fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Zdrowie

Co ułatwi zasypianie? Ciepła kąpiel na… ochłodzenie organizmu

Sposób na kłopoty ze snem? Książka, ciepły napój i relaks w kąpieli.
Adobe Stock
Dla wielu osób wieczorna kąpiel to rytuał, który ułatwia odprężenie się po całym dniu i zapewnia dobry sen. Okazuje się, że taki relaks najlepiej działa na 1,5 godziny przed pójściem do łóżka – informuje Onet przytaczając badania naukowców z Uniwersytetu Teksańskiego w Austin.

Dobroczynne działanie wieczornej kąpieli lub prysznica znane jest większości z doświadczenia. Zanurzenie się w ciepłej wodzie i zmycie z siebie zanieczyszczeń całego dnia zwiększa uczucie odprężenia i komfortu.

Ostatnio naukowcy postanowili się bliżej przyjrzeć wpływowi kąpieli na proces zasypiania i nocnej regeneracji organizmu.

Jak tłumaczą specjaliści zarówno cykl snu i czuwania, jak i temperatura ciała, podlegają rytmowi dobowemu. W ciągu dnia (stan aktywności) temperatura jest nieco wyższa, niż w ciągu nocy (stan spoczynku). Jej wartość zaczyna spadać około godziny przed zwyczajową porą położenia się do łóżka. Rośnie natomiast w godzinach porannych, pobudzając organizm do działania.

Według naukowców ogrzanie ciała wodą o temperaturze od około 40 do 42,5 stopni Celsjusza pozwala pobudzić krążenie krwi, zwłaszcza w dystalnych częściach ciała (dłoniach i stopach), co w konsekwencji prowadzi do obniżenia ciepłoty organizmu, a tym samym przygotowania go do zapadnięcia w sen.

Ciepła kąpiel lub prysznic około 1-2 godzin (optymalnie 1,5 godziny) przed snem pozwala "odciągnąć" ciepło z centralnych partii ciała do części peryferyjnych i wspomóc naturalny proces ochładzania organizmu – czytamy w Onecie.

Na podstawie analizy ponad 5 tys. badań naukowcy wyliczyli, że taka kąpiel może skrócić czas zasypiania przeciętnie o 10 minut, a w dodatku poprawić wydajność snu oraz jego subiektywną jakość.

Źródło: Onet
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA