Narodziny dziecka i sprzedaż samochodu zgłosimy urzędowi on line

Obywatele będą mogli on line zgłosić narodziny dziecka, sprzedaż samochodu, utratę dowodu osobistego, a także odwołać się od decyzji administracyjnej i złożyć wniosek o informację publiczną.

Aktualizacja: 09.06.2017 11:04 Publikacja: 09.06.2017 10:25

Narodziny dziecka i sprzedaż samochodu zgłosimy urzędowi on line

Foto: www.sxc.hu

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało katalog nowych e-usług administracji publicznej   planowanych do końca 2017 roku. Są to nie tylko nowe usługi cyfrowe, ale również nowe formularze elektroniczne, które zostaną poprawione lub zmodyfikowane, by korzystanie z nich było bardziej przyjazne i intuicyjne dla obywatela.

Największą nowością będzie możliwość elektronicznej rejestracji narodzin dziecka. Obecnie czynność ta wymaga osobistego stawiennictwa w urzędzie. Tymczasem konieczność załatwiania formalności jest jedną z ostatnich rzeczy, o jakich myślą rodzice, gdy na świat przychodzi ich potomstwo.

Pierwszym krokiem ma być pilotaż przeprowadzony wspólnie ze szpitalem w Ełku. Rejestracji narodzin w USC będzie tam można dokonać za pośrednictwem pracownika szpitala na podstawie specjalnego pełnomocnictwa. Ma to na celu pokazanie, że nawet bez zmiany procedur administracyjnych można szukać niestandardowych rozwiązań, które ułatwiają życie obywatelom. W drugim etapie zostanie opracowany odpowiedni wniosek, który rodzice będą mogli złożyć sami drogą elektroniczną. Ostateczny termin wdrożenia e-usługi jest  uzależniony od terminu wejścia w życie niezbędnych do tego zmian prawnych.

Ułatwienia pojawią się również przy uzyskiwaniu odpisów aktu stanu cywilnego. Pojawi się nowy, bardziej przyjazny formularz oraz możliwość dokonania płatności on-line za wydanie odpisu

W drugiej połowie tego roku będzie można korzystać z nowych, przyjaznych formularzy m.in. do zgłaszania on-line utraty dowodu osobistego czy zbycia pojazdu. Kierowcy zyskają dodatkowo możliwość prostszego składania wniosku o wydanie prawa jazdy. Do tej pory mogli go złożyć elektronicznie, ale następnie musieli dostarczyć zaświadczenie lekarskie do urzędu. Poprawiona usługa obejmie wypełnienie wniosku i obsługę orzeczenia lekarskiego, dzięki czemu nie będzie potrzeby dostarczania papierowego dokumentu

Poprawiony ma zostać elektroniczny wniosek o wypłatę świadczenia 500+. Chodzi o to, by składanie tego wniosku było jak najprostsze i możliwie jak najbardziej zautomatyzowane. Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej ma również w planach wprowadzenie kilku nowych kreatorów on-line.

Również przedsiębiorcy zyskają kilka nowych możliwości kompleksowego załatwiania spraw drogą elektroniczną. Ministerstwo Rozwoju chce wprowadzić m.in. e-usługę uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców oraz zmiany danych wpisanych do rejestru działalności regulowanej w zakresie usług detektywistycznych.

Gdzie będzie można znaleźć usługi? Te, których gospodarzem jest Ministerstwo Cyfryzacji lub Ministerstwo Cyfryzacji wspólnie z innymi resortami, dostępne będą na portalu Obywatel.gov.pl. Przygotowywane przez Ministerstwo Rodziny dodatkowo znajdą się na portalu Emp@tia, a przez Ministerstwo Rozwoju - na portalu Biznes.gov.pl.

W drugiej połowie tego roku w kolejnych kilku bankach pojawi się możliwość potwierdzania Profilu Zaufanego (eGO) za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Dzięki temu zdecydowana większość osób, które korzystają z usług banków on-line, będzie mogła założyć Profil Zaufany (eGO) bez potrzeby wychodzenia z domu.

Wszyscy Polacy, którzy będą mieć na to ochotę, będą mogli korzystać nie tylko z mobilnej wersji dowodu osobistego (obecnie program jest testowany w pilotażu), ale też mobilnego prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego samochodu oraz mobilnej wersji potwierdzenia polisy OC. Jednym słowem – wszystkiego, czego kierowca potrzebuje przy kontroli drogowej. Dzięki „pakietowi kierowcy" ci, którzy będą korzystać z mDokumentów będą więc mogli niebawem wychodzić z domu z telefonem komórkowym i kluczykami do auta. Będzie to szczególnie przydatne w przypadkach, gdy zapomni się dokumentów w tradycyjnej formie.

Poniżej prezentujemy pełną listę usług planowanych do wdrożenia w drugiej połowie tego roku wraz z wyszczególnieniem resortów, które za daną usługę odpowiadają. Trzeba zaznaczyć jednak, że wszystkie wymienione e-usługi zależne są nie tylko od sprawności resortowych informatyków, ale przede wszystkim od toku legislacji.

Co jeszcze obywatele będą mogli zrobić on line? M.in.:

- wysłać wniosek o dostęp do informacji publicznej. Wraz z formularzem wniosku będzie udostępniona lista adresowa podmiotów publicznych dostępnych na ePUAP, co pozwoli szybciej wybrać adresata pisma. Odpowiedź obywatel otrzyma na swoją skrzynkę ePUAP lub wskazany adres e-mail,

- skontaktować się z administracją przy użyciu dedykowanego formularza w najczęściej załatwianych sprawach, np. odwołania od decyzji administracyjnej, skarg i wniosków, petycji,

- zgłosić zbycia pojazdu do właściwego starosty z możliwością powiadomienia zakładu ubezpieczeniowego,

- uzyskać odpis Aktu Stanu Cywilnego i opłacić go on-line - nowy, przyjazny formularz umożliwi  elektroniczne składanie wniosku o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego z możliwością płatności on-line (przelewy),

- złożyć wniosek o wydanie prawa jazdy z elektronicznym zaświadczeniem lekarskim - usługa obejmuje wydanie orzeczenia lekarskiego na ePUAP, dzięki temu po wizycie lekarskiej nie ma potrzeby dostarczania papierowego dokumentu do urzędu.

Lista e-usług planowanych do uruchomienia w tym roku liczy w sumie 32 pozycji, ale Ministerstwo zastrzega, że może się jeszcze rozszerzyć o kolejne.

Zobacz:

usługi cyfrowe polskiej administracji zrealizowane w okresie grudzień 2015 - czerwiec 2017 (pdf)

usługi cyfrowe polskiej administracji planowane w okresie lipiec-grudzień 2017 (pdf)

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało katalog nowych e-usług administracji publicznej   planowanych do końca 2017 roku. Są to nie tylko nowe usługi cyfrowe, ale również nowe formularze elektroniczne, które zostaną poprawione lub zmodyfikowane, by korzystanie z nich było bardziej przyjazne i intuicyjne dla obywatela.

Największą nowością będzie możliwość elektronicznej rejestracji narodzin dziecka. Obecnie czynność ta wymaga osobistego stawiennictwa w urzędzie. Tymczasem konieczność załatwiania formalności jest jedną z ostatnich rzeczy, o jakich myślą rodzice, gdy na świat przychodzi ich potomstwo.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego