Jak zgłosić utratę i zawiesić dowód osobisty przez internet

Utratę dowodu osobistego najlepiej szybko zgłosić przez internet. Jak się okazuje zgubienie albo kradzież dokumentu to nie mały problem wśród turystów. Ministerstwo cyfryzacji podaje, że od początku wakacji ponad 6 tys. osób poinformowało on-line o tym fakcie.

Publikacja: 08.08.2020 10:30

Jak zgłosić utratę i zawiesić dowód osobisty przez internet

Foto: Adobe Stock

Nowe dokumenty tzw. e-dowody można zawiesić na 14 dni. Tak samo można to zrobić za pośrednictwem sieci.

- W sumie od początku wakacji dokładnie 6232 Polaków zgłosiło przez internet zaginięcie dowodu osobistego – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Rok temu, w tym samym czasie, z tej możliwości skorzystało ponad dwa razy mniej osób. Nie jest to dowód na to, że częściej gubimy dokumenty. Nasza usługa jest po prostu coraz bardziej popularna – dodaje szef MC.

Jak zgłosić zaginięcie dowodu on-line

Potrzebny do tego będzie Profil Zaufany. Profil w łatwy i szybki sposób można założyć poprzez konto w banku.

Czytaj także: Już jest tymczasowy profil zaufany

Istnieją dwie drogi zgłoszenia utraty dowodu osobistego. Wszystko zależy od tego, czy masz tradycyjny dowód bez warstwy elektronicznej odebranych przed 4 marca 2019 r., czy Twój dokument to e-dowód.

Tradycyjny dowód

W pierwszym przypadku należy wejść na stronę gov.pl i wybrać e-usługę „Zgłoś utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego – unieważnij dowód", a następnie kliknąć w przycisk "Wyślij zgłoszenie".

Następnie trzeba wybrać odpowiednie zgłoszenie czyli utratę albo uszkodzenie dowodu. Uszkodzenie wymaga dostarczenie zniszczonego dowodu do placówki urzędu, który go wydał. W następnej kolejności należy przycisnąć "Unieważnij dowód". System poprosi o użycie profilu zaufanego i potwierdzenie unieważnienia kodem SMS.

- Dokument zostanie unieważniony od razu, gdy zgłosimy jego utratę albo uszkodzenie. Nawet jeśli zrobimy to w nocy lub w weekend. Unieważnienie dowodu osobistego nie wymaga działania urzędnika. System sam zweryfikuje nasze dane - tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Aby upewnić się, że dowód został unieważniony petentom udostępniono usługę pn. "Sprawdź, czy dowód osobisty jest unieważniony lub zawieszony".

E-dowód

Dokument z warstwą elektroniczna można w odróżnieniu od dowodu tradycyjnego zawiesić na 14 dni. Można go oczywiście również od razu unieważnić.

- Właściciel e-dowodu, który nie wie, gdzie jest jego dokument, ale jednocześnie liczy na to, że go znajdzie - może zawiesić swój dowód na 14 dni – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Jeśli w tym czasie nie cofnie zawieszenia, dowód zostanie automatycznie unieważniony. Jeśli zawieszenie zostanie cofnięte w ciągu dwóch tygodni, e-dowód znowu będzie ważny. Wnioski o zawieszenie i odwieszenie e-dowodu także, oczywiście, można zgłaszać przez internet – dodaje szef MC.

Po wejściu na stronę GOV.pl należy wybrać usługę "Zgłoś lub cofnij zawieszenie e-dowodu" i zalogować się profilem zaufanym. Następnie trzeba wybrać, czy zawiesić e-dowód, cofnąć jego zawieszenie. Ministerstwo potwierdza, że usługa ta działa automatycznie i jest powiązana z Rejestrem Dowodów Osobistych.

Zawieszenie e-dowód powoduje jego czasową nieważność. W związku z tym zawieszeniu ulegną także wszystkie wgrane w dokument certyfikaty. Używanie dowodu w czasie jego zawieszenia nie będzie ważne i nie ulegną zmianie po odwieszeniu.

Nowy dokument

Po unieważnieniu dowodu osobistego należy złożyć wniosek o nowy dokument. Znów najwygodniej będzie to zrobić on-line! Wystarczy skorzystać z e-usługi "Uzyskaj dowód osobisty".

Według statystyk dniem, kiedy Polacy najczęściej korzystają z możliwości zgłoszenia online utraty dowodu osobistego jest poniedziałek. 29 czerwca br. zgłoszono utratę aż 315 dokumentów. Pamiętajmy, że zgubienie albo kradzież dowodu należy zgłosić również do banku.

Nowe dokumenty tzw. e-dowody można zawiesić na 14 dni. Tak samo można to zrobić za pośrednictwem sieci.

- W sumie od początku wakacji dokładnie 6232 Polaków zgłosiło przez internet zaginięcie dowodu osobistego – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Rok temu, w tym samym czasie, z tej możliwości skorzystało ponad dwa razy mniej osób. Nie jest to dowód na to, że częściej gubimy dokumenty. Nasza usługa jest po prostu coraz bardziej popularna – dodaje szef MC.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
ZUS
ZUS przekazał ważne informacje na temat rozliczenia składki zdrowotnej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Prawo karne
NIK zawiadamia prokuraturę o próbie usunięcia przemocą Mariana Banasia
Aplikacje i egzaminy
Znów mniej chętnych na prawnicze egzaminy zawodowe
Prawnicy
Prokurator Ewa Wrzosek: Nie popełniłam żadnego przestępstwa
Prawnicy
Rzecznik dyscyplinarny adwokatów przegrał w sprawie zgubionego pendrive'a