Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało katalog nowych e-usług administracji publicznej planowanych do końca 2017 roku. Są to nie tylko nowe usługi cyfrowe, ale również nowe formularze elektroniczne, które zostaną poprawione lub zmodyfikowane, by korzystanie z nich było bardziej przyjazne i intuicyjne dla obywatela.
Największą nowością będzie możliwość elektronicznej rejestracji narodzin dziecka. Obecnie czynność ta wymaga osobistego stawiennictwa w urzędzie. Tymczasem konieczność załatwiania formalności jest jedną z ostatnich rzeczy, o jakich myślą rodzice, gdy na świat przychodzi ich potomstwo.
Pierwszym krokiem ma być pilotaż przeprowadzony wspólnie ze szpitalem w Ełku. Rejestracji narodzin w USC będzie tam można dokonać za pośrednictwem pracownika szpitala na podstawie specjalnego pełnomocnictwa. Ma to na celu pokazanie, że nawet bez zmiany procedur administracyjnych można szukać niestandardowych rozwiązań, które ułatwiają życie obywatelom. W drugim etapie zostanie opracowany odpowiedni wniosek, który rodzice będą mogli złożyć sami drogą elektroniczną. Ostateczny termin wdrożenia e-usługi jest uzależniony od terminu wejścia w życie niezbędnych do tego zmian prawnych.
Ułatwienia pojawią się również przy uzyskiwaniu odpisów aktu stanu cywilnego. Pojawi się nowy, bardziej przyjazny formularz oraz możliwość dokonania płatności on-line za wydanie odpisu
W drugiej połowie tego roku będzie można korzystać z nowych, przyjaznych formularzy m.in. do zgłaszania on-line utraty dowodu osobistego czy zbycia pojazdu. Kierowcy zyskają dodatkowo możliwość prostszego składania wniosku o wydanie prawa jazdy. Do tej pory mogli go złożyć elektronicznie, ale następnie musieli dostarczyć zaświadczenie lekarskie do urzędu. Poprawiona usługa obejmie wypełnienie wniosku i obsługę orzeczenia lekarskiego, dzięki czemu nie będzie potrzeby dostarczania papierowego dokumentu