Reklama

Jesteśmy potęgą w produkcji AGD

W Polsce działa już 26 fabryk produkujących sprzęt AGD. Branża inwestuje nie tylko w zakłady, ale również w logistykę oraz badania i rozwój.

Aktualizacja: 10.05.2017 06:33 Publikacja: 09.05.2017 20:26

Foto: Fotolia

W najbliższych trzech latach inwestycje branży wyniosą ok. 2 mld zł, tylko jeśli chodzi o już zapowiedziane projekty. A można spodziewać się ogłoszenia kolejnych. W 2016 r. z taśm produkcyjnych zjechało 22,4 mln sztuk sprzętu, w tym roku po pierwszym kwartale widać wzrost o kilka procent.

- W sprzedaży AGD to Europa Środkowo-Wschodnia rośnie teraz bardzo szybko, za to zachodnia część kontynentu znacząco zwolniła. Nadal są to jednak pozytywne wyniki, co ma duży wpływ na polskie zakłady, produkujące głównie na eksport. W tym roku produkcja jest o kilka procent wyższa niż rok temu – mówi Adam Cich, dyrektor generalny Electrolux na Europę Środkowo-Wschodnią oraz prezes organizacji producentów CECED Polska.

Sprzęt AGD to też jedna z polskich specjalności eksportowych. Na rynki zagraniczne trafia średnio ponad 80 proc. produkcji z zakładów zlokalizowanych w naszym kraju. Eksport to już ponad 16 mld zł rocznie i nadal rośnie.

– Zarówno rynek dużego, jak i małego AGD w Polsce notuje kolejny rok wzrostu. Jednocześnie, wyraźnie widoczne są przetasowania w poszczególnych grupach towarowych – mówi Piotr Płochocki, założyciel marki MPM.

Nowe projekty

Dynamika jeszcze przyśpieszy, ponieważ szykują się nowe projekty. Swój pierwszy zakład produkujący pralki chce w Polsce zbudować niemiecki koncern Miele. – Zakład ruszy w 2020 r., koszt inwestycji to 44 mln euro, a zatrudnienie znajdzie w nim 300 osób – podaje biuro prasowe Miele.

Reklama
Reklama

Firma BSH, produkująca sprzęt pod markami Bosch i Siemens, już w połowie września otworzy we Wrocławiu dwa nowe zakłady, w których powstawać będą kuchnie i lodówki. W sumie zainwestuje w nie 500 mln zł, a pracę znajdzie ponad 1 tys. osób. – Zakłady każdego roku będą produkowały około 2 mln sztuk sprzętu – mówi Konrad Pokutycki, prezes BSH.

W Polsce równolegle trwają prace nad co najmniej kilkoma projektami inwestycyjnymi w segmencie logistycznym, będącym zapleczem dla producentów AGD. – W 2016 r. przeprowadziliśmy sporo inwestycji w naszych zakładach, w tym roku będziemy zbierać tego efekty, spodziewamy się kilkuprocentowego wzrostu produkcji. Prowadzimy teraz wart 23 mln zł projekt logistyczny przy naszej fabryce w Siewierzu. Suszarki do ubrań w niej produkowane są wyposażone w opcję sterowania za pośrednictwem smartfona – mówi Adam Cich.

Duże inwestycje planuje też w Polsce amerykański Whirlpool, który przejął włoską grupę Indesit. W ramach planu przemysłowego dla Polski w sumie zainwestuje w najbliższych latach niemal 300 mln euro. Środki trafią do Łodzi i Wrocławia. Zrealizowanie planu oznaczać będzie wzrost produkcji grupy Whirlpool w Polsce o ok. 15 proc.

– Zwiększamy moce produkcyjne na sprzęt kuchenny, nasza fabryka może już wyprodukować ok. 1,6 mln sztuk kuchni i piekarników rocznie, do tego kilkaset tysięcy płyt grzewczych. Jesteśmy gotowi na zwiększanie mocy do poziomu ponad 2 mln sztuk – mówi Jacek Rutkowski, prezes Amiki. Tylko w 2017 r. firma chce zainwestować ponad 100 mln zł, głównie w potencjał swojego zakładu we Wronkach oraz w nowy magazyn wysokiego składowania, który będzie gotowy w tym roku.

Nadchodzą zmiany

Dla producentów coraz większe znaczenie ma także popyt krajowy, rynek wart jest już ponad 5 mld zł. – Preferencje polskich konsumentów zbliżają się coraz bardziej do gustów zachodnioeuropejskich klientów, przywiązujących dużą wagę do parametrów urządzeń i kwestii ochrony środowiska – mówi Bartosz Jeziorański, dyrektor generalny Haier Poland.

– Wyniki sprzedaży w 2016 r. były o kilkanaście procent wyższe w stosunku do roku poprzedniego. Rośliśmy szybciej niż rynek, którego wzrost rok do roku oceniamy na ok. 7 proc. Jeżeli chodzi o pierwszy kwartał bieżącego roku, to wedle naszej oceny rynek jako całość nie urósł w stosunku do roku 2016. Nam natomiast udało się utrzymać tendencję wzrostową i osiągnąć za pierwsze trzy miesiące 2017 r. wynik dwucyfrowy – mówi Piotr Stelmachów, dyrektor dywizji AGD.

Reklama
Reklama

– W Polsce, w porównaniu z większością krajów europejskich, cały czas są grupy urządzeń, które zyskują nowych zwolenników i dopiero stają się standardem przy kompletowaniu AGD. To np. suszarki bębnowe, ale nadal jeszcze zmywarki. Dodatkowo, wzrost średniego wynagrodzenia oraz niska stopa bezrobocia napędzają konsumpcję – mówi Andrzej Tuleja, dyrektor zarządzający Whirlpool na Polskę i kraje nadbałtyckie.

Konsumenci też zmieniają oczekiwania. – Analizujemy różnice pomiędzy oczekiwaniami nabywców a funkcjonalnością urządzeń i to jest właśnie dla nas przestrzeń do innowacji – mówi Marek Szymański, prezes Franke Polska.

W najbliższych trzech latach inwestycje branży wyniosą ok. 2 mld zł, tylko jeśli chodzi o już zapowiedziane projekty. A można spodziewać się ogłoszenia kolejnych. W 2016 r. z taśm produkcyjnych zjechało 22,4 mln sztuk sprzętu, w tym roku po pierwszym kwartale widać wzrost o kilka procent.

- W sprzedaży AGD to Europa Środkowo-Wschodnia rośnie teraz bardzo szybko, za to zachodnia część kontynentu znacząco zwolniła. Nadal są to jednak pozytywne wyniki, co ma duży wpływ na polskie zakłady, produkujące głównie na eksport. W tym roku produkcja jest o kilka procent wyższa niż rok temu – mówi Adam Cich, dyrektor generalny Electrolux na Europę Środkowo-Wschodnią oraz prezes organizacji producentów CECED Polska.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Analizy Rzeczpospolitej
Analiza danych mocno zyskuje na znaczeniu
Analizy Rzeczpospolitej
Budownictwu potrzeba prewencji
Analizy Rzeczpospolitej
Nowe technologie wspierają mury
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Analizy Rzeczpospolitej
Weryfikacja kontrahenta, czyli ocena szans i zagrożeń w sektorze TSL
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama