Czy polskie instytucje i przedsiębiorstwa są ważnym odbiorcą kredytów EBI?
Polska jest jednym z najważniejszych partnerów Europejskiego Banku Inwestycyjnego, dla którego jednym z głównych priorytetów jest wspomaganie finansowania rozbudowy infrastruktury – w tym transportowej. W latach 1990–2017 bank udzielił polskim podmiotom kredytów wartości ponad 32 mld euro na 138 projektów transportowych. Średnia wartość projektu wyniosła 235 mln euro. Z wymienionej sumy kredyty na budowę czy modernizacje dróg sięgnęły 22 mld euro, na koleje 5 mld i na transport miejski 4 mld. Reszta przypadła na transport lotniczy i morski. W 2018 r. doszły jeszcze cztery projekty transportowe za miliard euro.
Jak wyglądają kredyty dla Polski na tle innych kredytobiorców?
Polska jest bardzo aktywna, bo kredyty udzielone np. w 2018 r. odpowiadają za 7,5 proc. całego finansowania udzielonego w tym czasie przez bank, podczas gdy udziały Polski w kapitale EBI wynoszą jedynie ok. 2 proc. W liczbach bezwzględnych Grupa Europejskiego Banku Inwestycyjnego (w jej skład wchodzi także Europejski Fundusz Inwestycyjny) udzieliła Polsce w 2018 r. kredytów wartości 4,8 mld euro, z czego na infrastrukturę trafiło ponad 1,7 mld, na wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw ponad 1,5 mld euro, na klimat i ochronę środowiska 0,8 mld i na innowacje oraz kształcenie 0,7 mld euro. Te cztery sektory są priorytetowe dla Grupy EBI.
Czy w najbliższych latach EBI zamierza zmienić priorytety polityki kredytowej?