Błędy w fakturach otrzymanych od kontrahentów wpływają na prawo do odliczenia podatku naliczonego dla nabywcy towarów lub usług. Warto się zatem zastanowić co powinien zrobić podatnik w przypadku, gdy kontrahent dokonujący tzw. transakcji ruchomej w łańcuchu dostaw (WDT), wykazuje w fakturze kwotę VAT w wysokości 23 proc. z tytułu krajowej dostawy towarów.
Przykład
Spółka X nabyła towary od czeskiego kontrahenta, które to towary kontrahent nabył z kolei od czeskiego producenta. Kontrahent zarejestrował się do celów VAT w Polsce oraz w Czechach. Towary te zostały przetransportowane przez kontrahenta bezpośrednio z terytorium Czech od producenta (gdzie towary znajdowały się od początku) do zakładu spółki X w Polsce. Organizacją transportu zajął się kontrahent. Zgodnie z ustalonymi warunkami handlowymi pierwsza dostawa towarów (między producentem a kontrahentem) odbyła się na warunkach FCA Praga według Incoterms 2010, natomiast druga (między kontrahentem a spółką X) na podstawie reguł CPT Katowice według Incoterms 2010. Kontrahent wystawił fakturę dokumentującą krajową dostawę towarów z wykazanym podatkiem w stawce 23 proc.
W pierwszej kolejności trzeba ustalić z jaką czynnością opodatkowaną po stronie spółki X mamy do czynienia w podanym stanie faktycznym. Jest to bowiem kluczowe do ustalenia skutków podatkowych tej transakcji (w tym prawa do odliczenia podatku naliczonego). Jeżeli towary zostały przemieszczone bezpośrednio od czeskiego producenta (z Czech) do spółki X (do Polski), a w transakcji brały udział podmioty z siedzibami w różnych krajach Unii Europejskiej, to należy odnieść się do przepisów dotyczących zasad opodatkowania tzw. transakcji łańcuchowych >patrz ramka.
Pomocne orzecznictwo TSUE
W celu lepszego zrozumienia przepisów dotyczących dostaw łańcuchowych, warto odnieść się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 16 grudnia 2010 r. (sprawa C-430/09, Euro Tyre Holding BV przeciwko Staatssecretaris van Financiën), na podstawie którego można wysnuć wniosek, że w sytuacji, gdy organizacją transportu zajmuje się pierwszy w kolejności (albo ostatni) podmiot w łańcuchu, który również posiada prawo do rozporządzania towarem, to transport należy przypisać jego dostawie. Natomiast jeżeli transport jest organizowany przez podmiot, który jednocześnie nabywa i dostarcza towary (pośrednik), to należy każdorazowo badać warunki dostaw realizowanych transakcji. Transport należy przy tym przyporządkować pierwszej dostawie, jeżeli pierwszy nabywca uzyskał prawo do rozporządzania towarem jak właściciel na terytorium państwa członkowskiego pierwszej dostawy, a jednocześnie prawo do rozporządzania towarem jak właściciel zostało przeniesione na drugiego nabywcę w państwie członkowskim przeznaczenia transportu.
Przykład
Jeżeli transport organizuje pośrednik (w naszym przykładzie: czeski kontrahent), który uzyskał prawo do rozporządzania towarami jak właściciel na terytorium państwa członkowskiego pierwszej dostawy (w Czechach), to transport należy przypisać jego nabyciu, ale tylko jeżeli prawo do rozporządzania towarem jak właściciel zostało przeniesione na drugiego z kolei nabywcę (spółkę X) w państwie członkowskim zakończenia transportu (w Polsce). Z kolei jeżeli przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na ostatecznego nabywcę (spółkę X) nastąpiłoby w kraju rozpoczęcia wysyłki (Czechach), to transport należy przypisać dostawie pośrednika (kontrahenta).