Odsyłanie pacjentów do „ich" rejonu, choć dawno zniesiono rejonizację, a także brak informacji o tym, że po receptę przy chorobie przewlekłej można wysłać kogoś z rodziny czy zamówić wizytę domową, to tylko kilka z wielu problemów. Opublikowany właśnie poradnik dla pacjenta, opracowany przez koalicję Razem dla Zdrowia, chce pomóc pacjentowi w zgłębianiu tajników systemu ochrony zdrowia. W pracę nad poradnikiem zaangażowali się przedstawiciele Naczelnej Izby Lekarskiej, Naczelnej Izby Aptekarskiej (NIA) oraz Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych.

– Skomplikowane przepisy i biurokracja sprawiają, że aż 46 proc. czasu porady lekarskiej i 63 proc. czasu dla pacjenta w szpitalu przeznaczają na wypełnianie dokumentacji – mówił prezes NIL Maciej Hamankiewicz. Jego zdaniem pacjentom i lekarzom mogliby pomóc aptekarze, tak jak w Wielkiej Brytanii, wykonując część prostych badań. Takie rozwiązania zakłada projekt ustawy o zawodzie farmaceuty, nad którym resort zdrowia pracuje razem z NIA.

Podręcznik dla pacjenta to, zdaniem jego autorów, wstęp do projektów rozwiązań legislacyjnych.