fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Zdrowie

5 badań, które warto zrobić przed odchudzaniem

Najbardziej skuteczne diety są skrojone na miarę, czyli zindywidualizowane i dopasowane do ewentualnych jednostek chorobowych.
Adobe Stock
Jeśli kolejna dieta nie zadziałała, a zamiast utraty zbędnych kilogramów pojawił się efekt jojo – czas zmienić podejście do odchudzania. W ustaleniu skutecznej strategii żywieniowej pomoże wykonanie kilku badań – czytamy w medonet pl.

Chociaż istnieją pewne uniwersalne zasady odchudzania, to jednak każdy organizm jest inny i nie ma diety, która byłaby odpowiednia dla wszystkich. Podstawowym warunkiem redukcji masy ciała jest deficyt energetyczny – musimy zacząć dostarczać organizmowi mniej kalorii, niż potrzebuje. Dietetycy podkreślają jednak, że oparcie diety tylko na tej jednej regule to jeden z najczęstszych błędów.

Czytaj też: 5 błędów, przez które tyjemy zamiast tracić na wadze

Najpierw powinniśmy dowiedzieć się, w jakiej kondycji jest nasz organizm, czy nie brakuje nam witamin oraz minerałów, czy nie mamy problemów z metabolizmem, które wymagają specjalnego podejścia do żywienia.

Jak pisze medonet.pl wybór diety powinniśmy zacząć od zrobienia morfologii krwi. To podstawowe badanie, które  pozwoli w sposób przekrojowy ocenić zdrowie. Niskie poziomy erytrocytów, hemoglobiny i hematokrytu mogą świadczyć o anemii oraz niedoborach żelaza, kwasu foliowego lub witaminy B12, z kolei zbyt wysokie - o odwodnieniu. Ogólne badanie krwi daje nam bardzo wiele wskazówek, na których możemy oprzeć wstępną diagnozę, a także dowiedzieć się, jakie badania wykonać w następnej kolejności.

1. Poziom glukozy we krwi

Glikemia na czczo to podstawowe badanie przeprowadzane w celu oceny poziomu cukru we krwi. Chociaż nie daje całościowego obrazu wahań stężenia glukozy w organizmie, poranna hiperglikemia wskazuje na problemy z gospodarką cukrową. Dalsza diagnostyka – pomiar stężenia insuliny i hemoglobiny glikowanej pozwalają potwierdzić insulinooporność czy cukrzycę. Jeśli okaże się, że mamy cukrzycę, musimy pamiętać, że wymaga ona nie tylko właściwej diety, ale również stałych konsultacji z diabetologiem i odpowiednio dobranego leczenia.

Czytaj też: Cukrzyca – dlaczego warto schudnąć w pasie

2. Hormony tarczycy

Zaburzenia hormonalne są jednym z głównych czynników, które mogą utrudniać odchudzanie. Dlatego tak ważne jest sprawdzenie TSH, czyli tyreotropiny, hormonu regulującego pracę tarczycy. W przypadku zbyt wysokiego lub zbyt niskiego wyniku TSH konieczne będzie określenie poziomu wolnej trójjodotyroniny (fT3) i wolnej tyroksyny (fT4). Na tej podstawie można określić, czy zmagasz się niedoczynnością tarczycy, której zwykle towarzyszy tycie. Lub odwrotnie – z nadczynnością, która najczęściej prowadzi do chudnięcia. Dodatkowo warto wykonać badanie poziomu przeciwciał anty-TPO, których podwyższone stężenie może świadczyć o chorobie Hashimoto. Do najczęstszych objawów tej choroby należy właśnie przybieranie na wadze, zmęczenie, senność, suchość skóry, wypadanie włosów i zaparcia.

3. Poziom kortyzolu

Kortyzol, czyli hormon stresu jest wydzielany przez nadnercza, a dokładnie przez warstwę pasmowatą kory nadnerczy. Ma wpływ na gospodarkę węglowodanową, białkową, tłuszczową, a także wodno-elektrolitową. Jego poziom jest naturalnie podwyższony rano, w czasie aktywności fizycznej i w silnym stresie. Przewlekłe wydzielanie zwiększonych ilości kortyzolu wiąże się ze wzrostem stężenia glukozy we krwi, co w konsekwencji może prowadzić do rozwoju cukrzycy, otyłości, a także nadciśnienia. Wzrasta także ryzyko wystąpienia zawału serca.

Czytaj też: Co zjeść na kolację, by lepiej spać i nie tyć

4. Pomiar ciśnienia

Ciśnienie tętnicze możemy zmierzyć samodzielnie w domu, u lekarza lub w jednej z wielu aptek. Nadciśnienie tętnicze, czyli wynik powyżej 140/90 mmHg będzie wymagało modyfikacji w diecie. Przede wszystkim ograniczenia soli, alkoholu i tłuszczów, zwłaszcza nasyconych. Polecane diety w tym wypadku to śródziemnomorska, DASH i zdobywająca coraz większą popularność Eco-Atkins.

Czytaj też: Dieta ketogeniczna nie musi być szkodliwa

5. Poziom cholesterolu

Osobom z dużą nadwagą dietetycy zalecają wykonanie lipidogramu, czyli analizy poziomów poszczególnych frakcji cholesterolu we krwi. Nieprawidłowe wartości mogą oznaczać zaburzenia gospodarki tłuszczowej. W takim wypadku należy zmodyfikować dietę w taki sposób, żeby wyrównać poziom lipidów we krwi.

Czytaj też: Coraz więcej fałszywych informacji o cholesterolu

Poza badaniami podstawowymi, które dają nam ogólny zarys funkcjonowania naszego organizmu i są fundamentalne do ustalenia odpowiedniej diety, warto wykonać kilka innych. Próby wątrobowe (ALAT i ASPAT) pozwolą ocenić funkcjonowanie wątroby i nerek, a odczyn Biernackiego (OB) i poziom białka C-reaktywnego (CRP) pokażą czy w twoim organizmie rozwija się stan zapalny. Analiza moczu jest również przykładem przydatnego badania przed odchudzaniem. Zmiany w kolorze mogą świadczyć o uszkodzeniu mięśni czy rozpadzie czerwonych krwinek. Przyczyną braku przejrzystości są zwykle stany zapalne lub dna moczanowa. Z kolei testy w kierunku alergii pokarmowych i testy w kierunku nietolerancji pokarmowych pozwolą wyeliminować z twojej diety produkty, które wywołują niepokojące objawy takie jak: bóle brzucha, wymioty, biegunki czy zmiany skórne.

Źródło: medonet.pl, rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA