Trzy pytania prejudycjalne zadał Naczelny Sąd Administracyjny, który rozpatruje skargę kasacyjną spółki G. w sprawie VAT za grudzień 2016 r. z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych ( sygn. akt I FSK 2248/18).
Czytaj też: Wewnątrzwspólnotowo nabycie paliwa a obowiązek rozliczenia VAT
Dwa pytania dotyczą art. 103 ust. 5a ustawy o VAT, który stanowi, że w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami prawa energetycznego, podatnik jest obowiązany, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania kwot podatku na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego w terminie pięciu dni od dnia wprowadzenia tych towarów na terytorium Polski. NSA pyta, czy przepisy te nie dyskryminują przedsiębiorców w przypadku sprowadzania towarów, przede wszystkim paliw, z innych krajów UE.
Oto pełna treść pytań prejudycjalnych NSA:
I) Czy artykuł 110 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej - wersja skonsolidowana 2012 r. (Dz. Urz. U.E. z dnia 26 października 2012 r. Nr C 326 s. 1 i nast.) oraz art. 273 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE seria L z 2006 r. Nr 347/1, ze zm.; dalej: „dyrektywa 2006/112/WE") nie sprzeciwiają się przepisowi takiemu jak art. 103 ust. 5a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, ze zm.; dalej: „u.p.t.u.") stanowiącemu, że w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych podatnik jest obowiązany, bez wezwania naczelnika urzędu celnego, do obliczania i wpłacania kwot podatku na rachunek izby celnej właściwej w zakresie wpłat podatku akcyzowego: