...a oni depczą im po piętach

W rozdrobnionym przemyśle kosmetycznym w Polsce wszystko jeszcze jest możliwe - szczególnie wśród większych i średnich krajowych firm. Wiele z nich ma za sobą okres przyspieszonego wzrostu. a teraz kończy albo planuje inwestycje w rozwój i unowocześnienie produkcji, tak by móc rozpocząć nowy, tym razem globalny etap ekspansji.

Publikacja: 07.11.2017 19:44

...a oni depczą im po piętach

Foto: Fotorzepa/Agnieszka Murak

Szymon Tochman, dyrektor Beiersdorf Manufacturing Poznań

Nivea Polska, operacyjna spółka koncernu Beiersdorf, rywalizuje z L'Oreal Polska o pozycję lidera rynku kosmetyków, a jego spółka produkcyjna, Beiersdorf Manufacturing Poznań, jest jednym z największych zakładów branży kosmetycznej w Polsce. Poznańska fabryka działająca od 2001 r. i rozbudowana w latach 2005–2008 wytwarza głównie kremy pielęgnacyjne Nivea, produkty Nivea Men i dermokosmetyki Eucerin. W ostatnich pięciu latach Beiersdorf zainwestował prawie 135 mln zł w rozwój zakładu, który w ubiegłym roku wyprodukował 153,4 mln sztuk kosmetyków. W tym roku chce osiągnąć 190 mln sztuk. Ok. 90 proc. produkcji trafia na eksport do ponad 50 krajów świata.

Andrzej Malinowski, dyrektor zarządzający Eveline Cosmetics

Działająca od 1983 r. firma Eveline Cosmetics to jeden z najbardziej dynamicznych krajowych producentów i czołowy eksporter kosmetyków do pielęgnacji i makijażu. Podkreśla, że wielkość sprzedaży zwiększa w dwucyfrowym tempie. Spółka, której przychody analitycy Polityki Insight szacują na ponad 200 mln zł, jest w Polsce liderem sprzedaży w pielęgnacji antycellulitowej oraz na rynku odżywek do paznokci. Aż 80 proc. sprzedaży Eveline Cosmetics stanowi eksport – jej produkty trafiają do ponad 80 krajów świata. Spółka zainwestowała w ostatnich latach ok. 15 mln zł w rozbudowę infrastruktury produkcyjnej i logistycznej wraz z nowoczesną bazą magazynową oraz Centrum Badań i Rozwoju.

Marek Bielenda, prezes Bielenda Kosmetyki Naturalne

Z niewielkiego biznesu, który w 1990 r. założyła Barbara Bielenda, krakowska Bielenda Kosmetyki Naturalne rozwinęła się w prężną spółkę. Od 2010 r. kierują nią dwaj synowie założycielki: prezes Marek Bielenda odpowiada za rozwój kosmetyki detalicznej, a wiceprezes Jacek Bielenda zarządza marką Bielenda Professional i działem eksportu. Ostatnie dwa lata były okresem dynamicznego rozwoju firmy. Jej przychody wzrosły w tym czasie o ponad 30 proc. i w tym roku mają przekroczyć 100 mln zł. Ponad 11 proc. sprzedaży zapewnia eksport – już do 45 krajów. W związku z szybko rosnącymi zamówieniami Bielenda planuje budowę nowego zakładu, który podwoi jej moce produkcyjne.

Krzysztof Pałyska, prezes i założyciel firmy Bell

Firma, która w 1983 r. zaczęła działalność od produkcji opakowań do kosmetyków i dezodorantów roll-on, wyrosła w ostatnich latach na jednego z największych i najbardziej znanych polskich producentów kosmetyków do makijażu. Zaczęła je wytwarzać na początku lat 90. i szybko zwiększała produkcję – zarówno pod swoją marką, jak i pod markami kontrahentów. Dzisiaj Bell wytwarza już ok. 50 mln sztuk kosmetyków rocznie. W ostatnich latach, m.in. dzięki współpracy z siecią Biedronka, firma niemal podwoiła przychody ze sprzedaży, które w ubiegłym roku wyniosły 170 mln zł. Produkcja na zlecenie (private label), która prawie w całości trafia za granicę, zapewnia obecnie ok. 45 proc. przychodów Bell.

Marek Łaskowski, dyrektor zarządzający, Laboratorium Kosmetyczne Joanna

Działająca od 35 lat spółka to największy krajowy gracz na polskim rynku kosmetyków do włosów – w tym zwłaszcza koloryzacji. Firma, która początkowo wytwarzała płyn do trwałej ondulacji, ma dziś w ofercie ponad 400 produktów. Wśród nich dominują preparaty do koloryzacji, pielęgnacji i stylizacji włosów, ale od ośmiu lat Joanna konkuruje też na rynku kosmetyków do pielęgnacji ciała oraz depilacji. Spółka wytwarza ok. 38 mln sztuk kosmetyków rocznie, w ubiegłym roku zanotowała 130 mln zł przychodów ze sprzedaży. 10 proc. przychodów zapewnił eksport do 30 państw. Rosnąca sprzedaż skłoniła firmę do rozbudowy fabryki, która w 2016 r. powiększyła się o trzecią już halę produkcyjną.

Józef Szmich, założyciel i wiceprezes Delia Cosmetics

Działająca od 1989 r. rodzinna firma zaczęła biznes od produkcji tzw. białej henny (rozjaśniacza do włosów), a dzisiaj wytwarza niemal wszystkie rodzaje kosmetyków, poza perfumerią. – Jesteśmy liderem w produkcji henny do brwi i rzęs – podkreśla Józef Szmich, założyciel i wiceprezes firmy (od 2015 r. spółką zarządza jego syn, Karol). Ostatnie lata przyniosły szybki rozwój. W ub. roku sprzedaż wzrosła o prawie 17 proc., do 60 mln zł. Pomógł w tym rozwój eksportu, który zapewnia już ok. 1/3 przychodów. Swoje kosmetyki firma sprzedaje już do 72 krajów. Wytwarza je w dwóch fabrykach: przed dwoma laty do zakładu w Rzgowie dołączyła nową fabrykę – w Konstantynowie Łódzkim.

Szymon Tochman, dyrektor Beiersdorf Manufacturing Poznań

Nivea Polska, operacyjna spółka koncernu Beiersdorf, rywalizuje z L'Oreal Polska o pozycję lidera rynku kosmetyków, a jego spółka produkcyjna, Beiersdorf Manufacturing Poznań, jest jednym z największych zakładów branży kosmetycznej w Polsce. Poznańska fabryka działająca od 2001 r. i rozbudowana w latach 2005–2008 wytwarza głównie kremy pielęgnacyjne Nivea, produkty Nivea Men i dermokosmetyki Eucerin. W ostatnich pięciu latach Beiersdorf zainwestował prawie 135 mln zł w rozwój zakładu, który w ubiegłym roku wyprodukował 153,4 mln sztuk kosmetyków. W tym roku chce osiągnąć 190 mln sztuk. Ok. 90 proc. produkcji trafia na eksport do ponad 50 krajów świata.

Pozostało 85% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Polska na celowniku najemców
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Analizy Rzeczpospolitej
Transport i magazyny przeładowane problemami finansowymi
Analizy Rzeczpospolitej
Wielkie pudła? Współczesne magazyny to coś więcej
Analizy Rzeczpospolitej
Inwestorzy garną się nad Wisłę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle