W najbliższych trzech latach inwestycje branży wyniosą ok. 2 mld zł, tylko jeśli chodzi o już zapowiedziane projekty. A można spodziewać się ogłoszenia kolejnych. W 2016 r. z taśm produkcyjnych zjechało 22,4 mln sztuk sprzętu, w tym roku po pierwszym kwartale widać wzrost o kilka procent.
- W sprzedaży AGD to Europa Środkowo-Wschodnia rośnie teraz bardzo szybko, za to zachodnia część kontynentu znacząco zwolniła. Nadal są to jednak pozytywne wyniki, co ma duży wpływ na polskie zakłady, produkujące głównie na eksport. W tym roku produkcja jest o kilka procent wyższa niż rok temu – mówi Adam Cich, dyrektor generalny Electrolux na Europę Środkowo-Wschodnią oraz prezes organizacji producentów CECED Polska.
Sprzęt AGD to też jedna z polskich specjalności eksportowych. Na rynki zagraniczne trafia średnio ponad 80 proc. produkcji z zakładów zlokalizowanych w naszym kraju. Eksport to już ponad 16 mld zł rocznie i nadal rośnie.
– Zarówno rynek dużego, jak i małego AGD w Polsce notuje kolejny rok wzrostu. Jednocześnie, wyraźnie widoczne są przetasowania w poszczególnych grupach towarowych – mówi Piotr Płochocki, założyciel marki MPM.
Nowe projekty
Dynamika jeszcze przyśpieszy, ponieważ szykują się nowe projekty. Swój pierwszy zakład produkujący pralki chce w Polsce zbudować niemiecki koncern Miele. – Zakład ruszy w 2020 r., koszt inwestycji to 44 mln euro, a zatrudnienie znajdzie w nim 300 osób – podaje biuro prasowe Miele.