Pozostało 84% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Polska na celowniku najemców
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Analizy Rzeczpospolitej
Transport i magazyny przeładowane problemami finansowymi
Analizy Rzeczpospolitej
Wielkie pudła? Współczesne magazyny to coś więcej
Analizy Rzeczpospolitej
Inwestorzy garną się nad Wisłę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle